Як розвивалася гальмівна система автомобіля?

206

Гальма в автомобілі – відповідальна система, без них нікуди. Розглянемо, як розвивалися гальмівна система за останні десятки років і які “гальма” будуть використовуватися в майбутньому.

Від “барабанів” до електронних гальм

Для початку візьмемо барабанні гальма. Навіть на дешевих автомобілях вони зникають. Натомість їм з’являються дискові гальма, які володіють більшою ефективністю. Як і належить, авто виробники встановлюють на передній осі вентильовані диски, а на задніх – дискові без вентиляції. Це зрозуміло, адже навантаження на задні гальма менше, ніж на передні.


Історія прогресу гальмівних властивостей автомобіля.

Шлях від моменту натискання на педаль гальма до початку гальмування становить: при швидкості 20 км/год – 4 м, 40 км/год – 8 м, 60 км/год – 12 м, 80 км/год – 16 м, 100 км/год – 20 м. Відповідно гальмівний шлях в цих випадках становить: 3, 11, 24, 42, 66 м. Дистанція до автомобіля, що йде попереду, повинна бути не менше: при швидкості 40 км/год – 20 м, 50 км/год – 25 м, 80 км/год – 80 м. При дощі дистанція повинна бути збільшена в півтора рази.

З підвищенням швидкості автомобілів зросла потужність гальмівної системи, значить потрібно додаткове охолодження. Для цих цілей використовують диски з перфорацією і додатковими канавками, які раніше були привілеєм спортивних автомобілів. Зараз такі диски встановлюють на потужних автомобілях в базовій комплектації.

З автоспорту перейшли керамічні гальмівні диски, які встановлюють на дорогих спортивних автомобілях. Керамічні диски володіють більшою міцністю і швидше охолоджуються, порівняно з чавунними. Можливо, “кераміка” в найближчому майбутньому буде ставитися на автомобілі середнього і економ класу.

будущее за керамическими тормозными дисками

Головне достоїнство керамічних гальмівних дисків – вони не перегріваються при інтенсивному гальмуванні. З теорії відомо, що якщо гальма перегріються – погіршитися гальмування автомобіля. З цієї причини керамічні гальма застосовують в автоспорті і на дорогих спортивних машинах в якості додаткової опції.

Система АБС постійно розвивається з року в рік. На її плечі покладено більш складні завдання – реакція системи АБС скоротилася, а ефективність антиблокувальної системи, навпаки, підвищилася. В даний час система абс є базовою комплектацією для автомобілів.

Новинка гальмівної системи авто – це система Brake Assist. Суть в тому, що радар, встановлений на бампері автомобіля визначає відстань до попереду автомобіля, що йде. І якщо це відстань, на його думку, буде критичним, то система Brake Assist подає сигнал на привід гальм. Ті, в свою чергу наближає гальмівні колодки до диска всього на кілька десятих часток міліметра. Але при натисканні на педаль гальма в цей момент, система Brake Assist дозволяє скоротити гальмівний шлях.

Останнє віяння – це гальмівна система без механічного зв’язку. Тобто гальма управляються завдяки електронним пристроям по проводах, ніякої механічної зв’язку немає. Деякі автовиробники застосовують електронні гальма на концепт кари, але в серійне виробництво не запускають.

На сучасних автомобілях гальмівний шлях з 100 км/год до повної зупинки складає приблизно 40-45 метрів. На деяких машинах – до 38 метрів. Якщо подивимося на розвиток гальмівної системи років двадцять тому, тоді гальмівний шлях становив 50-60 метрів. Як бачимо, прогрес на обличчя. Ці кілька метрів скороченого гальмівного шляху можуть врятувати життя.