Гальма автомобіля. Принцип роботи та експлуатація

153

Гальма автомобіля – річ потрібна і придумали їх аж ніяк не труси. Поговоримо про гальмах автомобіля і розглянемо принцип їх роботи і експлуатації.

Принцип роботи гальм автомобіля

Принцип роботи гальмівної системи простий. Водій, впливаючи на педаль гальма передає зусилля через ряд пристроїв на колісні гальмові механізми, які, в свою чергу, впливають на гальмівні диски, притискаючи до них колодки і тим самим зупиняючи їх обертання і, відповідно автомобіль в цілому.

В ідеалі кожна машина обладнується трьома гальмівними системами: робочої, запасної та стоянкової. Запасна, використовується при відмові робочою, а стоянкова – на стоянці.

Найбільш часто використовується робоча. Вона складається з ряду пристроїв, що дозволяють водієві знижувати швидкість руху аж до повної зупинки. У неї входять гальмівні пристрої (дискові, барабанні), головний гальмівний циліндр, вакуумний підсилювач гальм і регулятор гальмівних сил. Плюс магістралі з гальмівною рідиною.


Схема гальмової системи: 1 – робочий циліндр заднього гальма; 2 – задній трос стоянкового гальма; 3 – напрямна заднього троса; 4 – передній трос стоянкового гальма; 5 – важіль стоянкового гальма; 6 – педаль гальма; 7 – вакуумний підсилювач; 8 – трубопровід; 9 – головний циліндр; 10 – блок робочих циліндрів переднього гальма; 11 – бачок головного циліндра; 12 – регулятор тиску; 13 – важіль приводу регулятора тиску.

Часто використовувані з колісних гальм – дискові. Гальмівний механізм розташовують у колісній арці, що вимагає додаткових каналів в кузові диску для відводу тепла. Скоби дискового гальмівного механізму поділяються на нерухомі і плаваючі.

При використанні нерухомої скоби корпус жорстко з’єднаний з опорою. Два поршня розташовані в корпусі скоби з обох сторін гальмівного диска і притискають до нього гальмівні колодки, тим самим створюючи гальмівний момент. Скоби плаваючого диска поділяються на змінні і так звані Mark II. На обох типах один або більше поршнів впливають на внутрішню гальмівну колодку. Рухомий корпус скоби притискає другу.

У цієї схеми є ряд переваг: менші габарити між гальмівним диском і аркою, тому цей тип супортів зручний для підвіски з використанням невеликих або негативних величин плеча обкатки; зменшений нагрівання гальмівної рідини в зв’язку з відсутністю лінії її подачі в безпосередній близькості від гальмівного диска.

Регулятор гальмівних сил. Його ще називають “чаклун”. Він являє собою звичайний клапан – елемент керування з розімкнутої зв’язком. І призначений для регулювання співвідношення гальмівних сил між осями. Клапани бувають статичні (обмежують гальмівну силу) і динамічні (які працюють за такими параметрами, як тиск в гальмівному приводі, осьове навантаження і величина уповільнення).

Підсилювач гідроприводу. Його призначення: полегшити роботу водія допомогою залучення додаткових джерел енергії стисненого повітря (пневмоусилитель), розрідження у впускному трубопроводі (вакуумний підсилювач) і енергії тиску рідини (гідропідсилювач). Зазвичай в автомобілях використовують вакуумний підсилювач гальм зважаючи на простоту конструкції.

Питання по роботі гальм автомобіля

Який термін служби гальмівних колодок?
Для більшості автомобілів пробіг колодок становить до 30 000 км при їзді в звичайному режимі. Але термін їх служби багато в чому залежить від стилю водіння, а наявність дефектів на поверхні диска може помітно зменшити.

Що призводить до утворення “гальмівний пилу”?
Оскільки гальмівні колодки швидко зношуються, що виникають із-за тертя в процесі гальмування, відбувається утворення так званої “гальмівний пилу”. Багато виробників гальмівних колодок використовують матеріали, які призводять до утворення пилу. Крім того, робоча поверхня колодок практично не обвуглюється при температурах до 480-540°С, тому при їзді в звичайному режимі пил повністю видаляється.

Які температури гальмування?
Температури, що виникають при терті між гальмівними колодками і колісними дисками, в нормі не перевищують 370°С навіть в умовах інтенсивного руху. При спортивній їзді – температура близько 480-650°С є звичайною, зростаючи до 820°С, Приблизно до такої температури нагріваються колодки машини, коли вони набувають червонуватого відтінку.

тормоза раскалились докрасна

Не варто купувати спортивні колодки тільки з-за того, що любите швидку їзду. Переважна більшість гоночних колодок потребує попереднього “розігріві” і не будуть ефективно працювати при звичайних температурах, а це загрожує аварійною ситуацією.
Чому педаль гальма ставати м’якою або жорсткою?
Найчастіше педаль гальма здається в перший час “м’якої” після установки нових гальмівних колодок. Необхідний деякий проміжок часу для притирання поверхонь, що труться. “Жорсткої” педаль стає після деякого терміну водіння. Проявляйте підвищену обережність при гальмуванні і обов’язково проконсультуйтеся з фахівцем, якщо жорсткість гальмування не відновилася після 100-200 км пробігу.

Чи є переваги в перфорованих гальмівних дисках?
Вони мають деякі переваги – руйнують поверхневу плівку, що утворюється при перегріванні гальм, підтримують чистоту поверхні гальмівної колодки, видаляючи продукти згоряння, що утворюються на поверхнях, що труться під впливом високих температур.