Спортивний распредвал. Для чого потрібен?

203

Установка спортивного распредвала — один з видів тюнінга двигуна. Розповімо що таке вали “верхові” і “низові”, а також для чого потрібен спортивний распредвал.

Для чого потрібен спортивний распредвал?

Розподільний вал — це механічний “мозок” двигуна, який формує характер роботи мотора. Причина заміни стандартного вала на спортивний та ж, що і інших деталей. Штатна деталь занадто усереднена, розроблена у відповідності з запитами максимальної кількості споживачів.

Основною характеристикою двигуна вважають його потужність. Насправді вплив на характер автомобіля впливають не тільки максимальна потужність, але і крутний момент. Адже найбільшу потужність можна реалізувати тільки при певних оборотах, близьких до максимальних. “Гарячому” водієві потрібен тяговитий двигун, який при рушанні з місця і розгін, не напружуючись “йде” за педаллю газу. Це забезпечує крутний момент, якщо він досить великий і постійний на низьких і середніх обертах.


Стандартні двигуни з точки зору гонщиків мають суттєвий недолік — відсутність тяги на низьких оборотах обертання коленвала.
Спортивний распредвал забезпечує оптимальну подачу суміші в циліндр шляхом збільшення висоти підйому клапанів. Тюнінгові кулачки відрізняються плавністю профілю, що забезпечує надійну роботу механізму газорозподілу. Особливістю спортивних валів є те, що їх застосування відсуває кордон детонації (стукіт пальців), в особливості на малих обертах.

Що таке вали верхові і низові?

Існують різні спортивні розподілвали, призначені для різних цілей:

  • низовий моментний вал для міської їзди;
  • універсальний вал “місто — траса”;
  • верхової вал “траса”.

Вибираючи для двигуна распредвал з меншим підйомом клапанів, ми найбільшою мірою реалізуємо позитивний ефект на низьких обертах обертання коленвала. Распредвал з великим підйомом кулачків дозволяє підвищити потужність на високих частотах.

При підборі валу намагаються змінити криву крутного моменту або потужності у діапазоні робочих режимів двигуна в залежності від стилю водіння і побажань власника. Максимальні значення зміщують в область низьких оборотів – тоді вал називають “низовим”, якщо в область високих обертів — “верховим”.

Якщо ми хочемо збільшити ефективність в заданих обертах, доведеться жертвувати іншими параметрами. Так, “низові” вали програють в зоні високих оборотів, а “верхові” – на холостому ходу і при низьких обертах. Відповідає за зміни профіль кулачка. Для збільшення тяги на “низах” роблять його більш широким і плавним, якщо потрібна потужність на “верхах” — більш вузьким і гострим.

Відповідно, якщо готуєте машину до “драг-рейсінгу”, варто встановити вал “низи середина”. Якщо не влаштовує “тупизна” автомобіля на трасі — “верхової”.

Після установки спортивного распредвала треба відрегулювати клапани з допомогою розрізної шестерні. Якщо виставити распредвал на “випередження”, то впускний клапан буде підніматися більше, ніж випускний, — це дасть приріст потужності на високих оборотах. Установка розподільного вала на “припізнення” забезпечить більший підйом випускного клапана, ніж впускного і збільшення тяги в області низьких оборотів.

Щоб не говорили про спортивні вали – це повноцінний тюнінг двигуна. Вони знаходять прихильників не тільки серед любителів їзди “гарячіше”, але і серед звичайних автолюбителів.