Пристрій позашляховиків. Кути зїзду і рампи

176

Автолюбителі називають їх “джипами” з відомої марки Jeep, самі виробники величають такі автомобілі SUV. Поговоримо про пристрій позашляховиків і дізнаємося, що таке кути з’їзду-в’їзду і рампи джипа і на що впливають?

Вимірюємо “позашляховість”

Двигун для позашляховиків. Важливим показником тут є не стільки потужність, скільки крутний момент, що передається колесам. При чому максимальне своє значення він повинен приймати при якомога менших обертах двигуна, тобто двигун має “тягнути на низах”. Таким вимогам задовольняють дизельні мотори.

Однак, дизелі серед двигунів для позашляховиків – не монополісти. Можна також зустріти і бензинові агрегати. Якщо вибирати між бензиновими і дизельними моторами, розумніше схилитися до останнього варіанту. Дизелі задовольняють не тільки технічним, але і економічним вимогам.


Зчеплення позашляховиків – порівняно зі зчепленням легкових автомобілів – посилене. Зроблено це для того, щоб витримувати великі навантаження, які виникають, коли ви їдете по місцевості, де “не ступала нога людини”.

Трансмісія автомобіля – напевно, найважливіший елемент справжнього позашляховика. Взагалі, на сьогоднішній день конструкцій трансмісії дуже багато, і вибір часто залежить від розташовуваної суми грошей.

При виборі позашляховика варто звернути увагу на передавальні числа всіх елементів: КПП, головна передача, роздавальна коробка. Коробки передач, в основному, встановлюються механічні з ручним перемиканням. Є також автоматичні, але для досвідченого “джиппера” важливіше всі такі не комфорт, а прохідність автомобіля. Він знає, коли краще підіткнути другу передачу, а коли можна подолати перешкоду і на четвертій.

Автоматичні коробки – агрегати дорогі, ремонт їх теж не відноситься до категорії дешевих “розваг”, а в лісі, на риболовлі чи полюванні може трапитися всяке. Тому краще зупиниться на механічному варіанті КПП.

Роздавальна коробка обов’язково повинна мати знижувальну передачу, яка збільшує передаваний крутний момент на колеса. Наприклад, потрапили ви з польової дороги на піщаний ділянку. Будьте люб’язні, ось вам знижувальна! І різниці між ґрунтом і піском ви майже і не помітите, хіба що в швидкості.

Диференціали бувають межколесные і межосевые. При повороті автомобіля його передні керовані колеса проходять різну відстань, тому потрібно трохи потужності передати від одного колеса іншого. Для цього і служать межколесные диференціали, та ж історія і з міжосьовими. Але на бездоріжжі вони тільки заважають автомобілю: одне колесо застрягло і стоїть як мертве, а інше скажено крутиться.

В такому випадку допоможе блокування диференціала – колеса будуть отримувати рівну кількість потужності і з’явиться можливість подолати велику калюжу бруду. Диференціали можуть бути з ручною і автоматичною, повної або часткової блокування.

Кузов для позашляховиків

Історично так склалося, що несучим елементом позашляховика повинна бути рама як найбільш міцна і невразлива. Останнім часом інженери стали трохи відсторонюватися від цього стереотипу і пропонують споживачам автомобілі з несучим посиленим кузовом. Але все ж така конструкція не володіє тим солідним запасом міцності, який є у рами.

кузов внедорожника и его проходимость

Знизу всі вузли та агрегати автомобіля повинні бути надійно захищені від попадання трави, бруду, каменів. Виробники пропонують власникам позашляховиків сталеві, а іноді навіть кевларові листи для захисту моторного відсіку.

Від конструкції кузова безпосередньо залежать геометричні показники прохідності: кліренс, кути в’їзду-з’їзду і кут рампи.

Кліренс або дорожній просвіт – це відстань між найнижчою точкою кузова і поверхнею дороги. Як ви самі розумієте, чим він більше, тим краще. Але до певного моменту. При збільшенні дорожнього просвіту піднімається центр ваги автомобіля, що не найсприятливішим чином позначається на стійкості позашляховика.

Що таке кут в’їзду і кут рампи?

Угол вьезда
Кути з’їзду-в’їзду характеризують крутизну підйому яку можна подолати без контакту будь-яких елементів кузова з грунтом. Чим коротше звиси кузова бампера, фаркоп, лебідка – тим крутіше підйоми, які зможе подолати позашляховик.

Кут рампи (угог перекату) – максимальний кут естакади, яку зможе подолати автомобіль, не торкаючись днищем верхнього перелому цієї естакади. На кут рампи впливає розмір бази автомобіля (відстань між передньою і задньою віссю). Чим більше база, тим менше кут перекату автомобіля.

Угол рампы
Підвіска позашляховика повинна бути енергоємною, щоб гасити великі удари об груддя. Зарозумілість деяких конструкцій, якою захоплюються американські інженери, на бездоріжжя не доречна. При проходженні ділянок з нахилами така підвіска може зіграти злий жарт і привести до перекидання автомобіля.

Хід підвіски повинен бути великим для зниження ймовірності діагонального вивішування, коли від землі відриваються два колеса різних осей по діагоналі. Така умова дозволяє позашляховику проходити ями і траншеї значних розмірів.

Непогано було б встановити на колеса бедлоки – спеціальні пристрої з двох кілець, з’єднаних болтами. Вони запобігають разбортовывание колеса навіть при повній відсутності тиску в ньому. В бруду допоможуть гриппери – гумові смуги з протекторами і шипами, що надіваються на колеса, а для снігу і льоду – ланцюга.