Як вибрати професію

10-12-2020

 

Професійне самовизначення – самостійна оцінка своїх можливостей, обмежень, схильностей, інтересів і їх порівняння з вимогами ринку. Самовизначення триває все життя, тому потреба в ньому буде виникати постійно і залежить від людей, середовища, вашої мотивації, зрілості і готовності. Хочемо порекомендувати   Донецький державний університет управління 

Професійне самовизначення допомагає знайти сенс в роботі, відповісти на питання: «Хто ви як професіонал і яку користь приносите світу?» При цьому відповідальність за вибір професії лежить тільки на вас. Рекомендуємо   ДонДУУ

Професійна орієнтація – це всього лише деякий вектор руху по кар’єрі. Ви можете не вгадати з профорієнтацією, але стати хорошим фахівцем у своїй галузі. У міру накопичення знань і навичок рекомендую формувати розуміння особистої цінності. Є прекрасні дослідження про те, що на будь-якій посаді ми проходимо певні етапи. Є теорія S-кривої, яку я дуже люблю. Вона чітко показує, що спочатку ви пройдете період новачка, потім захоплення – накачування навичок, а потім потрапите на професійне плато. На плато майстерності спочатку будете відчувати себе гуру, а потім обов’язково почнете нудьгувати. У цьому непростому світі кар’єри виживуть тільки ті, хто регулярно буде перекидати себе на нову криву розвитку. Це складно, але неминуче – доведеться відмовлятися від вже придбаного. Зараз той час, коли на свою кар’єру потрібно дивитися, як на головний підприємницький проект усього життя. На жаль, цього ніде не вчать, але кожен з нас – головний інвестор своїх сил і часу . Також в Маріуполі Донецький державний університет управління відновлює свою інфраструктуру як ВНЗ переселенець. 

Професійне самовизначення відбувається на всіх етапах становлення особистості. Психологи виділяють п’ять таких етапів:

1. Оптация. У підлітковому віці ви формуєте професійні наміри – усвідомлене ставлення до професії. Вибираєте навчальний заклад і плануєте кимось стати, згадуючи шкільні предмети, гуртки і секції, які відвідували.

2. Професійна підготовка. З вступом до навчального закладу: університет, коледж, училище, ви отримуєте більше свободи і нову соціальну роль – студент. Купуєте нові знання, вміння і досвід для вирішення простих професійних завдань. Етап професійної підготовки може закінчитися за 1-2 місяці, якщо почнете працювати відразу після школи і без спеціальної освіти.

3. Професійна адаптація. Після закінчення навчального закладу соціальна ситуація змінюється: ви потрапляєте в різновікових колектив з певною системою професійних відносин, міняєте свою роль і приймаєте нові соціально-економічні умови. На цьому етапі ви входите в професію: освоюєте інструменти, самостійно виконуєте професійні завдання і купуєте досвід.

4. Первинна і вторинна професіоналізація. Освоюючи професію, ви формуєте нове ставлення до себе, роботі та житті. Порівнюєте очікування від професії і ситуацію, що склалася. На першій стадії професіоналізації вибираєте оптимальні і надійні способи виконання завдань. Підвищуючи кваліфікацію, знаходите власну технологію робити роботу ефективно. Розширюєте обов’язки, міняєте посади і переходите на другу стадію професіоналізації.

5. Професійна майстерність. Тільки частина працівників з розвиненою потребою в самореалізації і творчим потенціалом стають майстрами. На цій стадії ви отримуєте творчу свободу, шукаєте нові способи робити роботу краще, міняєте сформовану систему взаємовідносин в колективі. Повністю самореалізуетесь і досягаєте вершини професійного розвитку.

На кожному етапі соціальна ситуація змінюється. Відбувається переоцінка цінностей і перебудова особистості. Зміни породжують психологічну напругу, труднощі, конфлікти з людьми і самим собою.

Що впливає на вибір професії

Відповідно до цієї теорії, в основі нашої внутрішньої мотивації лежать три базові потреби:

  • Компетентність – майстерність в своїй справі і прагнення контролювати результат роботи;
  • Автономність – можливість самому вирішувати, як виконувати роботу і діяти відповідно до свого національного «я»;
  • Зв’язаність – бажання взаємодіяти і бути на зв’язку з іншими людьми.

