Пошук несправностей паливної системи інжектора

198

В даній статті розглянемо несправний стан системи управління інжектора і в якості прикладу розглянемо систему паливоподачі.

Як працює паливна система

Паливо подається в рампу під надлишковим тиском (6 атмосфер), яке створює бензонасос. За допомогою регулятора тиску на форсунці підтримується постійний перепад тиску, рівний 3 атмосферам. При постійному тиску і лінійної характеристикою форсунок кількість уприскуваного палива визначається тривалістю імпульсу управління форсунками.

Це теорія. На реальному двигуні перепад тиску може складати від 2,8 до 3,2 атмосфери. Це припустимий діапазон, при якому не спостерігається відхилень в роботі двигуна. Чому можливий розкид тисків? Він визначається розкидом характеристик регуляторів тиску.

Як перевірити паливну систему?


Підключимо манометр до паливної рампи. При включеному бензонасосі і непрацюючому двигуні тиск повинен становити 2,8—3,2 атмосфери. Якщо двигун працює на холостому ходу, тиск має знизитися до 2,2—2,5 атмосфери. При перегазовках стрілка манометра повинна відхилятися в зону 2,8—3,2 атмосфери.

Тепер перевіримо роботу форсунок. На непрацюючому двигуні створимо необхідний тиск в рампі (2,8—3,2 атмосфери), після чого за допомогою діагностичного обладнання подамо серію тестових імпульсів на першу форсунку, контролюючи зміну тиску. Вищеописану процедуру необхідно провести для всіх форсунок. Перепад тиску у всіх випадках повинен бути однаковий. Якщо результати перевірки тиску палива відповідають вищеописаним – система подачі палива справна.

Що буде відбуватися, якщо тиск палива в рампі виявиться зниженим (менше 2 атм.) або підвищеним (більше 4 атм.)? Кількість уприскуваного палива зміниться пропорційно відхилення тиску від норми. Іншими словами, відбудеться збіднення або збагачення паливоповітряної суміші.

Особливо болючим воно буде в системах управління двигуном без зворотного зв’язку по датчику кисню, так як контролер не знає про несправності і продовжує розраховувати паливоподачу для нормального значення тиску палива. В системах керування з датчиком кисню контролер може компенсувати зміну складу паливоповітряної суміші, але тільки в розумних межах.

При неправильному тиску палива виникають проблеми з пуском двигуна, з’являються провали при русі автомобіля, збільшується витрата палива.

Пошук несправності паливної системи

Згадаймо складу системи паливоподачі. У неї входять: паливний бак з встановленим в ньому занурювальним бензонасосом, паливний фільтр, паливопроводи (подаюча і зливна магістралі), рампа форсунок і регулятор тиску. Несправність будь-якого з названих компонентів може стати причиною неправильного тиску палива. Спробуємо перерахувати найбільш часто зустрічаються несправності для кожного компонента системи паливоподачі.

Бензобак. Через спеціальні трубопроводи бензобак повідомляється з атмосферою, що запобігає його деформацію (здавлювання). Якщо зв’язок з атмосферою порушена, всередині бензобака створюється розрідження. У цьому випадку тиск в паливній рампі може бути зниженим.

Бензонасос. Несправностей може бути кілька:

  • бензонасос не розвиває потрібного тиску, як наслідок — знижений тиск палива;
  • зворотний клапан бензонасоса не тримає тиск, як наслідок — швидке падіння тиску після вимикання запалювання;
  • забруднення сіточки-фільтра бензонасоса, як наслідок — знижена продуктивність насоса, яка в динамічних режимах роботи двигуна.

Паливний фільтр. Забруднення паливного фільтра може призводити до зниженого тиску палива з-за зниження пропускної здатності паливної магістралі. Якщо паливний фільтр пошкоджений (порваний), бруд може потрапити в форсунки з усіма витікаючими наслідками.

Паливопроводи. Паливопроводи можуть бути пережаті. Якщо це трапилося з подаючої магістраллю, то тиск палива буде зниженим, якщо зі зливною магістраллю — підвищеним. Крім того, до зниження пропускної спроможності паливних магістралей може призводити використання неякісного бензину з підвищеним вмістом смол.

Регулятор тиску палива. Зустрічаються регулятори з подклинившей діафрагмою у відкритому або закритому положенні. У першому випадку тиск палива в системі буде зниженим, у другому — підвищеною.

Форсунки. Характерні наступні види несправностей:

  • форсунка не відкривається, як наслідок — збіднена топливовоздушная суміш;
  • форсунка постійно відкрита, як наслідок — збагачена топливовоздушная суміш;
  • форсунка працює, але її характеристика “попливла”, як наслідок — некоректна топливовоздушная суміш.

Бортова діагностика для визначення несправності

Несправність паливної системи призводить до відхилення тиску в паливній рампі. Внаслідок цього кількість палива, що подається в циліндри, відрізняється від розрахованого, відбувається збіднення або збагачення паливоповітряної суміші. У системах управління двигуном з датчиком кисню контролер стежить за поточним складом паливоповітряної суміші.

При значному відхиленні паливоповітряної суміші від бажаного значення контролер сприймає цей стан як несправність, і в пам’яті контролера фіксується один з двох кодів несправностей:

  • P0171 — система паливоподачі занадто бідна;
  • Р0172 — система паливоподачі дуже багата.

Підвищений або знижений тиск в паливній рампі — це лише одна з причин, по яких в пам’яті контролера можуть бути зафіксовані коди Р0171, Р0172. Причиною значного збіднення або збагачення паливоповітряної суміші можуть бути несправні датчики масового витрати повітря, датчики кисню, форсунки. До переобеднению паливоповітряної суміші призводять подсосы повітря.

Значення тиску палива можуть перебувати за межами допустимого діапазону, але при цьому бортова діагностика нічого не фіксує. Цілком реальна ситуація — бортова діагностика не всесильна.