Що таке автомобільний турбокомпресор?

558

Багато хто чув слово “турбо”, але толком не представляють – що це таке? Це позначення приховує наявність автомобільного турбокомпресора під капотом машини. Розповімо, що таке автомобільний турбокомпресор і для чого потрібен.

Авто турбокомпресор – що це?

Турбокомпресор – це пристрій для збільшення потужності двигуна за рахунок більшого повітря, що подається в циліндри.

Принцип роботи турбокомпресора в наступному: в мотор потрапляє топливовоздушная суміш, яка згораючи йде у вихлопну трубу. На вході випускного колектора варто крильчатка, яка жорстко з’єднана з іншого крильчаткою, яка знаходиться вже впускному колекторі. Коли, вихлопні гази виходять з мотора, вони розкручують крильчатку, яка знаходиться у випускному колекторі. Та у свою чергу розкручує крильчатку у впускному колекторі.


У підсумку виходить, що у двигун надходить більше повітря, а відповідно і палива. Як ми знаємо, чим більше згоряє палива, тим більше потужність. І щоб спалити більше палива, нам потрібно більше повітря. Турбокомпресор поставляє в двигун більше повітря, в результаті чого отримуємо істотну надбавку в потужності.

Що таке інтеркулер? Інтеркулер потрібен для охолодження повітря, що подається у впускний колектор. Ми не можемо нескінченно багато подавати повітря, т. до підвищується його щільність при нагріванні. Для охолодження надходження повітря використовують інтеркулер – додатковий радіатор.

Що таке турбояма?

Слід зазначити, що крильчатка турбокомпресора може розвивати до 200 000 оборотів в хвилину. Внаслідок цього, у турбокомпресора є велика інерційність, яка отримала в народі назву “турбояма”.

Суть турбоями в наступному. При різкому натисканні на педаль газу, крильчатка дуже повільно набирає обертів і тому доводиться чекати кілька секунд, коли почне надходити повітря в двигун. Благо, зараз виробники в тій чи іншій мірі позбавилися від ефекту турбоями, а саме почали встановлювати два перепускних клапана.

Перший перепускний клапан призначений для відпрацьованих газів, а другий щоб перепускати зайвий повітря з впускного колектора двигуна в трубопровід до турбокомпресора. Що виходить? При скиданні газу обертів крильчатки турбокомпресора зменшуються дуже повільно. А якщо буде різко натиснута педаль газу, то повітря у впускний колектор надійде в повному обсязі. Ефект турбоями в такому випадку дорівнює часу відкриття перепускного клапана.

Детальніше про ефект турбоями, як вона відбувається і як від неї позбутися, у статті: “що таке турбояма”.

Що таке перепускний клапан турбіни?

Мета перепускного клапана – пустити частину випускного газу в обхід турбіни, таким чином обмеживши швидкість обертання турбіни і відповідно і тиск на впускному колекторі. Перепускні клапани бувають двох видів: внутрішні і зовнішні. На більшості турбокомпресорів використовуються внутрішні.

Зовнішні перепускні клапани, встановлюються окремо від турбіни, такі ставляться на гоночні машини. Вони більш надійні, але їх розмір часто не сприяє вдалому розташуванню під капотом звичайної цивільної машини. Одна з переваг зовнішнього клапана – це можливість регулювання механізму.

Докладніше як контролювати тиск турбіни в статті: “перепускний клапан турбіни”.

Що таке бітурбо або твинтурбо?

У першому випадку, це означають наявність двох турбокомпресорів, встановлених паралельно, а другому – наявність трьох турбокомпресорів. Часто “бітурбо” або “твинтурбо” використовують лише на спортивних автомобілях, а також на цивільних машинах зі спортивними характеристиками.

Застосування декількох турбокомпресорів вигідно з-за того, що вони відрізняються розмірами. Один буде мати більшу інерцію, а інший – меншою. У результаті, перший турбокомпресор буде працювати при малих і середніх обертах двигуна, а другий при обертах близьких до максимальних.