Даний словник корисний початківцям автолюбителям і водії з досвідом. В ньому знайдете інформацію про основних вузлів автомобіля і їх стисле визначення.
Автомобільний словник

АВТОМОБІЛЬ — транспортна машина, що приводиться в рух власним двигуном (внутрішнього згорання, електричним). Обертання від двигуна передається коробці передач і колесам. Розрізняють автомобілі пасажирські (легкові та автобуси) та вантажні
АКУМУЛЯТОР — пристрій для накопичення енергії з метою її подальшого використання. Акумулятор перетворює електричну енергію в
хімічну і в міру потреби забезпечує зворотне перетворення; використовують як автономне джерело електроенергії на автомобілях. Докладніше в статті «».
АКСЕЛЕРАТОР (педаль «газу») — регулятор кількості горючої суміші, що поступає в циліндри двигуна внутрішнього згоряння. Призначений для зміни частоти обертання двигуна.
АМОРТИЗАТОР — пристрій для пом’якшення ударів в підвісці автомобілів. В амортизаторі використовують пружини, торсіони, гумові елементи, а також рідини та гази. Докладніше в статті «Амортизатори автомобіля — для чого потрібні?».
БАМПЕР — енергопоглинаюче пристрій автомобіля (на випадок легкого удару), розташованого спереду і ззаду. Докладніше в статті «Що таке бампер авто? Його основне призначення».
ПОВІТРЯНИЙ ФІЛЬТР служить для очищення від пилу (обробки) повітря, що використовується в двигунах. Докладніше в статті «Повітряний фільтр. Навіщо потрібен?».
ГЕНЕРАТОР — пристрій, що виробляє електричну енергію або створюють електромагнітні коливання і імпульси. Докладніше в статті «Автомобільний генератор. Як він працює?».
ГОЛОВНА ПЕРЕДАЧА — зубчастий механізм трансмісії автомобілів, службовець для передачі і збільшення крутного моменту від карданного вала до провідним колесам, а отже, і для збільшення тягового зусилля. Докладніше в статті «Головна передача і диференціал автомобіля».
ДЕТОНАЦІЯ — спостерігається у двигунах внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням і виникає в результаті утворення і накопичення в паливному заряді органічних перекисів. Якщо при цьому досягається певна критична концентрація, то відбувається детонація, що характеризується незвичайно високою швидкістю поширення полум’я і виникнення ударних хвиль. Детонація проявляється в металевих «стуках», димному вихлопі і перегрів двигуна і веде до пригорання кілець, поршнів і клапанів, руйнування підшипників, втрати потужності двигуна.
ДИФЕРЕНЦІАЛ забезпечує обертання ведучих коліс з різними відносними швидкостями при проходженні кривих ділянок шляху. Докладніше в статті «Що таке диференціал авто?».
ЖИКЛЕР — калібрований отвір для дозування подачі палива або повітря. В технічній літературі жиклерами називають деталі карбюратора з каліброваними отворами. Розрізняють жиклери: паливний, повітряний, головний, компенсаційний, холостого ходу. Жиклери оцінюють їх пропускною здатністю (продуктивністю), тобто кількістю рідини, яка може пройти через калібрований отвір в одиницю часу; пропускна здатність виражається в см3/хв.
КАРБЮРАТОР — прилад для приготування горючої суміші палива і повітря для живлення карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння. Паливо в карбюраторі розпорошується, перемішуючись із повітрям, після чого подається в циліндри. Докладніше в циклі статей про пристрій і обслуговування карбюратора.
КАРДАННИЙ МЕХАНІЗМ — шарнірний механізм, що забезпечує обертання двох валів під змінним кутом завдяки рухомому з’єднанню ланок (жорсткий) або пружним властивостям спеціальних елементів (пружний). Послідовне з’єднання двох карданних механізмів називається карданною передачею. Докладніше в статті «Карданна передача авто. Пристрій».
КАРТЕР — нерухома деталь двигуна, зазвичай коробчатого перерізу для робочих деталей опори і захисту їх від забруднень. Нижня частина картера (піддон) — резервуар для мастила.
КОЛІНЧАСТИЙ ВАЛ — обертове ланка кривошипного механізму; застосовується в поршневих двигунах. В поршневих двигунах число колін колінчастого валу звичайно дорівнює числу циліндрів; розташування колін залежить від робочого циклу, умов врівноваження машин і розташування циліндрів.
КОРОБКА ПЕРЕДАЧ — многозвенный механізм, в якому ступеневу зміна передавального відношення здійснюється при перемиканні зубчастих передач, розміщених в окремому корпусі. Докладніше в статті: «Пристрій механічної коробки передач».
КОЛЕКТОР — назва деяких технічних пристроїв (наприклад, випускний і впускний колектор двигуна внутрішнього згорання).
ЛЮФТ — зазор між частинами машини, будь-якого пристрою.
МАНОМЕТР — прилад для вимірювання тиску рідин і газів.
