ГЛОНАСС. Як працює система ЕРА ГЛОНАСС?

145

Розробка глобальної навігаційної системи на основі супутникових систем почалася в СРСР і США приблизно в один час. Поговоримо, як з’явився ГЛОНАСС і як працює система ЕРА ГЛОНАСС.

Як з’явився ГЛОНАСС?

Американці почали розробку системи GPS на початку 70-х, а початок розробки радянської системи ГЛОНАСС почалася в кінці 60-х — початку 70-х. Перший супутник ГЛОНАСС вийшов на орбіту в 1982 році. Американці вивели перший навігаційний супутник – в 1978 році.

У 1983 році супутникова навігаційна система GPS ставала доступна цивільним організаціям. Але тільки в 1993 році американцям вдалося запустити достатню кількість супутників і домогтися стійкої роботи системи. ГЛОНАСС повинен був почати роботу на повну потужність у 1991, але з розвалом СРСР і економіки країни розвиток даного проекту було припинено до 2001 року.


У 2001 році уряд Росії реанімувало проект. На ринку вже існувала американська система GPS, розроблялася китайська “Компас” і європейська “Галілео”. Була проголошена завдання розробити систему, яка брала б сигнали всіх навігаційних супутників – американських, російських та європейських. Цим передбачалося домогтися точності і надійності одержуваного сигналу, а також відмова від GPS.

Зараз на орбіті 28 супутників ГЛОНАСС, з яких 24 на бойовому чергуванні, а ще дев’ять – у процесі підготовки на Землі.
Планувалося, що на базі ГЛОНАСС будуть створені автомобільні навігатори. Але з-за недостатньої кількості супутників, а з часом і непопулярності самих навігаторів, цей проект зійшов на немає. Замість нього прийшла ЕРА ГЛОНАСС – система екстреного оповіщення про аварії. З 2018 року даною системою будуть оснащені всі нові автомобілі, що продаються на території Росії.

Як працює система ЕРА ГЛОНАСС?

Першим автомобілем з системою ЕРА ГЛОНАСС стала Lada Vesta. На стелі поряд з водійським плафоном освітлення є тривожна кнопка SOS. По суті – це елемент вбудованого в машину стільникового телефону, який при аварії подзвонить в службу порятунку. Крім того, в кожному автомобілі є своя сім-карта, модем, мікрофон, динамік і навігаційний модуль ГЛОНАСС.

Після натискання кнопки SOS цей “мобільник” не тільки з’єднає машину з оператором екстреної служби, але і відправить в мережу пакет даних про автомобілі, включаючи його координати, VIN-код, швидкість, величину ударних перевантажень, колір машини і навіть тип палива.

Передбачений режим автоматичної подачі сигналу лиха – коли після аварії не залишилося нікого, хто в силах натиснути кнопку. Система подасть сигнал SOS при спрацьовуванні датчиків удару, далі оператор колл-центру зробить контрольний дзвінок в машину, а якщо відповіді не буде – відправить рятувальників за вказаними координатами.

как работает система ЭРА ГЛОНАСС?

Незважаючи на те, що ЕРА спочатку створена, щоб розвивати (та хоч в якійсь мірі окупати) саме ГЛОНАСС, нормативи не забороняють користуватися і сигналом супутників GPS, тому всі навігаційні блоки мають подвійний чіпсет.
ЕРА ГЛОНАСС – перша в світі обов’язкова і безкоштовна система екстреного виклику. Аналогічний комплекс eCall на основі супутникової системи Галілео запрацює тільки в 2018 році. Зараз вбудовану систему екстреного виклику в Америці і Європі пропонують тільки за доплату.