Установка спортивного распредвала — один з видів тюнінга двигуна. Розповімо що таке вали «верхові» і «низові», а також для чого потрібен спортивний распредвал.
Для чого потрібен спортивний распредвал?
Розподільний вал — це механічний «мозок» двигуна, який формує характер роботи мотора. Причина заміни стандартного вала на спортивний та ж, що і інших деталей. Штатна деталь занадто усереднена, розроблена у відповідності з запитами максимальної кількості споживачів.
Основною характеристикою двигуна вважають його потужність. Насправді вплив на характер автомобіля впливають не тільки максимальна потужність, але і крутний момент. Адже найбільшу потужність можна реалізувати тільки при певних оборотах, близьких до максимальних. «Гарячому» водієві потрібен тяговитий двигун, який при рушанні з місця і розгін, не напружуючись «йде» за педаллю газу. Це забезпечує крутний момент, якщо він досить великий і постійний на низьких і середніх обертах.

Стандартні двигуни з точки зору гонщиків мають суттєвий недолік — відсутність тяги на низьких оборотах обертання коленвала.
Спортивний распредвал забезпечує оптимальну подачу суміші в циліндр шляхом збільшення висоти підйому клапанів. Тюнінгові кулачки відрізняються плавністю профілю, що забезпечує надійну роботу механізму газорозподілу. Особливістю спортивних валів є те, що їх застосування відсуває кордон детонації (стукіт пальців), в особливості на малих обертах.
Що таке вали верхові і низові?
Існують різні спортивні розподілвали, призначені для різних цілей:
- низовий моментний вал для міської їзди;
- універсальний вал «місто — траса»;
- верхової вал «траса».
Вибираючи для двигуна распредвал з меншим підйомом клапанів, ми найбільшою мірою реалізуємо позитивний ефект на низьких обертах обертання коленвала. Распредвал з великим підйомом кулачків дозволяє підвищити потужність на високих частотах.
При підборі валу намагаються змінити криву крутного моменту або потужності у діапазоні робочих режимів двигуна в залежності від стилю водіння і побажань власника. Максимальні значення зміщують в область низьких оборотів — тоді вал називають «низовим», якщо в область високих обертів — «верховим».
Якщо ми хочемо збільшити ефективність в заданих обертах, доведеться жертвувати іншими параметрами. Так, «низові» вали програють в зоні високих оборотів, а «верхові» — на холостому ходу і при низьких обертах. Відповідає за зміни профіль кулачка. Для збільшення тяги на «низах» роблять його більш широким і плавним, якщо потрібна потужність на «верхах» — більш вузьким і гострим.
Відповідно, якщо готуєте машину до «драг-рейсінгу», варто встановити вал «низи середина». Якщо не влаштовує «тупизна» автомобіля на трасі — «верхової».
Після установки спортивного распредвала треба відрегулювати клапани з допомогою розрізної шестерні. Якщо виставити распредвал на «випередження», то впускний клапан буде підніматися більше, ніж випускний, — це дасть приріст потужності на високих оборотах. Установка розподільного вала на «припізнення» забезпечить більший підйом випускного клапана, ніж впускного і збільшення тяги в області низьких оборотів.
Щоб не говорили про спортивні вали — це повноцінний тюнінг двигуна. Вони знаходять прихильників не тільки серед любителів їзди «гарячіше», але і серед звичайних автолюбителів.



























