Регулювання клапанів двигуна

1295

У даній статті перерахуємо ознаки поганої регулювання зазорів і розповімо як регулювати клапана двигуна своїми руками.

Для чого потрібна регулювання клапанів?

У автомобіля два клапани на циліндр (або більше). Один з них запускає горючу суміш, а інший випускає відпрацьовані гази (вони так і називаються впускний і випускний). А механізм, який приводить в дію ці клапани та встановлює порядок їх роботи, називається газорозподільний або клапанним.

Після нагрівання двигуна, деталі розширюються. Отже, на холодному двигуні між деякими його деталями повинні бути строго певні проміжки.

Якщо клапани неправильно відрегульовані – це може призвести до зниження ефективності роботи двигуна і зменшення ресурсу його деталей. Наприклад, при малих зазорах клапани та їх сідла будуть підгоряти. При великих зазорах, коли клапани відкриваються не повністю, потужність двигуна буде помітно падати і почуєте металевий стукіт.


Кожні 20-30 тис. км потрібно перевіряти і при необхідності регулювати клапана. Дані теплових зазорів є в керівництві по ремонту автомобіля. Ми наведемо деякі теплові зазори для автомобілів ВАЗ. Зауважте, що для впускного і випускного клапанів, а іноді і для різних циліндрів зазори РІЗНІ!

Регулювання зазорів клапанів двигуна

Для того, щоб перевірити і відрегулювати зазор, двигун повинен бути холодним. Тепловий зазор перевіряють плоским щупом, певної товщини, регулювання проводиться поворотом регулювальних гвинтів коромисел (на автомобілях ВАЗ, крім -08, -09, “десяток”, – головкою регулювального болта) в потрібну сторону.

Щоб почати регулювання, встановіть поршень циліндра, який збираєтеся регулювати, у верхню мертву точку такту стиснення. У цьому положенні обидва клапана даного циліндра закриті, а коромисла цих клапанів повинні вільно гойдатися в межах зазору.

Потім відпустити контргайку на регулювальному гвинті або болте. За допомогою плоского щупа і регулювального гвинта (болта) виберіть необхідний зазор, потім затягніть контргайку. Будьте уважні: іноді після затягування контргайки зазор може змінитися, тому дану операцію необхідно робити акуратно. Після затяжки перевірте знову зазор. Зазор стане оптимальним тоді, коли щуп буде проходить у нього, долаючи невелике зусилля. Якщо він проходить дуже легко або дуже важко, відрегулюйте зазор точніше.

Потім, повертаючи колінчастий вал на півоберта, потрібно відрегулювати зазор в клапанах інших циліндрів. Тут необхідно дотримуватися порядку роботи циліндрів двигуна Вашого автомобіля (наприклад, 1-3-4-2). Колінвал слід повертати ТІЛЬКИ за годинниковою стрілкою і ТІЛЬКИ за ручку “кривого стартера” (пускова рукоятка) або ж за болт кріплення шківа привода генератора. Можна повертати колінвал і за вивішене провідне колесо, але тут необхідно дотримуватися обережності.

Регулювання клапанів на двигунах ВАЗ

проверка зазора между рычагами и кулачками распредвала
Перевірка зазору між важелями і кулачками розподільного вала: 1 – щуп; 2 – регулювальний болт; 3 – контргайка регулювального болта.

У двигунах порядок регулювання клапанів наступний. Проворачиваете колінвал за годинниковою стрілкою так, щоб мітка на зірочці розподільного валу точно збіглася з міткою на корпусі підшипників. В цей положенні зазор регулюється у випускного клапана 4-го циліндра і впускного клапана 3-го циліндра (відповідно, 8-й і 6-й кулачки).

Тримайте регулювальний болт важеля гайковим ключем, іншим ключем послабте контргайку. Досягніть необхідного зазору за допомогою регулювального болта. Затягніть контргайку. Щуп повинен входить в зазор з легким защемленням.

На автомобілях (а точніше в їх двигунах) ВАЗ-2109, -09, -10 і т. д. теплові зазори регулюють з допомогою регулювальних шайб. Вони бувають завтовшки від 3 до 4,5 мм.

Після того, як відрегулювали зазори в клапанному механізмі, запустіть двигун і послухайте його роботи на різних режимах. При регулюванні важливо, щоб клапана були правильно притерты. Вони не повинні бути розбиті на кінцях і зазор у втулках не повинен перевищувати нормальний.