Часто причиною порушення керованості автомобіля є неправильне регулювання кутів установки коліс, тобто порушені розвал і сходження. Поговоримо, що таке розвал і сходження коліс і коли його треба робити.
Сходження коліс
Перед автомобіля (вид зверху). Сходження – це різниця відстаней А і Б. Якщо А більше Б, то сходження вважається позитивним. Якщо А менше Б – сходження негативне.
Точну установку сходження виконують тільки на СТО, попередньо перевіривши надійність кріплення важеля рульової трапеції до поворотної стійки, з’єднання конусів пальців кульових шарнірів рульової тяги, кріплення сошки і маятникового важеля і розвал коліс. Якщо Ви проводили ремонт ходової частини, необхідно провести регулювання розвалу-сходження коліс.
Сходження коліс регулюється зміною довжини бічних рульових тяг. Для цього послаблюють стяжні хомути і повертають регулювальні муфти на однакову величину в протилежних напрямах, змінюючи довжину бічних тяг. Після закінчення регулювання хомути затягуються так, щоб їх кінці після затягування не стикалися.
Розвал коліс
Для перевірки розвалу коліс потрібно, щоб тиск повітря в шинах коліс було нормальним, диски коліс не були погнуті, вільний хід рульового колеса повинен відповідати нормі. Перед перевіркою розвалу переконайтеся в справності шарнірів важелів передньої підвіски, кульових опор передньої підвіски, штоків амортизаторів.
Розвал регулюється зміною кількості прокладок між віссю нижнього важеля і поперечиною або поворотом ексцентрика на передній стійці. Також існують для вітчизняних автомобілів пластини розвалу задніх коліс.
Регулювання розвалу і сходження коліс. Коли робити?
Причини робити розвал-сходження коліс:
- Після заміни деталей підвіски (амортизатори, кермові тяги тощо).
- Якщо шини зношуються нерівномірно з внутрішньої або зовнішньої сторони.
- Якщо потрапили в яму, наїхали на бордюр, після ДТП.
- Часто їздите по поганим дорогам, не влаштовує керованість машини.
- Кермо став крутитися туго, відчувається “відведення” в сторону при прямолінійному русі.
Взагалі регулювання розвалу-сходження коліс можна точно перевірити і відрегулювати тільки на стенді. Не вірте (!) тим людям, які кажуть, що можуть “на око” відрегулювати кути установки. Справа в тому, що навіть різниця в 0,5 градуса приносить значні складності при їзді.
На сучасних автомобілях регулювання розвалу-сходження коліс не потрібно. Конструкція підвіски така, що вона виключає зміну кутів установки коліс протягом певного періоду експлуатації. Необхідно робити розвал-сходження після ремонту підвіски (заміна пружин або амортизаторів) або після аварії.