Автомобільне життя в срср: у картинках і фактах

74

У 1960-му зійшов з конвеєра перший «народний» автомобіль — запорожець. У 1964 році з’явився москвич-408, в 1967-му — москвич-412. У 1970 році з тольятті в москву прибув перший поїзд з ваз-2101…

Громадяни обзаводилися особистими автомобілями і чекали нових технічних перемог. На дорогах країни, охопленої жагою винахідництва, зустрічалися дуже дивні, на сьогоднішній погляд, споруди, предмети і ситуації.

Фантастика на дорогах

Сочинські азс нагадували приземлилися на узбіччі літаючі тарілки — ілюмінатори, трапи, майданчик для паркування, схожа маленький космодром.

за чутками, одна така заправка збереглася десь під сухумі донині.

А в києві та краснодарському краї пішли ще далі — тамтешні азс виглядали як літаючі тарілки, що зависли в повітрі. Заправлятися було зручно: водій міг під’їхати під «тарілку» з будь-якого боку. Після оплати з нло спускався шланг з пістолетом. Бак наповнився? шланг втягувався назад. Пізніше» висять ” азс заборонили-романтика-романтикою, але бензин міг капати зверху на машини, а це небезпечно.

На проспекті миру в кишиневі (молдавська рср) на дорозі стояв електронний регулювальник-робот. І не просто стояв, а працював.

за великим рахунком-іграшка, але водіїв дисциплінувала.

А москвичів лякала скульптура хлопчика-неандертальця, яку в 1965 році виставили прямо на садово-тріумфальній вулиці. Хоча, звичайно, символізувати вона повинна була тріумф науки. Зараз скульптура зберігається в біологічному музеї ім. Тімірязєва.

фотографію скульптури-реконструкції первісного хлопчика з печери тешик — таш всі бачили в шкільних підручниках історії (автор-скульптор-антрополог м.м. Герасимов).

Без жезла, без алкотестера

В середині 1960-х років на 1000 жителів країни припадало 4 особистих автомобілі, в середині 1970-х — вже 16. Автолюбителів треба було якось організовувати. І ось уже в 1961 вперше почали діяти єдині для всієї країни «правила руху по вулицях і дорогах». А ще з’явилися єдині зразки бланків водійських посвідчень, зразки техпаспортів і номерних знаків.

Посилили боротьбу з пияцтвом за кермом: починаючи з 1968 року водій, перш позбавлявся прав за пияцтво, будучи спійманим повторно, міг догодити на рік у в’язницю. (але ж до середини 50 — х п’яних водіїв, які вчинили дтп, карали на загальних підставах з тверезими-тобто нітрохи не суворіше).

Правда, алкотестери з’явилися лише в 70-х (і ті були неточними). Тому тверезість водія міліціонери перевіряли» на око”: просили пройти по прямій лінії; закривши очі, торкнутися пальців кінчика носа; або подути в поліетиленовий пакет.

У пошуках найбільш ефективної форми спілкування міліціонерів і водіїв пускалися на найнесподіваніші експерименти. Наприклад, московських інспекторів на кілька років позбавили … Смугастих жезлів. З 1961 по 1969 рік міліціонери регулювали рух тільки жестами рук. На руки надягали рукавички з крагами. Пізніше жезли повернули-без них справлятися з все зростаючою кількістю машин було важко.

а ще співробітник даі зобов’язаний був показувати дорогу автомобілістам, що заблукали, і надавати просту технічну допомогу.

Мкад: розв’язки здавалися чимось футуристичним

мкад був розрахований на проїзд 36 тисяч машин на добу. На ті часи, жвавий рух!

Одну з найбільш нині “пробкових” магістралей — 110-кілометрове кільце навколо столиці-замкнули в листопаді 1962 року. Магістраль здавалася величезною, хоча в ній було всього чотири смуги «бетонки» — дві в одну сторону, дві — в іншу. Поділяв потоки лише вузький газон.

Модним став вислів:» такий-то кілометр мкад ” (відлік йшов від горьковського шосе за годинниковою стрілкою).

Уаз-469: працював московським двірником

Машин більше — дороги повинні бути чистіше. Універсальний господарський автомобіль уаз т – 469 випускався малою серією тільки для москви. Відвал встановлювався перед передніми колесами машини, щітка розміщувалася між передніми і задніми колесами. Відвал і щітки опускалися і піднімалися за допомогою гідроциліндрів.

9 квітня 1964 року. Старший інженер с.м. Андрєєв (ліворуч) і завідувач відділом випробувань г. Г. Клотц під час фінальних випробувань т-469.

Магазин автомобілів: перший квест з’явився в срср

Неймовірною точкою тяжіння громадян став перший в країні магазин “автомобілі”, який відкрили в москві, на бакунинской вулиці ще в 1948 році (тоді машини почали продавати приватникам).

В 60-е запорожця тут можна було купити приблизно за 2200 рублів, москвич-408 за 4500, а» 21-ю ” волгу – за немислимі в той час 5600 рублів (стільки ж коштувала двокімнатна кооперативна квартира в столиці!)

Накопичити таку суму-півсправи. Сам процес покупки був важкопрохідним квестом-до фінішу доходив не кожен.

Право придбати машину давалося тільки за місцем роботи. На кожне підприємство приходила квота-6-7 машин на рік. Із сотні-двох працівників, які написали заяву в містечком, партком-профком-адміністрація вибирали сімку найдостойніших.

Потрапили в число щасливчиків? тепер вам треба відстояти чергу. Скільки вона триватиме-невідомо. Може, півроку, а може, пару років. Весь цей час вам потрібно ретельно переглядати поштову скриньку — адже туди листоноша кине листівку з довгоочікуваним запрошенням.

черги довше можна було побачити хіба що в гумі.

Отримали? у вас є приблизно день-два, щоб приїхати в автомобільний магазин з листівкою, паспортом і грошима. У магазині вашу листівку поміняють ще на один папірець — накладну. Потім ви пару годин постоїте в черзі на оплату. А потім з проштампованої накладної вам треба буде відправитися на склад, знову вистояти чергу… І, нарешті, отримати свою машину.

Звичайно, такий скарб будеш берегти більше, ніж себе.