В лідський прикордонний загін заступив на службу гіроплан. “навіть при повному відключенні двигуна, не може впасти”

31

Зовсім недавно на службу в лідський прикордонний загін заступив новий літальний апарат-автожир, або гіроплан.

5 років тому було прийнято стратегічне рішення, щоб в кожен погранотряд поставити по два таких апарати.

Про особливості повітряного патрулювання прикордоння розповідає начальник авіаційного відділу лідського прикордонного загону підполковник сергій лещенко.

– у чому перевага використання такого літального апарату? у чому його відмінність від вертолітної авіації?

– до пілотування автожира я проходив службу на різних посадах в тактичній авіації, на літаках су-25 і l-39. Надалі пройшов перенавчання для управління автожиром. Цей літальний апарат, в деякій мірі, можна назвати гібридом літака і вертольота. Головною перевагою його експлуатації можна вважати істотну економічність, в порівнянні з вертольотами. Сюди відносяться як витрати на паливо (автожир використовує звичайний бензин аі-95), так і технічне обслуговування літального апарату (зважаючи на простоту конструкції, потрібно набагато менше фахівців для обслуговування однієї машини). Витрата палива можна зіставити з автомобільним-близько 18 літрів на 100 кілометрів.

Слід відзначити високу маневреність автожира і хороший огляд, за рахунок збільшеного скління кабіни. Всі ці характеристики роблять автожир вкрай ефективним і цінним для виконання завдань з охорони кордонів.

Якщо говорити про відмінності від вертольота, то по аеродинаміці автожир ближче до літака – йому необхідний розбіг перед зльотом, він не може зависнути на одному місці. Хоча льотчики використовуючи різні режими пілотування навчилися обходити ці обмеження – тут багато що залежить від майстерності і льотних навичок.

– чи складно керувати автожиром? як відбувається навчання льотчика?

– в авіації будь-якого типу найскладнішим в управлінні є зліт і посадка. Саме в ці моменти відбувається найбільша кількість подій-тому від льотчика потрібно доскональне знання всіх процесів, що відбуваються і максимальна зосередженість. Якщо говорити про управління в польоті – то автожир через малу вагу і невеликих габаритів дуже чутливий до ручки управління, складнощів не виникає.

Сьогодні на льотчика навчають у військовій академії республіки білорусь-необхідно відучитися в інтересах органів прикордонної служби на авіаційному факультеті. В ході навчання курсанти пілотують різні літальні апарати, додатково вчаться керувати автожиром. Також можна йти вчитися на інженерну авіаційну спеціальність-всі бортінженери також пілотують автожири.

– наскільки впливають метеоумови на застосування такого літального засобу? наскільки автожир стійкий до поломок? чи безпечний даний літальний апарат для екіпажу?

– для будь-якого літального апарату є допуски по метеоумовам, це обумовлено перш за все вимогами безпеки. Але в той же час, ці допуски такі ж, як і для більш «серйозної» техніки – це говорить про високу надійність автожира. Завдяки простоті конструкції, даний апарат набагато легше обслуговувати і ремонтувати. Що стосується безпеки, то завдяки конструктивним особливостям автожира, навіть при повному відключенні двигуна, автожир не може впасти, а плавно спланує на найближчу поверхню, придатну для посадки.