Автомобільний сабвуфер призначений для відтворення нижчих частот. Щоб отримати гарні низькі частоти на звичайних акустичних системах (без сабвуфера) потрібні великі і потужні колонки.
Застосування сабвуфера дозволить розвантажити акустичну систему з низьким частотам. Оскільки людський слух не може розпізнати напрямок низькочастотного звуку, сабвуфер знадобитися тільки один і можна розташувати в будь-якому місці автомобіля. Якість звуку при цьому підвищиться, оскільки не доведеться перевантажувати колонки басами, а значить зменшиться кількість спотворень.
Існує три типи оформлення: закритий ящик, фазоінвертор і бандпасс.
Тип корпусу сабвуфера – закритий ящик (ЗЯ)
Для запобігання цього ефекту ЗЯ заповнюють зсередини звукопоглинальним матеріалом (вата або синтепон), який, поглинаючи поглинає звук і тепло. Підвищення температури повітря стає набагато менше і динаміку “здається” що позаду нього суттєво більший обсяг, ніж насправді. На практиці таким способом вдається домогтися збільшення “акустичного” об’єму ящика порівняно з геометричним на 15-20%.
Якщо все так добре, навіщо потрібні інші типи акустичного оформлення? Підступ один – ККД. У закритого ящика він найменший у порівнянні з будь-яким іншим типом акустичного оформлення. Чим менше зробити об’єм ящика, тим менше буде його ефективність.
Тип корпусу сабвуфера – фазоінвертор (ФІ)
Фазоінвертор примхливий до вибору параметрів настроювання, оскільки вибору, під конкретний динамік, підлягають три параметри: об’єм ящика, поперечний переріз і довжина тунелю. Тунель часто роблять так, щоб можна було регулювати довжину тунелю, змінюючи частоту настройки.
Тип корпусу сабвуфера – смуговий гучномовець (bandpass)
З традиційних конструкцій, бандпасс – чемпіон по ефективності. Ефективність прямо пов’язана з шириною смуги пропускання. Частотна характеристика смугового гучномовця має вигляд дзвони.
Бандпасс – примхливий в розрахунку і трудомісткий у виготовленні. Оскільки динамік закопаний всередині корпусу, доводиться йти на хитрощі по збірці ящика, щоб наявність знімної панелі не порушувало жорсткості і герметичності конструкції. Імпульсні характеристики теж не з кращих, особливо при широкій смузі.
Чим же це компенсується? Насамперед – найвищим к. п. д. По-друге – весь звук випромінюється через тунель, а динамік повністю закритий. При компонуванні такого сабвуфера відкриваються чималі можливості для установки його в автомобіль. Досить знайти невелике містечко на стику багажника і салону, де може розміститися жерло тунелю – і шлях найпотужнішим басам відкритий.
Який тип корпусу вибрати для сабвуфера
Якщо любите слухати якісну музику – вибирайте сабвуфер з закритому типом скриньки. Якщо потрібно багато баса, щоб тремтіло скло автомобіля – вибір на користь сабвуфера з корпусом фазоінвертора. Цей варіант дасть найбільшу потужність. Варіант з корпусом “бандпасс” – краще залишити професіоналам авто звуку.