Підвіска МакФерсон – що це таке? Плюси і мінуси

643

Підвіска МакФерсон (McPherson) — один з найпоширеніших типів автомобільної підвіски. Розповімо: що таке підвіска МакФерсон, її основні плюси і мінуси, а також розглянемо схему даної підвіски.

Основним конструкційним елементом підвіски є амортизаційна стійка, з-за чого вона також отримала назву «хитна свічка». «Свічкова підвіска» переважно використовується для передніх коліс. Використання підвіски Макферсона дозволило розмістити двигун і коробку передач в підкапотному просторі поперечно й зумовило її широке використання у сучасному передньопривідному автомобілебудуванні.

Підвіска МакФерсон складається з:

  • підрамник
  • поперечний важіль
  • поворотний кулак
  • амортизаторні стійка
  • стабілізатор поперечної стійкості

Схема підвіски МакФерсон


Більшість модифікацій МакФерсон включають такі конструкційні елементи: стабілізатор поперечної стійкості, амортизаційну стійку, поворотний кулак, поперечний важіль і підрамник. Також можливе використання торсиона в якості пружного елемента.

Основним несучим елементом підвіски є підрамник. Його кріплення до кузова автомобіля виконується з допомогою втулок. Застосування гумометалічних опор дозволяє зменшити шум та передачу вібрації на кузов. Підрамник виступає основою для кріплення рульового механізму, опор поперечного важеля і стабілізатора поперечної стійкості.

З двох сторін за допомогою гумових втулок до підрамника кріпляться поперечні важелі правого і лівого коліс. Кріплення важелів подвійне, що надає конструкції додаткову жорсткість в поздовжньому напрямку. До іншого кінця поперечного важеля через кульову опору кріпиться поворотний кулак.

Поворотний кулак допомогою шарнірного з’єднання кріпиться до рульової тяги, забезпечуючи поворот колеса. Верхня частина поворотного кулака закріплена на амортизаційної стійки, а нижня з’єднана з поперечним важелем. Також у ньому розміщені гальмівний супорт і підшипниковий вузол.

Амортизаційна стійка включає пружину і амортизатор, співвісно розташовані з буфером стиснення. Верхня частина стійки за допомогою гумової втулки кріпиться до брызговику крила, нижня з’єднується з поворотним кулаком. Деякі авто виробники роз’єднують пружину і амортизатор на два конструктивних елементів.

Стабілізатор поперечної стійкості призначений для зниження бічних кренів автомобіля. Стабілізатор кріпиться до підрамника допомогою двох опор. Кінці стабілізатора шарнірним кріпленням з’єднуються з амортизаційними стійками.

Подвеска МакФерсон на Mercedes серии W124

У деяких машинах, наприклад на Mercedes серії W124, є роздільне розташування пружини і амортизатори – це все одно вважається підвіскою МакФерсон. Адже її ключовою ознака – це жорстке закладення стійки в поворотному кулаці. Таку схему часто називають “modified McPherson”: у порівнянні з традиційною (коли амортизатор розташований всередині пружини), вона дозволяє зменшити загальну висоту конструкції, що грає на руку компоновщикам.

Переваги та плюси МакФерсон
  • менш витратна при виробництві в порівнянні з виконанням підвіски на подвійних поперечних важелях
  • щодо компактна
  • менша непідресорена маса
  • значний ресурс верхньої опори стійки, що представляє собою упорний підшипник кочення
  • легка діагностика несправностей внаслідок наявності чітких симптомів зносу

Недоліки і мінуси МакФерсон
  • порівняно з підвіскою на двох поздовжніх або поперечних важелях, параметри кінематики дещо гірше
  • необхідність посилення брызговика крила
  • робота підвіски «пробій» і їзда по поганих дорогах призводить до утворення втомних тріщин в точках кріплення стійок на бризковики крила
  • частий вихід з ладу амортизаційних стійок з необхідністю трудомісткої та дорогої їх заміни
  • передача дорожніх шумів на кузов і салон
  • відносно менша компенсація «клювка» (поздовжнього крену) при гальмуванні

Недоліки підвіски обмежують можливість її застосування. Так, незважаючи на перевагу у вартості виготовлення, за деякого погіршення кінематики її практично не встановлюють в дорогих і гоночних моделях авто. Великі навантаження в зоні кріплення стійки і пов’язаний з ними швидкий знос конструкції не дозволяє використовувати МакФерсон в якості незалежної підвіски легких вантажних автомобілях.

З-за цих недоліків частина виробників авто класу «люкс» відмовилася від використання МакФерсона, продовжуючи вдосконалювати підвіску на подвійних поперечних важелях. Разом з тим, конструкційні переваги та дешевизна зробили МакФерсон поширеним типом підвіски для бюджетних машин.