Як вибрати грузові шини


Час від часу перед кожним власником великогабаритної техніки — чи то комерційний транспорт, наприклад сідельний тягач з напівпричепом, або якась з різновидів будівельних машин — постає питання про необхідність заміни шин. Асортимент вантажних шин на українському ринку досить великий, при цьому дилери кожної з марок представляють свою продукцію як кращу… Як в такій ситуації зробити правильний вибір? Хочу порекомендувати купити найкращі вантажні шини на сайті https://truckmaster.com.ua/

Напевно, говорити про актуальність вірного вибору гуми для вантажівки, автопоїзда або спецтехніки ще один раз-зайве. Зауважимо тільки, що багато в чому саме від якості та особливостей купленої гуми залежить поведінка машини на дорозі, її паливна економічність, особливо при розгоні і гальмуванні. Завжди існує спокуса взяти гуму дешевше, проте брати слід ту — яку потрібно, – а вона, в залежності від умов експлуатації техніки, може бути різною.

Прагнення власників техніки заощадити на покупці гуми зрозуміло. Адже, наприклад, вартість одного колеса AEOLUS ASR35 215/75R17.5 становить в середньому більш ніж 3500 грн . А для того, щоб укомплектувати гумою автопоїзд, що складається з сідельного тягача і напівпричепа, їх знадобиться десять, а то й двадцять, не вважаючи запаски.
І все-таки вибирати вантажні шини потрібно за принципом доцільності, а не дешевизни — благо сьогодні на ринку широко представлена і як шини виробництва визнаних світових лідерів — Bridgestone, Michelin, Nokian, — так і бюджетні варіанти цілком пристойної якості, в основному китайські: Aeolus, Sailun, Triangle та інші. Виробники техніки часто рекомендують ті чи інші різновиди коліс для своїх машин — але знати, у яких саме умовах доведеться працювати вантажівки, навантажувачу або автобусу, вони не можуть, а значить, остаточний вибір, так чи інакше, доведеться робити власнику.

Отже, в першу чергу необхідно врахувати те, в яких саме умовах належить працювати вантажівці або спецтехніці, яку потрібно взути. Адже для трас і міських вулиць підходять одні типи шин, а для сільської місцевості, бездоріжжя, кар’єрів або будівельних майданчиків — інші. З огляду на особливості експлуатації, вантажні шини прийнято поділяти на магістральні, регіональні та комбіновані. Класифікація за видом протектора виглядає дещо інакше: дорожні шини для їзди по якісному покриття автомагістралей. Універсальні — для різних доріг, підвищеної прохідності — для бездоріжжя. Вітчизняна практика експлуатації середньо – та малотоннажних вантажівок показує, що оптимальним варіантом для українських доріг є універсальний тип протектора — так званий «ромбик» або «гусяча лапка». А ось для автопоїздів, що використовуються для магістральних перевезень, будуть доречнішими шини з протектором дорожнього типу.

Сезонність також має значення. Зимові шини виготовляють з більш жорсткої гуми, а крім того, вони мають більш глибокий малюнок. Деякі водії вважають за краще встановлювати шиповану гуму — завдяки їй навіть на зледенілій дорозі машина залишається керованою і не втрачає здатності гальмувати. Всесезонна гума дешевше, але її використання в холодну пору року виправдано тільки для ряду південних регіонів країни — крім того, вона зношується швидше. Виробники всесезонної гуми, як правило, рекомендують використовувати її там, де зимові температури не опускаються нижче мінус 20 градусів за Цельсієм але навіть в таких погодних умовах досвідчений водій вантажівки скоріше віддасть перевагу зимовим шинам.

Для правильного вибору гуми необхідно вміння читати її маркування. По-перше, вона вкаже на те, для якої осі шина призначається. Буква D вкаже на провідні колеса, F — керуючі, Z — керовані колеса; а шини з маркуванням Т призначені для установки на причепи і напівпричепи. Багато власників вантажних автомобілів з метою заощадити при покупці ставлять на всі осі універсальну гуму, втрачаючи при цьому ряд переваг, які гарантує вузькоспеціалізована. Так, вантажівка, на яку встановлені шини для рульової осі, виграє в маневреності. А при установці шин для ведучої осі істотно поліпшується зчеплення коліс з дорожнім покриттям і збільшується тягова сила транспортного засобу. Що стосується шин для причіпної техніки, від них не вимагається ні приводити автопоїзд в рух, не направляти його — тому вони в цілому схожі на шини для керованої осі і відрізняються від них меншою кількістю поздовжніх канавок на протекторі (поперечних канавок у них може не бути взагалі).

Маркування містить і вказівки на профіль шини-важливий параметр, від якого залежить легкість управління транспортним засобом. Низькопрофільні шини дозволять полегшити процес водіння, але у них є істотний недолік: вони досить швидко стираються. Шини з широким профілем добре підходять для великих повнопривідних вантажівок, дозволяючи їм без зусиль долати розбиті ділянки дороги. Машини з арочними безкаркасними вантажними шинами легко подолають бездоріжжя.
Маркування на шині також вказує, камерна вона або безкамерна (TT або TL відповідно). Безкамерні шини дещо легше,а витрата палива у автомобіля, оснащеного такою гумою, – менше. Це може мати значення, коли мова йде про далекі перевезення на сотні і тисячі кілометрів. Крім усього іншого, при пошкодженні безкамерну шину легше відремонтувати.

Для перевезень по трасах і міських дорогах краще підійде пневматична гума. При цьому у неї є істотний недолік: у разі проколу тиск в такій шині швидко падає, що при русі на великій швидкості може представляти серйозну небезпеку. Для кар’єрів, будмайданчиків і дорожніх покриттів низької якості призначені шини, тиск в яких регулюється. Важать вони трохи менше, а термін їх експлуатації, як правило, коротше — через навантажень, які на них припадають.

За типом конструкції розрізняють радіальні і діагональні шини, що також відображено в маркуванні. Вони відрізняються числом шарів гуми. Радіальна гума жорсткіше і більше підходить для вантажівок, що пересуваються по автомагістралях. А ось більш м’яка діагональна – для машин, що працюють в сільській місцевості, в тому числі — на грунтових дорогах.
Знаючи особливості експлуатації автомобіля і правильно прочитавши маркування, можна оптимально підібрати шини для вантажівки, автопоїзди, пасажирського транспорту або будівельної техніки. Однак візуального контролю виробів покупцем поки ніхто не відміняв — особливо враховуючи, що вантажні шини часто довго зберігаються і умови їх зберігання дилером або продавцем можуть мати серйозні розбіжності з рекомендаціями компанії-виробника на цей рахунок. Тому при покупці просто необхідно досконально оглянути гуму і переконатися, що ніяких тріщин і інших пошкоджень на ній немає.

На закінчення відзначимо, що господар одного окремо взятого вантажівки або автопоїзда, купуючи шини для свого транспортного засобу, піклується насамперед про свою безпеку, зручність керування машиною і якнайдовшому термін служби нової гуми. Тоді як власнику автопарку розміром в десятки і навіть сотні одиниць техніки різних типів і розмірів продуманий, диференційований підбір шин допоможе заощадити чимало коштів на паливі, а також уникнути непередбачених витрат у зв’язку з ДТП, причиною яких нерідко стає зношена або невірно обрана гума.