Шпаргалка для водія: діагностика машини при зміні шин

9-4-2020

Шпаргалка для водія: діагностика машини при зміні шин

Багато хто змінює шини самостійно, маючи два комплекти коліс в зборі. Гріх не скористатися можливістю перевірити стан деяких вузлів автомобіля безкоштовно і з мінімальними тимчасовими витратами. Поради ще не втратили актуальність, адже багато відклали «переобувку» до кінця самоізоляції. Та й економія на сервісі зараз зайвою не буде.

Загальноукраїнський режим самоізоляції в цілях боротьби з коронавірусів скоротив можливості для сезонної зміни шин. У когось стали недоступні майстерні, хтось позбавлений можливості вийти з дому, хтось побоюється взагалі будь-яких контактів. Так що «сезон перевзування» в цьому році розтягується. Автомобілісти, які використовують два комплекти коліс в зборі можуть поєднати заміну коліс з діагностикою ряду вузлів і агрегатів.

Для початку нагадаємо, що домкрати машину потрібно на рівній поверхні, підстрахувавши колесо по діагоналі від піднімається упорами з кожного боку. А якщо зберетеся заглядати під машину, підкладіть під поріг колесо або інший свідомо міцний упор – на всякий випадок. Найкраще, звичайно, використовувати спеціальну підставку.

Статистика свідчить: середній вік автомобіля в Україні – далеко за десять років. Раз так, на самому початку процесу підйому пильно стежимо за тим, як веде себе поріг. Особливо актуально для вітчизняних машин, але і іномарки не вічні. У інших проблеми з корозійну стійкість теж виникають в порівняно молодому віці. Якщо поріг злегка прогинається, але в цілому тримається, підкладіть між ним і домкратом дошку або брусок, щоб перерозподілити навантаження. Якщо не допомагає і це, забудьте про зміну коліс: автомобілю гостро необхідна заміна порогів. Працювати з ним в такому стані небезпечно. Та й банальний прокол колеса на дорозі обернеться великою проблемою.

Поради щодо заміни шин

Перед тим, як послабити колісні болти або гайки, трохи підніміть машину і покачайте вивішене колесо. Мінімальні люфти допустимі, але надмірні – привід запланувати покупку запчастин. Коли колесо «гуляє» в вертикальній площині, на заміну скоро попросяться ступичні підшипники, в горизонтальній – кермові тяги. Обидва дефекту виявляють себе і в русі. Підшипники починають гудіти, причому гучність залежить від навантаження. Коли несправний вузол виявляється з зовнішньої сторони повороту, навантаження на нього стає більше, і звук посилюється, коли він всередині віражу – може зникати практично повністю. Кермові тяги при зносі стукають при поворотах бублика і на нерівностях.

З міркувань безпеки міняти шини краще, виставивши автомат в режим «паркінг» і затонув гальмо стоянки. Та й кріплення відкручувати зручніше на нерухомому колесі. Однак покриття його буде не зайве. Потьохкування видадуть несправний ШРУС, підклинювання – привід для ревізії гальмівної системи.

Зняте колесо оглядаємо на предмет пошкоджень. Особливо уважно з внутрішньої сторони, яку ви бачите тільки при зміні гуми. Сліди відлетіли балансувальних тягарців, вм’ятини на диску, грижі на шині – все це вимагає втручання. Грошей, звичайно, зайвих не буває, але зате у вас є час до осені, щоб спланувати ремонт. Головне – не забути, а то в гарячу пору перевзування до зими будете судорожно шукати шиномонтаж у Львові без черг або магазин, готовий продати вам одну покришку.

Окрему увагу протектору. Надмірний знос однієї з кромок сигналізує про збиті налаштуваннях схід-розвалу. З цим не затягуйте, інакше дефект точно так же вб’є і літні шини. Складний характер зносу (плямами, по діагоналі, з «ямками») – привід ретельно продіагностувати підвіску і гальма в сервісі. А ось сточування одночасно лівою і правою крайок протектора або його середини говорить про помилку з тиском. У першому випадку воно занадто низьке, у другому – висока.

Не забудьте замінити комплект болтів або гайок, якщо вони у вас різні в залежності від типу дисків з літніми та зимовими покришками. Подивіться, чи немає дефектів на різьбі: незатягнутого кріплення коліс – страшне діло! При розбіжностях в діаметрі маточини і центрального отвору диска краще використовувати перехідні кільця.

Гальмівні диски видно відмінно. Огляньте їх робочу поверхню: чи немає задирів або занадто яскраво виражених канавок. Високий бортик по краю свідчить про великий знос. Залишкову товщину можна виміряти штангенциркулем, а граничні величини – нагугліть в інтернеті. Міняти диски окремо від колодок нерозумно, так що купуйте весь комплект і чекайте, коли «закінчаться» колодки. Товщину останніх оцінюємо на око: залишок на зовнішній стороні в переважній більшості випадків добре видно. Можна особливо не турбуватися при наявності литих дисків. Їх малюнок зазвичай дозволяє контролювати знос колодок, не знімаючи колеса. А ось «штампування» змушують підійти до процедури більш відповідально.

Вузли підвіски і гальмівної системи перевірте на предмет цілісності пиляків і відсутності патьоків. Останні вимагають різного відносини. У гальмах вони категорично неприпустимі, а, наприклад, з легкими запотівання амортизаторів можна проїхати ще тисячі кілометрів, не турбуючись про те, що вони втратять свою ефективність. Гумові втулки не повинні візуально мати дефектів. Можна перевірити підвіску на люфти. Наявність будь-якої тріщини або вм’ятини – це кримінал, така деталь підвіски вимагає термінової заміни.

Не зайве проконтролювати кріплення підкрилки. За ними нерідко ховаються електронні блоки. Якщо якась частина пластикової захисту відвалиться або деформується, є шанси «потрапити» на заміну недешевої електроніки. Заодно не оминіть увагою бризковики: зачіпаєте ними про бордюри і замети часто, а вони у відповідь на це «йдуть».

Примітивна діагностика не відніме багато часу, зате самі будете впевнені в справності і заощадите на візит в сервіс. Не нехтуйте можливістю, що представилася поглянути на машину, звернутись на автосервіс.