Потреби визначають психологічне здоров’я і благополуччя людини. Якщо вони задоволені – ви ростете і розвиваєтеся. Кел Ньюпорт докладно розбирає вплив компетентності, автономності та пов’язаності на задоволеність професією і життям в своїй книзі «Досить мріяти, займися справою!». Автор вважає, що «робота мрії» – міф. Замість пошуку ідеальної професії потрібно навчитися добре працювати і прагнути до задоволення цих потреб.

 

Насправді, щоб адаптуватися на новому робочому місці, людині потрібно близько шести місяців. Молоде покоління не терпить, часто змінює місця роботи і професії. Покоління передпенсійного віку терплять до останнього, тому що не розуміє, що буде далі і бояться змін. Людей до цього майже ніде не готують, але зміни неминучі. Я залишаюся при своїй думці – людина повинна сама займатися собою і своєю кар’єрою. Це і є головний виклик епохи ».

Сформулював сім основних факторів вибору професії:

  • Інформованість – наскільки ви знайомі з подробицями різних професій.
  • Рівень домагань – мета, яку ви хочете досягти, при виборі певної професії: гроші, слава, користь світу, самореалізація.
  • Думка батьків – моделі поведінки батьків, їх думка про професії, професійні династії.
  • Думка друзів – вибір однолітків, їх кейси і ставлення до професії.
  • Схильність і інтереси – то, що ви хочете дізнатися і зробити.
  • Здібності – те, що у вас виходить.
  • Потреби ринку – затребувані професії на ринку, тенденції змін.

Відповідно до цього психологи виділяють три блоки ключових факторів, які допомагають визначитися з професією.

  • «Хочу» – інтереси, схильності і побажання в професійній сфері. Інтереси – що хочете знати, схильності – що хочете робити. Інтереси і схильності можуть не збігатися, тоді тільки в одному блоці з’явиться конфлікт і вибрати відповідну професію буде важко. Наприклад, вам цікава археологія, але ви не любите ходити в експедиції.
  • «Можу» – рівень знань, здатності, можливості і навички.
  • «Треба» – вимоги ринку.

На перетині трьох блоків знаходиться відповідна професія – навички будуть затребувані, а цілі і бажання співпадуть з вимогами ринку.

Що ще допомагає обрати професію

Вибрати відповідну професію допомагають форми професійного самовизначення – тести, стажування та перерва.

Пройдіть тест. Тестування підійде на самому початку, коли вам потрібно визначити відправну точку професійного самовизначення. Використовуйте тільки науково обґрунтовані тести. 

Сходіть на стажування. Практика професійної діяльності корисна не тільки школярам і студентам перших курсів. Досвід цієї роботи допомагає розібратися з блоками «Можу» і «Хочу», а також завести корисні знайомства. Якщо ви плануєте змінювати професію, спочатку приміряйте на себе нові обов’язки. Найкраще влаштуватися на стажування і розпитати фахівців цієї сфери про їхню роботу.

Візьміть перерву. Деякі школярі беруть рік перерви, щоб визначитися з майбутнім і спробувати себе в нових професіях. Дорослій людині важко дозволити собі рік перерви (саббатікал), але взяти невелику паузу буває корисно. Перерва врятує від емоційного і професійного вигоряння і допоможе розібратися в тому, що вам дійсно потрібно. Головне – витрачати час з користю.

Щоб вибрати або змінити професію на відповідну:

  • Адаптуватися до вимог ринку і вибрати відповідну професію допоможе постійне професійне самовизначення. Це оцінка своїх можливостей, схильностей, інтересів і їх порівняння із запитом ринку праці.
  • Змінювати своє ставлення до професії і шукати сенс в роботі – нормально. Професійне самовизначення відбувається протягом усього життя.
  • Прагнути задовольнити три базові потреби: автономність, компетентність і пов’язаність з іншими людьми.
  • Шукати відповідну професію на перетині трьох блоків ключових факторів вибору професії: «Хочу», «Можу» і «Треба».
  • Проходити тести, стажування та брати перерву, якщо можливо.
  • Рефлексувати, порівнювати себе і ринок, дізнаватися нові професії і добре працювати.