Як правильно вибрати масло для двигуна?

292

Виходячи з вимог двигуна автомобіля моторне масло підбирається за двома основними критеріями: рівень експлуатаційних властивостей по API і в’язкість SAE. У даній статті допоможемо вибрати моторне масло для двигуна.

Яке моторне масло використовувати?

Виробники моторів на стадії проектування визначаються з марками масел в залежності від умов роботи і конструктивних особливостей. Після чого проводяться ресурсні випробування двигунів і видаються рекомендації по використанню. Так, перед вибором потрібно заглянути в інструкцію з експлуатації, яке необхідно моторне масло. Масло, зазначене в інструкції, – правильний вибір.

Якщо не бажаєте заливати оригінальне фірмове масло, то можна обійтися неоригінальним. І щоб не втратити гарантії, слід вибирати його з допуском і схваленням авто концерну. Схвалення авто виробника – один з головних орієнтирів при виборі моторного масла. В позначенні схвалення зазначається не лише назва марки машини, але і спеціальний індекс, який можна порівняти з тим, що значиться в автомобільній документації.


Російське законодавство не обмежує право власника автомобіля використовувати технічні рідини будь-якого бренду. Головне, щоб специфікації продукту відповідали рекомендаціям заводу-виробника. В разі поломки мотора, в який заливали неоригінальні, але задовольняє основним вимогам масло, дилер може відмовити в гарантійному ремонті тільки, якщо експертиза встановить, що масло було підробленим.
Використовуйте масло, які рекомендовано заводом-виробником. Якщо вибираєте масло самостійно, наприклад перед заміною в двигуні, то воно підбирається по двох основних параметрах: по групі якості і класу якості масла.

Класифікація масла по SAE

Основна властивість моторного масла є в’язкість і її залежність від температури в широкому діапазоні. Наведемо стандартну класифікацію моторного масла по SAE 10W-40. Перше позначення “10W” позначає температуру застосування, а “40” – в’язкість. Про кожному параметрі поговоримо окремо.

Про в’язкості масла кажуть говорять самі помітні цифри на каністрі – це класифікація в’язкості по SAE. Два числа, розділені буквою W, означають, що масло всесезонне. Перші цифри вказують на мінімальну негативну температуру, при якій двигун можна провернути. Наприклад, у олії 0W-40 нижній температурний поріг дорівнює -35оС, а у 15W-40 він становить -20оС. Число після дефіса говорить про допустимому діапазоні зміни в’язкості масла при 100оС.

диапазоны работоспособности масла для двигателя
Діапазони працездатності зимових, літніх і всесезонних масел

З середнім кліматом рекомендовано використовувати “універсальне” масло 10W – воно підійде для більшості машин. Якщо зими суворі, то слід заливати масло класу не нижче 5W (краще всього підійде масло з класом 0W). Для літньої експлуатації підійде масло класу 10W, якщо не живете в жаркому кліматі.

Рекомендації по підбору моторного масла по в’язкості


  • при пробігу автомобіля менше 50% від планового ресурсу (новий двигун) необхідно застосовувати масла класів 5W30 або 0W20. Це обумовлено тим, що у нових двигунів немає зносу, всі зазори мінімальні, тому підшипники роботу за меншої в’язкості.
  • при пробігу автомобіля більше 50% від планового ресурсу (технічно справний двигун) доцільно застосовувати масла класу 5W40. Це обумовлено тим, що при великих износах несуча здатність компенсується зростанням в’язкості.

Сучасні мотори вимагають масло низької в’язкості, оскільки воно має низькими енергозберігаючими властивостями і дозволяє економити паливо. З конвеєрів заливають масло з в’язкістю не вище 30. Якщо пробіг машини великий і помітний збільшений витрата масла, то слід заливати масло з підвищеним індексом в’язкості.

Класифікація моторного масла по API

Класифікація масел за умов їх застосування і рівнів експлуатаційних властивостей неодноразово доповнювалася, але принцип поділу масел на дві категорії – “S” і “З” зберігся. До категорії “S” (Service) відносяться масла для бензинових двигунів, до категорії “С” (Commercial) – масла, призначені для дизелів.

Рівні експлуатаційних властивостей по API в порядку зростання вимог до якості поділяються на категорії “S” на класи (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM і SN). Ніж друга буква далі від початку алфавіту – тим краще. Для бензинових двигунів найсучаснішою є маркування SN, а для дизелів – CF. Для позначення універсальних масел, що застосовуються для бензинових двигунів і дизелів, прийнята подвійне маркування, наприклад SN/CF.

Всі масла якістю вище SL можна віднести до енергозберігаючим – вони дозволяють економити паливо. Однак різниця при реальній експлуатації серед масел різних виробників становить 2-3%. Навряд чи ви її відчуєте.

Слід вибирати масло останнього класу по класифікації API. На упаковці повинно бути позначення маркування не нижче класу SM або SN. Саме цей клас масла дає кращі характеристики роботи двигуна і знижують витрату масла на чад.
Коли визначилися з допуском авто виробника, за класифікацією SAE і API – залишається вибрати бренд моторного масла. Тут вибір широкий: від вітчизняних масел до дорогих імпортних брендів. І вітчизняні мастила порівнянні з багатьма іноземними брендами – адже при їх виробництві використовують сучасні базові масла і пакети присадок.

Головне не нарватися на підробку і купувати тільки у фірмових магазинах і АЗС. Або як варіант, вибирайте масла в жестянных банках, які важко підробити.