Одна з причин зниження потужності автомобіля – зменшення компресії двигуна. Розповімо як перевірити компресію в циліндрах двигуна за допомогою компресометра і без нього.
Як перевірити компресію без компресометра
Є два способи для вимірювання компресії, якими ви можете скористатися: точне вимірювання – компрессометром і приблизне – вручну. Для останнього способу вимірювання потрібні певний навик, але в той же час немає нічого складного в ньому.
Виверніть всі свічки, окрім свічки першого циліндра, і проворачивайте колінчастий вал двигуна до тих пір, поки в першому циліндрі не закінчиться такт стиснення (визначити це можна за збігом міток). Потім по черзі ввертывайте свічки в інші циліндри і також проворачивайте колінчастий вал. Зрозуміти, в якому циліндрі компресія знижена, можна, порівнюючи зусилля, прикладені для прокручування коленвала.
Згоден, що це вимірювання досить умовне, оскільки воно пов’язано з суб’єктивними особливостями людської фізіології. Тому краще скористатися компрессометром. Необхідне значення компресії для свого автомобіля ви можете дізнатися з техпаспорта.
Як зміряти компресію за допомогою компрессометра?
- Заведіть автомобіль і прогрійте до робочої температури.
- Виверніть свічки запалювання.
- Попросіть допомогти, оскільки обов’язковою умовою вимірювання є повне відкриття дросельної заслінки, а помічник буде включати стартер, до кінця вичавивши педаль газу.
- Наконечник компрессометра щільно вставити в отвір свічки запалювання, переконайтеся, що з’єднання надійно.
- Увімкніть стартер і “крутить” двигун, поки показання манометра не припинять зростати (зазвичай 2-3 секунди). Перевірка компресії в циліндрах виконується тільки при повністю зарядженому акумуляторі.
- Вимкніть стартер, вважайте показання приладу. Вимірювання проводиться у всіх циліндрах.
- Не забувайте видаляти повітря з компрессометра після кожного виміру. Якщо у вас вийшли дані, які відрізняються від норми, повторіть вимірювання на даному циліндрі.
Різниця показників компрессометра між циліндрами не повинна перевищувати 10% від максимального показника. Таким чином, падіння компресії на 15 % в даному циліндрі свідчить про знос поршня, циліндрів, поршневих кілець або клапанів. Тривала експлуатація двигуна з таким циліндром веде до посиленого зносу і можливого ремонту двигуна.
Подивитися таблицю результатів вимірювання компресії можна ТУТ.
Що робити, якщо ви не знаєте нормативних даних, приблизний показник нормативної компресії для двигуна вашого автомобіля можна розрахувати за формулою:
Компресія (кгс/см2) = ступінь стиснення * коефіцієнт Х
Ступінь стиснення завжди записується в технічній характеристиці двигуна. Коефіцієнт Х залежить від виду двигуна:
Х = 1,2-1,3 для бензинових двигунів;
Х = 1,7-2 для дизельних двигунів.
Компресія в нових автомобілях або перебувають в гарному стані повинна відповідати даних заводу-виробника або даними, наступним з зазначеної вище формули.
Перевірка компресії і знос поршневих кілець
Втрата компресії в циліндрах двигуна залежить від стану деталей мотора і зокрема від зносу поршневих кілець. Є один спосіб перевірити технічний стан кілець. Назвемо цей варіант “масляна перевірка”. Для даного виду визначення несправностей нам і потрібно раніше згадані в інструментах шприц і машинне масло.
Введіть в ті циліндри, де знижена компресія, 10-30 мл моторного масла. Закрийте свічковий отвір, зробіть кілька оборотів коленвала, щоб масло поширилося по циліндру, а потім знову виміряйте компресію.
Тепер необхідно порівнювати свідчення компрессометра до і після.
- Якщо компресія значно підвищилася або дуже близька до норми, значить, негерметичні внаслідок зносу як правило поршневі каблучки, поршні, циліндри.
- Якщо компресія підвищиться незначно – негерметичні клапани і поршневі кільця або пошкоджена прокладка головки блоку циліндрів.
- Якщо компресія залишилася незмінною, значить, негерметичні клапани і потрібно притирання клапанів.