МАСЛЯНИЙ ФІЛЬТР — пристрій для очищення масла від забруднюючих його механічних частинок, смол та інших домішок. Масляний фільтр встановлюються в системах змащування двигунів внутрішнього згоряння.
МОМЕНТ ЗАТЯГУВАННЯ — можна визначити безпосередньо в кгс·см з допомогою динамометричного ключа з діапазоном вимірювання до 147 Н·см (15 кгс·см).
ПІДВІСКА — система механізмів і деталей з’єднання коліс з корпусом машини, призначена для зниження динамічних навантажень і забезпечення рівномірного розподілу їх на опорні елементи при русі. Автомобільна підвіска по конструкції буває залежною і незалежною. Докладніше в статті «Для чого потрібна підвіска автомобіля?».
ПІДШИПНИК — опора для цапфи вала або осі обертається. Розрізняють підшипники кочення (внутрішнє і зовнішнє кільця, між якими розташовані тіла кочення (кульки або ролики) і ковзання (втулка-вкладиш, вставлена в корпус машини).
ЗАПОБІЖНИК — найпростіший пристрій для захисту електричних ланцюгів і споживачів електричної енергії від перевантажень і струмів короткого замикання. Запобіжник складається з однієї або декількох плавких вставок, ізолюючого корпусу і висновків для приєднання плавкої вставки до електричної ланцюга.
ПРОТЕКТОР — товстий шар гуми на зовнішній частині пневматичної шини з канавками і виступами, збільшують зчеплення шини з поверхнею дороги.
РАДІАТОР — пристрій для відведення тепла від рідини, що циркулює в системі охолодження двигуна.
РОЗВАЛ КОЛІС , що полегшує поворот коліс розвантажує зовнішні підшипники. Докладніше в статті «Що таке розвал і сходження коліс?».
РОЗПОДІЛЬНИК ЗАПАЛЮВАННЯ — прилад системи запалювання карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння, призначений для подачі електричного струму високої напруги до свічок запалювання.
РОЗПОДІЛЬНИЙ ВАЛ має кулачки, які при обертанні вала взаємодіють з штовхачами і забезпечують виконання машиною (двигуном) операцій (процесів) з заданим циклом.
РЕДУКТОР — зубчаста (черв’ячна) або гідравлічна передача, призначена для зміни кутових швидкостей та обертаючих моментів.
РЕЛЕ — пристрій для автоматичної комутації електричних ланцюгів за сигналом ззовні. Розрізняють реле теплові, механічні, електричні, оптичні, акустичні. Реле використовуються в системах автоматичного керування, контролю, сигналізації, захисту, комутації.
САЛЬНИК — ущільнення, застосовуване в з’єднаннях машин з метою герметизації зазорів між обертовими і нерухомими
деталями. Докладніше в статті «Як вибрати сальники для машини?».
СВІЧКА ЗАПАЛЮВАННЯ — пристрій для запалення робочої суміші в циліндрах двигуна внутрішнього згоряння іскрою, що утворюється між її електродами.Докладніше в статті «Як працюють свічки запалювання?».
СТАРТЕР — основний агрегат двигуна, раскручивающий його вал до частоти обертання, необхідної для його запуску.
МАТОЧИНА — центральна, зазвичай потовщена частина колеса. Має отвір для осі або вала, з’єднана з ободом колеса спицями або диском.
ЗЧЕПЛЕННЯ — механізм для передачі крутного моменту від двигуна внутрішнього згоряння до коробки передач. Зчеплення забезпечує короткочасне роз’єднання вала двигуна і вала трансмісії, безударное перемикання передач і плавне рушання автомобіля з місця. Докладніше в статті: «Пристрій зчеплення авто».
ТАХОМЕТР — прилад для вимірювання частоти обертання колінчастого вала двигуна. Докладніше в статті «Автомобільний тахометр — що це таке?».
ГАЛЬМОВИЙ ШЛЯХ — відстань, прохідне транспортним засобом від моменту привода в дію гальмівного пристрою до повної зупинки. Повний гальмівний шлях включає в себе також відстань, прохідне за час від моменту сприйняття водієм необхідність гальмування до приведення в дію органів керування гальмами.
ТРАМБЛЕР — переривач-розподільник запалювання, прилад системи запалювання карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння, призначений для подачі електричного струму високої напруги до свічок запалювання.
ТРАНСМІСІЯ — пристрій або система для передачі обертання від двигуна до робочих механізмів (на колеса автомобіля).
ШИНА — гумова оболонка з протектором, надівається на обід колеса автомобіля; забезпечує зчеплення коліс з дорогою, пом’якшує удари і поштовхи.
ЕКОНОМАЙЗЕР — пристосування в карбюраторі для збагачення горючої суміші при повному відкритті дросельної заслінки або положеннях, близьких до цього. Докладніше в статті «Теорія роботи карбюратора. Основні деталі».



























