Тюнінг зчеплення – види фрикційних накладок

162

При тюнінгу двигуна збільшення потужності доходить до 30%, що перевищує розрахункове навантаження зчеплення, яке починає пробуксовувати і не передавати весь потік потужності від двигуна до коліс. Виникає питання: що робити зі зчепленням? Відповідь – міняти на спортивне!

При форсуванні двигуна зчеплення змінюють, щоб воно відповідало можливостям двигуна, так як серійне зчеплення не “тримає”. Якщо стартувати з місця при драг-рейсингу, то воно взагалі стає одноразовим. Трохи перетримав – і запахло горілим. Починається процес стрімкого руйнування. Постійно пробуксовывающее зчеплення сильно нагрівається, а оскільки теплостійкість органічних накладок не перевищує 250°С, накладки перегріваються, втрачаючи коефіцієнт тертя і розтріскуються.

Види фрикційних накладок

Розглянемо спортивне зчеплення з накладками, виконаними з матеріалу FiberTuff. До його складу входять керамічний наповнювач, вуглецеве волокно і кевлар. Це матеріал розроблявся як альтернатива органічних основ. За фрикційним якостями ці накладки схоже на органічні, але володіють підвищеною чіткістю включення зчеплення. Зносостійкість накладок FiberTuff в 2-4 рази вище органічних. Теплостійкість до 400°С. Ведений диск з такими накладками рекомендується тим, хто вдень їздить на роботу, а вночі стартує в стріт-рейсингу.


Ще роблять фрикційні накладки з кевларового волокна. Кевларові зчеплення володіють зносостійкістю, в 5-10 разів перевищує стійкість до стирання органічних накладок. Накладки виходять довговічними. Вони володіють підвищеною жароміцністю і не зношують робочі поверхні маховиків і притискних дисків. Але при установці вимагають грамотного монтажу, а потім делікатною обкатки протягом тривалого пробігу (близько 10 тис. км). Теплостійкість кевларових накладок досягає 370°С. Диск зчеплення з такими накладками хороший при жорсткій експлуатації машини.

Екстремальні умови експлуатації зчеплення зумовили появу в автомобілях металокерамічних дисків. Металокераміка буває алюмінієва і чавунна. Для більшості зчеплень застосовують металокерамічні накладки, виготовлені на мідній основі. Вони володіють високим коефіцієнтом тертя і витримують високі температурні режими (до 600°С). Вони популярні в автоспорті і тюнінгу, оскільки при рівних розмірах диска передаваний крутний момент може зрости вдвічі. Недолік – їх “агресивність” до зв’язаних деталей. Вони швидко зношують поверхні тертя маховика і притискного диска кошика. Тому рекомендовані для експлуатації на гоночних машинах.

Безкомпромісним варіантом накладок є зчеплення на базі вуглецевих композитів. Головна особливість в тому, що притискної і ведений диски, а також сполучена поверхню маховика виконані з карбону. Він забезпечує необхідний коефіцієнт тертя (оскільки коефіцієнт тертя вуглецю з чавуну дуже низький) і максимальну зносостійкість. Цей механізм має неймовірним температурним межею (2500°С). Довговічність в п’ять вище “органіки”. Єдиний недолік – висока вартість.

накладки и ведомый диск спортивного сцепления

Існують ведені диски з трьома, чотирма, шістьма і вісьма сегментами металокерамічної накладки – кнопками – з кожної сторони.

Диски у вигляді трипроменевою зірки з трьома кнопками використовують у ситуаціях, коли потрібна передача максимальної потужності при мінімальній вазі сайту. Застосовуються в спортивних автомобілях, бо включаються різко, з пробуксовкою провідних коліс.

Четырехкнопочные диски мають форму хреста, працюють м’якше трехкнопочных і “живуть” довше.

Шестикнопочные диски – самі плавні і довговічні з тюнінгових дисків, рекомендуються для кільцевих і ралійних автомобілів. В певних випадках і для серійних машин.

Восьмисегментные накладки – для використання на серійних автомобілях, де потужність зчеплення і високотемпературні якості краще плавності вмикання зчеплення.

Для дисків тюнінгових зчеплень виробники використовують якісні матеріали і термообробку, що дозволяє витримувати навантаження в 2-8 разів вище заводський. Але пам’ятайте: багато тюнінгові зчеплення – це оригінальний каркас з більш якісними накладками.