Обладнання для діагностики системи вприску

596

Система бортової діагностики забезпечує зчитування інформації про несправності, що зберігається в пам’яті контролера. Розповімо про обладнання для діагностики системи вприску, які функції виконує.

Що таке діагностичне обладнання?

“Діагностичне обладнання” або “тестер” – спеціалізований прилад або персональний комп’ютер з програмою для проведення діагностичних робіт на автомобілях з електронною системою управління двигуном.

Всі сучасні контролери автомобілів працюють з діагностичним обладнанням по протоколу KWP2000 (Keyword Protocol 2000). Цей протокол є міжнародним стандартом. Відразу зауважимо, що стандарт визначає тільки спосіб “спілкування” між обладнанням і контролером, а сама інформація (таблиці параметрів, коди несправностей) може бути різною. Тому обладнання для діагностики не є універсальним.

Функції обладнання для діагностики системи вприску


1. Отримання інформації про систему, двигуні і автомобілі (паспортні дані): ідентифікаційний номер автомобіля (VIN), версія і номер програмного забезпечення (ПО) контролера, дата підготовки, тип двигуна і системи управління, номер для замовлення запасних частин.

2. Отримання інформації про значеннях основних параметрів роботи системи.

Контролер передає таблицю значень поточних параметрів роботи системи, а тестер відображає їх на дисплеї. Значення відображаються у фізичних величинах або у вигляді графіків зміни в часі. Список параметрів визначається на стадії проектування системи і є достатнім для проведення діагностичних робіт в умовах авто сервісу.

Типовий набір параметрів наступний: температура охолоджуючої рідини, напруга бортової мережі, швидкість обертання двигуна, положення дросельної заслінки, маса повітря двигуна, кут випередження запалювання, параметри регулювання складу паливоповітряної суміші, параметри регулювання холостого ходу.

Крім значень параметрів тестер може отримати від контролера значення напруги сигналів з датчиків системи.

Аналізуючи значення поточних параметрів, можна виявити несправності в роботі системи, які не визначаються функціями самодіагностики. Наприклад, положення дросельної заслінки дорівнює 5%, а педаль акселератора повністю відпущена — в цьому випадку або несправний датчик положення дросельної заслінки, або проблема в механічної частини.

3. Отримання інформації з пам’яті контролера про несправності в роботі системи.

Код помилки. Кожна несправність системи кодується відповідно до міжнародного стандарту п’яти символьним кодом. Наприклад, P0122. Перша літера “P” показує, що помилка відноситься до системи управління двигуном. Наступний символ “0” показує, що ця помилка визначена стандартом (може бути і “2”). Для помилок, які не ввійшли в стандарт, визначених виробником, цей символ “1” або “3”. Наступна комбінація символів “12” вказує на датчик положення дросельної заслінки. Останній символ показує тип помилки, в нашому випадку “2” — це низький рівень сигналу з датчика.

Статус-прапори. Це додаткова інформація про помилку. Вони показують, як йдуть справи з цією несправністю зараз: активна чи ні, випадкова або постійна, веде до запалення діагностичної лампи чи ні, впливає на збільшення токсичності чи ні. Для різних контролерів існує різний набір статус-прапорів. Деякі контролери також можуть повідомляти тестеру додатково, скільки разів виникала несправність, час після скидання контролера і до трьох значень параметрів роботи системи в момент фіксації помилки.

Freeze Frame. Це зафіксований (заморожений) на момент виникнення несправності список значень параметрів системи. Досліджуючи ці значення, можна визначити, коли (при якій температурі, швидкості обертання коленвала, навантаження, швидкості автомобіля) виникла несправність. Це допоможе з’ясувати причину виникнення помилки. Взагалі, Freeze Frame — це стандартний перелік параметрів, значення яких повинні фіксуватися, але виробники систем управління або автомобілів має право вибрати з цього списку свій набір.

По команді з діагностичного тестера можна очистити пам’ять зберігання помилок контролера.

4. Запуск тестів перевірки виконавчих пристроїв системи.

При проведенні діагностичних робіт виникає необхідність перевірки працездатності виконавчих пристроїв системи. У цьому випадку тестер подає команду на вмикання або вимикання пристрою. Наприклад, при вимірюванні балансу форсунок перед кожним вимірюванням необхідно наявність робочого тиску в паливній системі (періодично потрібно включати електробензонасос). Включення реле бензонасоса можна проводити за допомогою тестера.

За допомогою діагностичного обладнання можна перевірити працездатність всіх реле системи, форсунок, модуля запалювання і клапана продувки адсорбера. Крім того, можна управляти регулятором холостого ходу і провести регулювання складу суміші для систем без зворотного зв’язку по датчику кисню.