Для чого потрібна розрізна шестерня розподільного валу?

654

Розрізна шестерня розподільного валу дає можливість не послаблюючи натягу ременя ГРМ, змінити положення распредвала щодо коленвала. Причому крок налаштування калібрується на десяті частки градуса.

Для чого потрібна розрізна шестерня?

Потужність і крутний момент двигуна визначаються робочим об’ємом, прохідними перетинами каналів і завдовжки систем впускання і випуску. Фази газорозподілу (ФГР) – періодами відкритого і закритого стану клапанів, виражені в градусах повороту коленвала відносно верхньої і нижньої мертвих точок (ВМТ і НМТ). ФГР зазвичай зображують у вигляді кругових діаграм.

круговая диаграмма ФГР

Монтаж розрізаною шестірні рекомендується по 2 причинам:

1. При виробництві двигунів відхилення розмірів деталей від заданих креслень неминучі. За рахунок відхилення розмірів деталей механізму газорозподілу і кривошипно-шатунного механізму, фактичні ФГР двигуна однієї моделі можуть відрізнятися від номінальних до ±10° за коленвалу, що становить похибка в межах одного зуба на шестірні.

Для компенсації такої похибки практикується установка розрізної шестерні, що дозволяє змінити положення її відносно маточини зубчастого вінця з кроком 0°, на відміну від заводської суцільний шестерні, яка фіксується тільки в одному положенні і відійти від нього можна лише на зуб вперед або назад з кроком 17° по коленвалу. Як наслідок – помітна втрата потужності і моменті.

2. Застосування тюнінгових і спортивних распредвалів зі збільшеним підйомом кулачків і зміненим профілем. Установка спортивного распредвала зі стандартною шестірнею дає прибавку по потужності і моменту. Настроювання за допомогою розрізної шестерні додає ще 3% потужності.

Методика налаштування на двигуні ВАЗ 2108 – 2110, 8 клапанів

1. Беремо розрізну шестірню і позначаємо на ній (на нерухомій і рухомий частинах) стандартну мітку, порівнюючи зі стандартною шестірнею распредвала.

2. Монтуємо розрізану шестерню на распредвал, надіваємо ремінь ГРМ на шестерню. Перевіряємо збіг настановних міток на шківі розподільного валу і задньої кришки ременя, а також знаходиться мітка на маховику проти середнього поділки шкали.

разрезная шестерна распредвала

3. Контролюємо впускний і випускний клапан 4 циліндра по перекриттю: при виставлених фазах впускний і випускний клапани повинні бути відкриті на певну величину, задану при проектуванні валу. Якщо необхідного перекриття немає, то послаблюємо зовнішні болти шестерні і повертаємо распредвал щодо зовнішньої частини шестерні, виставляючи його. Таким чином отримуємо нульове (оптимальне) положення распредвала.

4. Залежно від бажаного результату, можна провести додаткову корекцію фаз газорозподілу методом контрольних поїздок.

Методика налаштування на двигуні ВАЗ 2110-2112, 16 клапанів

1. Встановлюємо нові распредвали і виставляємо, приблизно, перекриття клапанів, орієнтуючись по мітках стандартних шківів, підводимо поршень 1-го і 4-го циліндра у ВМТ і одягаємо ремінь.

2. Встановлюємо планку для індикаторів годинникового типу (3 штуки: для визначення переміщення впускного, випускного валів і положення ВМТ) і самі індикатори.

3. Знаходимо по черзі нульові (закриті) положення впускного і випускного клапанів 4-го циліндра і його положення ВМТ. Після цього виставляємо потрібні перекриття за індикаторами, використовуючи розрізні шківи.

4. Затягуємо фіксуючі болти розрізних шківів, проворачиваем 1 оборот коленвала і перевіряємо установки.

5. Збираємо і заводимо двигун. У тому випадку, коли установки виробника можуть не бути оптимальними, доведеться коректувати положення валів, контролюючи цикловое наповнення контрольними вимірами на дорозі.