Пристрій автоматичної коробки передач АКПП

264

Оснащення автомобілів автоматичною коробкою передач дозволило знизити обсяг навантаження, яке зазнає на водія під час руху. Поговоримо про пристрій автоматичної коробки передач АКПП.

Переваги використання АКПП

Застосування автоматичної трансмісії виключає необхідність постійного користування перемикаючим важелем. Зміна швидкості виконується автоматично, залежно від навантаження двигуна, швидкості переміщення авто і бажань водія. В порівнянні з ручною коробкою передач, автоматична трансмісія має наступні переваги:

  • збільшує комфортність водіння автомобіля за рахунок звільнення водія;
  • автоматично і плавно проводить перемикання, погоджуючи навантаження двигуна, швидкість руху, ступінь натиснення на педаль газу;
  • оберігає двигун і ходову частину автомобіля від перевантажень;
  • допускає ручне і автоматичне перемикання швидкостей.

Автоматичні коробки можна розділити на два типи. Відмінність полягає в системах управління і контролю за використанням трансмісії. Для першого типу характерно, що функції управління та контролю виконуються спеціальним гідравлічним пристроєм, а в другому типі – електронним пристроєм. Складові частини автоматичних трансмісій обох типів практично однакові.

акпп заднеприводного авто


автоматична коробка передач


передньопривідного автомобіля


автоматична коробка передач


задньопривідного автомобіля

акпп переднеприводного автомобиля

акпп заднеприводного авто

Існують деякі відмінності в компонуванні і пристрої автоматичної трансмісії передньопривідного і задньопривідного автомобіля. Автоматична трансмісія для передньопривідних автомобілів більш компактна і має всередині свого корпусу відділення головної передачі – диференціал.

Принцип дії всіх автоматів однаковий. Щоб забезпечити рух і виконання своїх функцій, автоматична трансмісія повинна оснащуватися наступними вузлами: механізмом вибору режиму руху, гідротрансформатором, вузлом управління і контролю.

З чого складається АКПП?

кинематическая схема АКПП

1) Гідротрансформатор – відповідає зчепленню в механічній коробці, але не вимагає безпосереднього управління з боку водія.

2) Планетарний ряд – відповідає блоку шестерень в механічній коробці передач і служить для зміни передавального відношення в автоматичній трансмісії при перемиканні передач.

3) Гальмівна стрічка, передній фрикціон, задній фрикціон – компоненти, за допомогою яких здійснюється перемикання передач.

4) Пристрій управління. Цей вузол складається з маслозбірника (піддон коробки передач), шестеренчатого насоса і клапанної коробки.

Гідротрансформатор служить для передачі крутного моменту від двигуна до елементів АКПП. Він встановлений в проміжному кожусі, між двигуном і коробкою передач і виконує функції звичайного зчеплення. У процесі роботи цей сайт, наповнений трансмісійної
рідиною, несе високі навантаження і обертається з великою швидкістю.

Він не тільки передає крутний момент, поглинає і згладжує вібрації двигуна, але і приводить в дію масляний насос, що знаходиться в корпусі коробки передач. Масляний насос наповнює трансмісійної рідиною гідротрансформатор і створює робочий тиск в системі управління і контролю.

Тому хибною є думка, що автомобіль з коробкою “автомат” можна завести примусово, не використовуючи стартер, а розігнавши його. Насос АКПП отримує енергію тільки від двигуна, і якщо він не працює, то тиск в системі управління і контролю не створюється, в якому б положенні не перебував важіль вибору режиму руху. Отже, примусове обертання карданного вала не зобов’язує коробку передач працювати, а двигун – обертатися.

Планетарний ряд – на відміну від механічної трансмісії, в якій використовуються паралельні вали і зчіплюються між собою шестерні, в автоматичних трансмісіях в переважній більшості використовуються планетарні передачі.

В корпусі коробки передач розташовані кілька планетарних механізмів, вони і забезпечують необхідні передавальні відносини. А передача крутного моменту від двигуна через планетарні механізми коліс відбувається за допомогою фрикційних дисків, диференціала і інших пристроїв. Управління всіма цими пристроями здійснюється завдяки трансмісійної рідини через систему управління і контролю.

Гальмівна стрічка – пристрій, що використовується для блокування елементів планетарного ряду.

Клапанна коробка являє систему каналів з розташованими клапанами і плунжерами, які виконують функції контролю й управління. Це пристрій перетворює швидкість руху автомобіля, навантаження двигуна і ступінь натиснення на педаль газу в гідравлічні сигнали. На основі цих сигналів, за рахунок послідовного включення і виходу з робочого стану фрикційних блоків, автоматично змінюються передавальні відносини в коробці передач.

Дізнатися про роботу АКПП можна зі статті “Питання по роботі автоматичної коробки передач. Що таке овердрайв і кік-даун”.