Каркас безпеки і розтяжки. Збільшення жорсткості кузова

675

Багато автолюбителів хочуть бачити під капотом автомобіля розтяжки, а в салоні – каркас безпеки, що крім задоволення “спортивних” інтересів надає додаткову жорсткість кузова і поліпшується управління автомобілем.

Розтяжки – розпірки

Найпростішою деталлю збільшення жорсткості кузова є розтяжки-розпірки, які застосовуються для “поперечної” зв’язки деталей кузова. При цьому з’єднуються “стакани” як задній, так і передньої підвіски. На перший погляд розтяжка скидається на обрізок водопровідної труби. Насправді це не так. Такі деталі виготовляють із спеціально підібраних труб з урахуванням розмірів, використовуваних матеріалів і характеристик конкретного автомобіля. Особливу увагу приділяють якості зварних з’єднань.

Іноді тюнинговщики виправляють помилки конструкторів. Буває кузов хисткий і як наслідок – посередня керованість. Крім того, в “кволих” неукріплених кузовах ресурс знижується із-за появи тріщин в металі і надривів, де з’являється корозія. При цьому “розхитаний” кузов викликає зниження пасивної безпеки, погіршення керованості і стійкості. Виходить, що при експлуатації в наших умовах – розтяжка не зайва опція.


Необхідно відзначити, що відстані між чашками кузова автомобілів однієї і тієї ж моделі з-за допусків на неточність можуть бути різними. Якщо в іномарках розбіг між контрольними точками може становити кілька міліметрів, то у вітчизняних машинах 10 мм – не межа. Тому є розпірки регульовані і нерегульовані.

Незнімні конструкції виходять в результаті кріплення розпірок з допомогою зварювання. При цьому розпірка виходить вваренной в силову структуру кузова, що забезпечує саму міцну і тверду конструкцію. Оскільки навіть сильно затягнута різьбове з’єднання може “дихати”, то при зварюванні це виключено, тому до якості зварних швів пред’являються високі вимоги.

Існують розтяжки, які встановлюються знизу автомобіля. Це як би додатковий підрамник, який може розташовуватися як уздовж, так і впоперек. Конструкція поперечної балки-розтяжки пов’язує опори (стійкі) кріплення важелів підвіски. Перелічені вище додаткові елементи не дозволяють кузову “грати” і “розповзатися”.

Матеріали для виготовлення балок-розтяжок: вуглецева і нержавіюча сталь, алюміній, титан. Переріз профілю розтяжки нагадує прості геометричні фігури: круг, овал, квадрат, прямокутник. Крім практичного застосування, балки виконують декоративну функцію. Для цього розтяжки або фарбують у “бойові” кольору, або хромовані.

Єдине про що варто подумати перед установкою розтяжки, те, що автомобільний кузов розрахований, щоб під час удару міг деформуватися, скластися певним чином. Тому при встановленні розтяжок виникає суперечність між додатковою твердістю і напрямком деформації.

Каркас безпеки

Наступним елементом, призначеним збільшити жорсткість кузова, є каркас безпеки. В залежності від складності можливі різні варіанти підсилення. Найпростіший – арки над головами водія і пасажира. Складні – просторовий скелет, який об’єднує в одну силову структуру чашки передньої і задньої підвіски, пороги і боковини, а також клітку безпеки салону.

каркас безопасности гоночного автомобиля

Каркас буває знімним і нерозбірним (вваренним). Розбірний – найчастіше клітина безпеки в салоні, закріплена до бічній стійці, порогу-полу. Вваренный – складний за конструкцією каркас, пов’язаний з силовою структурою автомобільного кузова, застосовується при серйозному тюнінгу. До спортивних і гоночних каркасів пред’являють жорсткі вимоги за формою, розмірами, застосовуваних матеріалів і установці.

При установці більшості складних каркасів машина перетворюється з 4-5 місцевій в двомісну. Оскільки задні сидіння віддають для переплетення і кріплення труб. Виходячи з розміру труб їх установки, що каркас створює певні труднощі з оглядовістю. До них кріплять чотирьох – або п’ятиточкові ремені безпеки.

Не варто думати, що каркас безпеки – непотрібна деталь. Спортивний автомобіль без нього не допустять до змагань, бо він береже життя екіпажу.
Матеріалом для виготовлення каркасів є сталь, іноді алюміній. Середній каркас безпеки важить 25-40 кг і більше. Часто труби каркаса фарбують у яскраві кольори. Поверх труб на деякі ділянки наносять захист і обшивають елементи поролоном або спіненої ізоляцією.