Чим небезпечні зношені і «лисі» шини?

204

У статті поговоримо про зношені шини – чим вони небезпечні і як їх поведінку на сухій і мокрій дорозі впливає на керованість і гальмівний шлях автомобіля. Коли варто міняти старі покришки на нові?

Поведінку на сухій дорозі

Обмовимося, що будемо оцінювати зношені шини порівняно з новими, коли глибина протектора досягає 3,7-4,0 мм Протектор нових покришок має глибину близько 8-10 мм, тобто шини зносилися приблизно наполовину. Спочатку перевіримо, як бути змінені експлуатаційні якості шин на сухій дорозі.


Якщо порівнювати з новими, то зношені шини не втратили ні в динаміці, ні в гальмуванні. Різниця вимірювань досягає всього 1-2 відсотки, що можна списати на погрішність вимірювань. Якщо виміряти керованість на зношених шинах, то на деяких моделях вона краще, ніж на нових. Тобто зношені покришки краще управляються на сухому асфальті.

Чому так відбувається? Це можна пояснити, що протектор зношених покришок зменшився, по своїм властивостям вони більше схожі на гоночні «сліки». Але знову ж таки, різниця порівняно з новими шинами – мінімальна, і відчути її звичайний автолюбитель не зможе. А значить говорити про кращої керованості не варто.

З іншого боку – при різкому гальмуванні, максимальному розгоні або в повороті на сухій дорозі між шиною і асфальтом з’являються продукти зносу. А так як протектор мінімальний, то канавок для їх відводу немає, зчеплення шини з дорогою падає. Особливо при експлуатації шини в граничних режимах і на високій швидкості.

Поведінка на мокрій дорозі

Тут багатьох автолюбителів чекає сюрприз. Наприклад, нові шини при «аквапланировании» спливають при швидкості автомобіля 74-76 км/год. А зношені – за 66 км/год! Тобто різниця істотна. Це відбувається тому, що зменшений протектор гірше справляється з великим відведенням води з плями контакту шини з дорогою. При їзді в дощ це можна відчути особисто – коли машина починає раніше спливати при проїзді калюж і гірше управлятися.

Що таке «аквапланування»? Це коли автомобіль на швидкості потрапив у велику калюжу і на час втратив зчеплення з дорогою, тобто він стає повністю некерованим.
Якщо говорити про гальмування на мокрій дорозі, то різниця між новими і б/у шинами не настільки істотна. На результати впливає не тільки малюнок і глибина протектора, але і склад гумової суміші. На практиці різниця в гальмуванні зі швидкості 80 км/год на зношених шинах може досягати 4 метрів! Це багато. Це пояснюється, що старі шини повинні пробити міліметрової шар води при гальмуванні на мокрій дорозі, а новий протектор з великим числом канавок і відводів краще виконує цю роботу.

Якщо говорити про керованість, то різниця між новими і зношеними шинами досягає всього 3%. Наприклад, при гальмуванні на мокрій дорозі різниця може досягати 10 відсотків. Це в теорії, а на практиці ситуація інша. Коли їдеш на нових покришках, то дрібні калюжі майже не помітні, ефекту «аквапланування» не відчувається. На зношених шинах помітно спливання машини на калюжах, особливо якщо їх глибина немаленька. Тобто виходить – на нових, незношених шинах керувати автомобілем краще і безпечніше.

Підіб’ємо підсумки

измеряем глубину протектора покрышки

Експлуатація автомобіля з зношеними шинами може піднести несподівані сюрпризи для автолюбителів. Це треба враховувати, особливо при водінні в дощ. І чим менше протектор шини – тим критичніший може «обернутися» ситуація. Так що, експлуатація «лисих» покришок небезпечна.

Коли міняти старі покришки на нові? У Правилах Дорожнього Руху вказаний гранично допустимий знос протектора шини. І для його вимірювання потрібен прилад за типом лінійки, який вимірює глибину протектора. На практиці, при наявності індикатора зносу на шині керуватися потрібно саме їм.