Електронна система управління двигуном

184

Існує величезна кількість систем керування двигунів і їх модифікацій. Для цього розглянемо різні варіанти ЕСУД, які коли-небудь встановлювалися на серійно випускаються автомобілі.

ЕСУД застосовуються на автомобілях

ЕСКД – це електронна система управління двигуном або по-простому комп’ютер двигуна. Він зчитує дані з датчиків двигуна і передає вказівки на виконавчі системи. Це все робиться, що двигун працював в оптимальному для нього режимі і зберігав норми токсичності і споживання палива.

Огляд електронної системи управління двигуном буде наводитися на прикладі інжекторних автомобілів ВАЗ. Розіб’ємо ЕСУД на деякі групи за критеріями.


Виробник електронної системи управління

Для автомобілів автозаводу ВАЗ використовувалися системи управління двигуном компаній Bosch, General Motors і СУД вітчизняної виробництва. Якщо ви хочете замінити якусь деталь системи упорскування, наприклад виробництва Bosch на провадження Bosch, то це виявиться неможливим, оскільки деталі невзаємозамінні. А ось вітчизняні деталі уприскування палива іноді виявляються аналогічними деталей іноземного виробництва.

Різновиди контролерів керування двигуном

На вазівських автомобілях можна зустріти наступні типи контролерів:

  • Січень 5 – виробництво Росія;
  • M1.5.4 – виробництво Bosch;
  • МР7.0 – виробництво Bosch;

Здається, що контролерів не багато, а насправді все складніше. Для прикладу, контролер M1.5.4 для системи без нейтралізатора не підходить для системи з нейтралізатором. І вони вважаються невзаимозаменяемыми. Контролер МР7.0 для системи “Євро-2” не може бути встановлено на автомобіль “Євро-3”. Хоча встановити контролер МР7.0 для системи “Євро-3” на автомобіль з екологічними нормами токсичності “Євро-2” можливо, але для цього буде потрібно перепрошити програмне забезпечення контролера.

Типи впорскування

За цим параметром можна розділити системи упорскування на систему центрального (однокрапкового) та розподіленого (багатоточкового) упорскування палива. В системі центрального уприскування форсунка подає паливо у впускний трубопровід перед дросельною заслінкою. У системах розподіленого уприскування кожен циліндр має свою форсунку, яка подає паливо безпосередньо перед впускним клапаном.

Системи розподіленого уприскування поділяються на фазированные і не фазированные. Не фазованих системах уприскування палива може здійснюватися або всіма форсунками в один час або парами форсунок. У фазованих системах уприскування палива здійснюється послідовно кожною форсункою.

Норми токсичності

В різні часи збиралися автомобілі, що відповідали вимогам стандартів по токсичності відпрацьованих газів від “Євро-0” до “Євро-4”. Автомобілі, що відповідають нормам “Євро-0” випускаються без нейтралізаторів, системи уловлювання парів бензину, датчиків кисню.

Відрізнити автомобіль в комплектації “Євро-3” від автомобіля з комплектацією “Євро-2” можна за наявності датчика нерівної дороги, зовнішнього вигляду адсорбера, а також за кількістю датчиків кисню у випускній системі двигуна (у комплектації “Євро-2” він один, а в комплектації “Євро-3” їх два).

Визначення та поняття

Контролер — головний компонент електронної СУД. Оцінює інформацію від датчиків про поточний режим роботи двигуна, виконує досить складні обчислення і керує виконавчими механізмами.

Датчик масової витрати повітря (ДМРВ) — перетворює значення маси повітря, що поступає в циліндри, в електричний сигнал. Докладніше в статті “що таке ДМРВ”.

Датчик швидкості — перетворює значення швидкості автомобіля в електричний сигнал.

Датчик кисню — перетворює значення концентрації кисню у відпрацьованих газах після нейтралізатора в електричний сигнал. Докладніше в статті “що таке датчик кисню”.

Датчик кисню керуючий — перетворює значення концентрації кисню у відпрацьованих газах до нейтралізатора в електричний сигнал.

Датчик нерівної дороги — перетворює величину вібрації кузова в електричний сигнал.

Датчик фаз — його сигнал інформує контролер про те, що поршень першого циліндра знаходиться в ВМТ (верхня мертва точка) на такті стиску паливоповітряної суміші.

Датчик температури охолоджуючої рідини — перетворює величину температури охолоджуючої рідини в електричний сигнал.

Датчик положення коленвала — перетворює кутове положення коленвала в електричний сигнал.

Датчик положення дросельної заслінки — перетворює значення кута відкриття дросельної заслінки в електричний сигнал.

Датчик детонації — перетворює величину механічних шумів двигуна в електричний сигнал.

Модуль запалювання — елемент системи запалювання, накопичує енергію для запалення суміші в двигуні і забезпечує високу напругу на електродах свічки запалювання.

Форсунка — елемент системи паливоподачі, забезпечує дозування палива.

Регулятор тиску палива — елемент системи паливоподачі, що забезпечує сталість тиску палива в подавальній магістралі.

Адсорбер — головний елемент системи уловлювання парів бензину.

Модуль бензонасоса — елемент системи паливоподачі, забезпечує надлишковий тиск у паливній магістралі. Докладніше в статті “що таке бензонасос?”.

Клапан продувки адсорбера — елемент системи уловлювання парів бензину, керуючий процесом продувки адсорбера.

Паливний фільтр — елемент системи паливоподачі, фільтр тонкої очистки.

Нейтралізатор — елемент системи упорскування двигуна для зниження токсичності вихлопних газів. В результаті хімічної реакції з киснем в присутності каталізатора оксид вуглецю, вуглеводні СН і оксиди азоту перетворюються в азот, воду, а також у двоокис вуглецю. Докладніше в статті “що таке каталізатор?”.

Діагностична лампа — елемент системи бортової діагностики, яка інформує водія про наявність несправності в СУД.

Діагностичний роз’єм — елемент системи бортової діагностики, для підключення діагностичного обладнання.

Регулятор холостого ходу — елемент системи підтримки холостого ходу, який регулює на холостому ходу подачу повітря в двигун.