Кузов автомобіля. Активна і пасивна безпека

828

Кузов автомобіля несе на собі механізми і забезпечує обтічність, безпека, комфортабельність і зовнішній вигляд. Від кузова багато в чому залежить термін служби машини.

Кузов є несучою системою автомобіля і виготовляється з різних матеріалів. Двигун, трансмісія і підвіска кріпляться до основи кузова. Металева частина кузова складається з днища і даху, крил і панелей, дверей, капота і багажника, а також безлічі більш дрібних елементів. В спеціальні отвори встановлюються скла автомобіля.

Активна і пасивна безпека кузова

Пасивна безпека (властивість зменшувати тяжкість ДТП) забезпечується: високою міцністю кузова, що виключає його деформацію при аваріях; ременями безпеки; регульованими підголівниками, що запобігають травмуванню шиї людини від удару ззаду; травмобезпечним кермом; безпечними склом; широкими дверима, що створюють можливість виходу з потерпілого аварію авто; вогнестійкими матеріалами.


При пасивної безпеки приділяється увага автомобільних стекол, в тому числі лобовому. В ході удару лобове скло повинне залишатися цілісним, для чого застосовується спеціальна технологія при його виготовленні. У бічних стекол також пред’являють особливі вимоги – вони повинні битися, але не залишати осколків з гострими гранями, які можуть завдати істотної шкоди здоров’ю.

Кузов автомобіля повинен бути влаштований так, щоб при аварії структура його залишалася цілою. Педалі при аварії не повинні йти в салон, з рульовим колесом теж саме, щоб не травмувати грудну клітку водія. Після зіткнення двері повинні легко відкриватися, дверні замки не повинні клинится, щоб можна було дістати потерпілих. Навіть якщо автомобіль повністю розбитий, силова структура повинна залишатися цілісною, від цього залежить пасивна безпека машини.

При створенні нової машини закладають пасивну безпеку не лише для пасажирів і водія, але і для пішоходів. При наїзді на останніх, автомобіль не повинен їх сильно травмуватися, а навпаки знизити наслідки наїзду. Для цього заборонені “кенгурятники” і потужні сталеві труби спереду автомобіля. Капот машини виконаний зі спеціальними пирапотронами, які його підводять при наїзді на пішохода. Бампер автомобіля також роблять із спеціальних матеріалів, які б не травмували пішоходів.

В сучасних автомобілів майже не залишилося резервів для підвищення пасивної безпеки, за рахунок застосування нових матеріалів у структурі кузова. Як було з’ясовано, 80 км/год – це межа, при якому сучасний автомобіль ще залишає непогані шанси здоровій людині. Подальший розвиток за рахунок застосування превентивних систем (автоторможение, запобігання сходу з дороги).
Активна безпека кузова (властивість запобігати ДТП) забезпечується: хорошою оглядовістю за будь-яких погодних умовах; захистом очей водія від засліплення сонячними променями і світлом фар; хорошою видимістю контрольних приладів, зручною посадкою, хорошою термоізоляції кузова; створенням відповідного мікроклімату всередині салону.

активная безопасность авто

До активної безпеки відносять всілякі електронні помічники, які полегшують водіння автомобіля. До них відносять систему АБС, яка запобігає блокуванню коліс на слизькій дорозі; систему курсової стійкості, яка не дає машині піти в занесення; системи автогальмування, а також системи EBD, BAS і багато інших.

Згідно з європейською статистикою аварійності, завдяки застосуванню системи автогальмування вдасться на 40% зменшити ризик отримання травми в ДТП. Навіть найпростіші системи автогальмування рятують життя: якщо швидкість перед ударом знизити на 5%, ймовірність летального результату знизитися на 25%.

Яка товщина кузова автомобіля?

Раніше, на автомобілях виготовлених в радянський період, товщина була значною, наприклад, товщина днища у “Газ-21” становила аж 2 мм. На сучасних машинах, стандартна товщина кузова становить від 0,6 до 0,8 мм, а товщина днища 0,9 мм

толщина кузова автомобиля

Це зумовлено сучасною тенденцією зниження маси автомобіля за рахунок застосування в структурі кузова високоміцної сталі та інших легких і міцних матеріалів. Так, на автомобілях середнього і бізнес-класу застосовують алюміній, який істотно легше сталі. На машинах спорт класу застосовують у структурі кузова магній, який при своїй легкій вазі володіє більшою міцністю, ніж сталь. Єдиний його недолік – набагато більша вартість.

Товщина кузовних панелей не впливає на безпеку, як вважають багато автолюбителів. Вони використовуються для краси і зовнішнього вигляду машини. На безпеку впливає силова структура кузова, яка забезпечує пасивну безпеку при аварії. В її основі застосування високоміцних сталей, за рахунок чого вдається знизити масу машини і водночас збільшити жорсткість кузова на кручення.