Побудова музичної системи в автомобілі

118

Побудова музичної системи в автомобілі складається з наступних етапів: прослуховування і вибір компонентів, установка їх в машину і налаштування системи. Розглянемо кожен етап докладніше.

Прослуховування і вибір компонентів

Окрім музичних уподобань, при виборі акустики треба визначитися з її розміром і місцем установки. Найбільш популярною є установка акустики в подіуми на двері. Не меншу роль відіграє типорозмір і настановна глибина акустики – нерідко буває, що двері її внутрішню начинку і обшивку доводиться підганяти під куплені компоненти.


Рекомендації при виборі акустики – хороші 2-компонентні динаміки відомого бренду. Про те, чим відрізняються компонентна акустика від коаксіальної – написано в даній статті.

Підсилювач – невід’ємна ланка грамотно побудованої системи. Вибирати підсилювач слід серед продукції відомих фірм-виробників. Такі, зроблені з якісних комплектуючих, мають захист від перевантаження і перегріву, забезпечують якісне звучання. Рекомендую до прочитання: як вибрати авто підсилювач?

Не менш важливу роль відіграють дроту для автозвуку. Вони поділяються на силові, акустичні і міжблочні. Силові дроти забезпечують харчуванням головний пристрій і підсилювач. Перетин силового проводу має бути 4 Ga, акустичного – 8 Ga, однак це не є стандартом, а залежить від номінальної потужності інстальоване системи. Міжблочні проводу розрізняються довжиною та наявністю/відсутністю керуючого дроти.

Існує думка, що дорогі міжблочні проводу краще. Це безсумнівно, адже від “межблоков” залежить чистота звучання, вони відповідають за передачу звуку. Добре зарекомендували себе проводу Daxx, Stinger і Чернов.
Як провід може впливати на звук? Кожен кабель – це лінія передачі сигналу зі своїм комплексним опором. У нього є власна ємність і індуктивність, які впливають на взаємодію з вхідними і вихідними ланцюгами що з’єднується апаратури. Звичайно, цим можна знехтувати і поставити дешеві кабелі, але бувають фанатів автозвуку, яким важлива якість.

Багато додають у систему конденсатор. При виборі конденсатора потрібно враховувати, що на 500 Вт номінальної потужності системи, досить конденсатора ємністю 0,5 Ф. Орієнтуватися краще на моделі з автоматикою, щоб уникнути проблем при підключенні.

выбор конденсатора для автозвука

Конденсатор у систему встановлюють, щоб уникнути “осідання” баса при пікових навантаженнях, коли енергії акумулятора і генератора стає недостатньо.
Перед придбанням компонентів необхідно вибрати схему, за якою будете здійснювати установку обраних компонентів. Наведу найбільш поширені схеми:

1. Головний пристрій – фронт – сабвуфер – 4-канальний підсилювач на фронт і сабвуфер. Це класична схема підключення, за якою здійснюється 80% інсталяцій. В основі лежить простота настройки і установки. Важливо, що така інсталяція економить місце в автомобілі за рахунок компактності розташування компонентів. Особливістю звучання є невисока потужність системи. Якість звучання втрачається несильно, і на слух недосвідченого меломана абсолютно непомітно.

2. Головний пристрій – фронт – тил – сабвуфер – 5-канальний підсилювач на фронт, тил і сабвуфер. В основі лежить описана вище схема, зберігаючи переваги і недоліки. Сюди додано підзвучка тилу, на відсутність якої скаржаться пасажири, що сидять ззаду. У налаштуванні така система складніше, ніж перша і не завжди вдається домогтися бажаного результату.

3. Головний пристрій – фронт – сабвуфер – 2-канальний підсилювач на фронт – 2-канальний підсилювач на сабвуфер. Дана схема підійде любителям потужного баса. Включивши мостом на сабвуфер двоканальний підсилювач, отримаємо більшу потужність, ніж у варіантах вище.

4. Головний пристрій – фронт – сабвуфер – 4-канальний підсилювач на фронт – 2-канальний підсилювач на сабвуфер. Ця схема стоїть на вершині за вартістю і якістю звучання. Вона дозволить відмовитися від кросоверів, що входять в комплект фронтальної акустики і використовувати кросовери зовнішнього підсилювача. Тобто здійснити так зване поканальное посилення. Це помітно позначиться на якості і потужності звучання системи.

Після того, як вибрані компоненти придбані, перед установкою слід зробити шумоізоляцію автомобіля.

Установка музичних компонентів

Установка починається з прокладки силових проводів з підкапотного простору в салон. Підібравши дроти, тягнемо плюсовий і мінусовий дріт від акумулятора в салон, крізь технологічні отвори в моторному щиті. Дроти, проходячи через метал, повинні бути одягнені в шматочок пластмасової або гумової трубки, щоб уникнути короткого замикання на масу.

Плюсовий провід повинен бути підключений через колбу з запобіжником, за номіналом відповідного запобіжника на підсилювачі, сама колба повинна розташовуватися на відстані не далі 30 см від акумулятора.
Починаємо установку високочастотних динаміків. Високочастотні динаміки укупі з мидбасовыми формують «звукову сцену». Розташовуємо їх на облицюванні стійок вітрового скла, приблизно на рівні очей, з розворотом в центр лобового скла. Таким чином, ми змушуємо динаміки грати на відображення, формуючи ширину і висоту звукової сцени. Іншими словами лівий високочастотник грає на праве пасажирське сидіння, правий – на водійське. Докладніше в статті “установка ВЧ динаміка в автомобіль”.

Ведемо до підсилювача акустичні, міжблочні та силові дроти. Силові дроти повинні бути прокладені окремо від акустичних та міжблокових. Допускається їх взаємне перетинання під кутом в 90 градусів. Бажано кожну групу проводів прокласти окремо, в тому числі і від штатної проводки автомобіля.

Під’єднуємо дроти до підсилювача, підключаємо сабвуфер. Якщо сабвуфер передбачається використовувати в корпусі, і він був куплений разом з готовим корпусом, то для машин з кузовом «седан» розгортаємо сабвуфер динаміком до спинки заднього сидіння, а для машин з кузовами «хетчбек» і «універсал» – у бік п’ятої двері. Якщо планується самостійне виготовлення корпусу, стане у нагоді стаття “як зробити корпус для сабвуфера”.

Налаштування музичної системи

Після підключення, музичну систему необхідно налаштувати. Під налаштуванням мається на увазі установка на підсилювачі частот зрізу для акустики і сабвуфера і настройка чутливості.

Будемо вважати, що фільтри в підсилювачі краще, ніж у головному пристрої, тому настроювання будемо проводити при виставлених на головному пристрої налаштуваннях в «0».

Крок перший. Встановлюємо на підсилювачі фільтр для сабвуфера в положення «LPF». Частоту зрізу кросовера встановлюємо в діапазоні 50-70 Гц.

Крок другий. Встановлюємо на підсилювачі фільтр для фронтального каналу в положення «HPF». Частоту зрізу кросовера встановлюємо в діапазоні 70-90 Гц.

Крок третій. Налаштування чутливості проводимо наступним чином: на підсилювачі ставимо «0», на магнітолі збільшуємо гучність до максимуму. Потім повертаємо регулятор чутливості на підсилювачі в сторону збільшення, до появи спотворень у звучанні системи. Трохи зменшуємо – чутливість налаштована.