Датчики рівня охолоджуючої та гальмівної рідини, зносу гальмівних колодок

197

У цій статті поговоримо про датчики рівня охолоджуючої та гальмівної рідини, зносу гальмівних колодок.

Для контролю роботи автомобіля потрібні датчики. Наприклад, для рідин – датчики рівня. Для гальмівних колодок – датчики зносу. Для виявлення відмов ламп – реле діагностики. Вся інформація зводиться в блок індикації. Лихо, що спіткало контрольовану систему, відображається на екрані – спалахне відповідний символ і пролунає звуковий сигнал.

Рівень масла в двигуні, рідини в бачках омивачів, гальмівної рідини, що охолоджує рідини контролюють нехитро. Ключова деталь – поплавок. Інше – не менш просто.

На малюнку нижче показаний датчик рівня рідини в розширювальному бачку. По нижній «спрямовуючої» корпусу ковзає вгору-вниз кільцеподібний поплавок, в якому розміщений магніт. Всередині корпуса знаходиться геркон (герметичний контакт), керований цим магнітом. Знизився рівень – контакти включилися, ланцюг – спалахнув символ «градусник».


Схема датчика рівня охолоджуючої рідини: 1 – геркон; 2 – магнітний поплавець; 3 – корпус.

Датчик рівня гальмівної рідини ще простіше: поплавок з плаваючим «п’ятачком» і два контакти, які замикаються в разі втрати рідини.

датчик уровня тормозной жидкости
Схема датчика рівня гальмівної рідини: 1 – поплавок; 2 – контакти.

Простота конструкції не завжди те саме безвідмовності. Наприклад, багато скаржаться на примхи датчика рівня масла: то перекосить поплавок, то залипне… Останнє характерно і для «перевіреного часом» датчика гальмівної рідини: він дуже боїться пилу.

Знос гальмівних колодок контролюють просто. Датчик – пластикова вставка під фрикційної накладки, всередині неї – сердечник з м’якого металу (він не повинен «дряпати» гальмівний диск), до сердечника від блоку індикації йде дріт, на нього подано «плюс». Коли зношування накладки досягне максимального гальмівний диск увійде в контакт з датчиком зносу, при замиканні електричного ланцюга на блоці індикації спалахне стилізоване зображення колодок. Слабке місце ланцюга – провід біля датчика, що страждає від бруду та корозії.

датчик износа тормозной колодки
Схема датчика зносу гальмівної колодки: 1 – датчик; 2 – колодка; 3 – гальмівний диск.

Справність ламп «габаритів» і стоп-сигналу контролює реле діагностики (або реле «опитування»). Воно спрацьовує в залежності від величини струму, споживаного лампами. Якщо хоча б одна погасла (немає контакту або перегоріла нитка), зменшується струм в обмотці реле, воно спрацьовує – включає зображення перекресленою лампочки.

Незачинені двері: схеми контролю на різних моделях автомобілів можуть мати відмінності, безпосередньо пов’язані з пристроєм електрообладнання. Простіше всього було зроблено на «жигулях». Кінцеві вимикачі всіх дверей запаралеленими, контрольна лампочка вбудована в щиток приладів. Якщо хоча б один «кінцевик» замкнутий (двері не закрита), спалахне контрольна лампа на щитку, а одночасно з нею плафон в салоні, якщо вимикач знаходиться у відповідному положенні.

схема контроля закрытых дверей
Схема контролю закритих дверей: 1 – кінцеві вимикачі; 2 – контрольна лампа; 3 – лампа освітлення салону.

Дещо складніше варіант, коли кінцеві вимикачі також з’єднані, але освітлення салону управляється через іммобілайзер (плафон гасне через 4-5 секунд після закриття останньої двері або негайно після включення запалювання). Така система може доставити немало клопоту установникам сигналізацій.

Самий складний варіант – на «десятці». Від вимикача кожної двері протягнута лінія до блоку індикації. Переваги очевидні: на ходу з’ясувати, що нещільно закрита якась двері. Решта просто вийти з машини і зачинити двері.

До речі, ця система ускладнює монтаж сигналізації. В ній блок індикації спільно з іммобілайзером управляє салонним світлом. Затримка вимкнення відбувається тільки у випадку, коли відкрита, а потім закрита двері водія.