Установка сабвуфера в машину

116

Оригінальний бас не має спрямованості. Тому важко визначити його джерело. Розглянемо, як правильно встановити сабвуфер в машину щоб домогтися якісного звучання.

Вибір місця розташування сабвуфера

Спереду по центру (1)
Хороша позиція. Хороша зв’язок з фронтальними гучномовцями, сприяє розширенню перехідною частоти. Хоча в автомобілях з обмеженим простором попереду така установка неможлива. Цей спосіб підходить для мікроавтобусів. Оскільки місця там не особливо багато, для сабвуфера доводиться використовувати маленький закритий корпус.


Багажний відсік, спрямованість вперед (2)
Цей метод дуже популярний. Хоча якщо між сабвуфером і протилежною стінкою багажного відсіку місця виявиться недостатньо, випромінювана сабвуфером звукова хвиля піддається тиску і постраждає якість баса. Що стосується автомобілів типу седан або купе, там погашена звукова хвиля фронтальних гучномовців, досягаючи багажника, змінює фазу на протилежну. І якщо відкрити багажник, звук стає несподівано гучним. Зазвичай причиною тому є внутрішнє планування.

Багажний відсік, спрямованість тому (3)
Це непоганий спосіб. Проте в автомобілях типу седан або купе поведінка звукової хвилі буде таким же, як і в попередньому випадку. Для виправлення цього ефекту слід використовувати досить великий акустичний екран, прибрати перешкоди на шляху звукової хвилі або зменшити розмір корпусу. В автомобілях типу хетчбек або у фургоні таких проблем не виникає.

установленный сабвуфер в машине

Врівень з підлогою (4)
Метод «врівень з підлогою» застосуємо для багажника, де лежать шини. Пол багажника успішно виконує роль акустичного екрана, бас знаходить хорошу пространность і енергію. Цей метод можна використовувати в автомобілях різних типів — седан, купе, універсал, крім моделей, що не мають простору для запасних шин. Причому, установка сабвуфера великого діаметру може викликати проблеми, оскільки місця там не дуже багато.

Задня полиця (5)
Для седана і купе це дуже хороша позиція. Однак розміщення там сабвуфера дека повинна бути достатньо широкою, а також дуже міцною, щоб витримати тиск звукових хвиль і вага самого сабвуфера.

Важливі моменти при установці сабвуфера

Вага корпусу сабвуфера

Енергія баса викликає резонанс навколишніх об’єктів. Кожен з них починає видавати звучання на власних частотах, що веде до деградації музичного баса. Для відтворення максимально чистого незабрудненого баса корпус сабвуфера повинен бути як можна більш важким, щоб не резонувати самому і не поширювати резонанс. Якщо автомобіль не надмірно важкий, то чим більше вага корпусу сабвуфера, тим краще бас.

Хороший ефект погашення вібрації дає використання всередині корпусу ізолюючого матеріалу, який застосовується в домашніх акустичних системах.

Вибір матеріалу для сабвуфера

Для корпусу гучномовців слід вибирати матеріал, що має найменший резонанс і не заглушає звучання. Найбільш підходящим для автомобільної акустики є дерево. ДВП (деревно-волокниста плита) — дуже хороший матеріал: дешевий, важкий, що важко піддається резонансу і легкий для обробки. Береза і дуб теж гарні: важкі і важко піддаються резонансу, хоча дорогі і складні для обробки. Краще всього використовувати плити завтовшки понад 18 див.

Детальніше про матеріали і будівництво в статті: “як зробити корпус для сабвуфера”
Звукопоглинальний матеріал необхідний, але не надто у великих кількостях.


Звукопоглинальний матеріал потрібен для зниження ефекту стоячих хвиль усередині корпусу. Але якщо використовувати занадто багато цього матеріалу, звучання стає затиснутим і знижується віддача гучномовця. Приклейте звукопоглинальний матеріал, як мінімум, до задньої стінки всередині корпусу, або, як максимум, до задньої, верхньої і нижньої стінок усередині корпусу. Краще використовувати губчастий матеріал, оскільки він володіє кращими звукопоглинальними властивостями.

Відмінності у звучанні в залежності від форми сабвуфера


Прямокутний. Такий корпус простий у виготовленні, але схильний до утворення піків над F3 і провалів після F3. Вирівнювання характеристики досягається такими методами, як установка всередину відбиває плити, зниження паралельної фази, використання звукопоглинального матеріалу.


Трапецієподібний 1. Хоча горб на кривій енергетичної характеристики дещо згладжується, але провал після піку все ж залишається. Бажано помірне використання звукопоглинального матеріалу.


Трапецієподібний 2. Характеристика рівніше, ніж у двох попередніх випадках. Якщо кути корпусу закруглити, характеристика стане ще рівніше.


Трапецієподібний 3. На передню частину трапецієвидного корпусу 2 накладена ще одна трапецієвидна форма. Крива приймає плавну, похилу форму і звук стає енергійнішим.


Прихований монтаж. Установка сабвуфера в відсік, де зберігається “запаска” називається прихованим монтажем. Підлога багажного відсіку утворює акустичний екран, зручний для поширення низьких частот. І якщо можемо знизити перехідну частоту на стику з фронтальними гучномовцями – це буде найкращим місцем для установки сабвуфера.