Карданна передача автомобіля. Пристрій

1016

Карданна передача задньопривідних авто призначена для передачі крутного моменту від вторинного вала коробки передач до головної передачі під змінним кутом. Розглянемо пристрій карданної передачі автомобіля.

Пристрій карданної передачі

Карданна передача складається з:

  • переднього і заднього валів;
  • проміжної опори з підшипником;
  • шарнірів з виделками і хрестовинами;
  • шліцьового з’єднання;
  • еластичної муфти.

Кузов автомобіля постійно переміщається щодо заднього моста вгору-вниз, стрибаючи на нерівностях дороги, то змінюється і кут (до 15о) між переднім валом карданної передачі і головною передачею, розташованої в задньому мосту автомобіля. Саме туди повинен передаватися крутний момент, причому постійно і рівномірно.

Тому задній вал карданної передачі не може бути простою жорсткої трубою. Він має два шарніра, які дозволяють без ривків і поштовхів передавати крутний момент від коробки передач до головної передачі при будь-яких «стрибках» автомобіля.


Шарніри з виделками і хрестовинами забезпечують можливість передачі крутного моменту під змінним кутом.

В результаті коливань кузова автомобіля, відстань від коробки передач до заднього мосту виходить величиною змінною. При переміщенні кузова вгору карданна передача повинна як би збільшуватися, а коли кузов йде вниз – зменшуватися. Саме це і відбувається в шліцьовому з’єднанні – подовжуються і коротшають не жорсткі труби, але їх сумарна довжина.

Основні несправності

Шум, грюкіт і вібрація при русі відбувається із-за зносу шарнірів, підшипника проміжної опори, деформації валів. Несправність усувається шляхом заміни пошкоджених елементів.

При зносі шарнірів або підшипників хрестовин чутний характерний клацаючий звук при рушанні з місця й перемикання передач. У валів з кульовими шарнірами ці клацання можуть бути чутні і при повороті передніх коліс на граничні кути. Коли знос підшипника проміжної опори карданного вала задньопривідного авто досягне певного рубежу – з’являється помітний шум під днищем автомобіля і відчувається вібрація.

При грамотній експлуатації автомобіля, шарніри карданного валу служать близько 50 – 60 000 км пробігу. А самі труби і вали, в принципі – вічні. Але якщо вже так сталося, що ви погнули один з карданних валів або деформували вал з кульовими шарнірами, то міняйте пошкоджені вузли в зборі.