5 способів зіпсувати колесо чи як вибрати шиномонтаж?

4-3-2022

Всі ми сьогодні заощаджуємо час, і вивіска «Шиномонтаж» у кроковій доступності від будинку вважається найпривабливішою. Відігнали автомобіль, залишили на півгодини, потім забрали. А що і як робили із шинами, залишається таємницею. Начебто змонтовані з дисками, накачані, прикручені на всі гайки… Насправді за кадром могли залишитися моменти, які не гарантують того, що ви будете їздити довго і щасливо. Тож які з них можуть зіпсувати колеса і навіть автомобіль? Хочемо порекомендувати вибрати найкращий шиномонтаж львів на сайті , тут найкращі спеціалісти .

Зношене або не призначене для шиномонтажу обладнання

Правильний, на наш погляд, шиномонтаж – це підприємство недешеве. Спеціальний підйомник, який не зашкодить пороги автомобіля, і ударний пневмо-або електрогайковерт – лише дещиця того, що має бути. Використання підкатних домкратів із зношеними гумовими проставками – перша ознака того, що на цей шиномонтаж краще не звертатися. Тим більше, якщо автомобіль новий.

Варто подивитися на ключі-головки, якими відкручують колеса. Часто в сучасних легкосплавних дисках отвори виготовлені під так звані тонкостінні ключі. Стандартний ключ входить в такий отвір насилу, і його застосування обдере лакофарбове покриття. Такий самий ефект викличе і гайковерт зі значним люфтом робочої частини. Корозія дисків найближчої зими буде гарантована.

До речі, зворотна постановка колі повинна проводитися особливим чином. З попереднім закруткою кріплення не до упору, тому що майже будь-який гайковерт перетягує гайки або болти. Динамометричний ключ, обов’язковий наприкінці цієї операції, у разі покаже, що момент затяжки достатній. Насправді він буде більшим за необхідне. Можлива проблема – зірвані різьблення або шпильки, що несподівано лопнули.

Наявність миття для коліс – обов’язкова умова. Краще, якщо вона буде автоматичною, у вигляді спеціального контейнера. На крайній випадок підійде переносна, високого тиску. Діагностика, а згодом і балансування брудних коліс неприпустима.

Шиномонтажний верстат – основний інструмент для розбирання та збирання коліс – має бути незношеним та сучасним. Визначити це непрофесіоналу найпростіше по чистоті та доглянутості агрегату. Новий коштує кілька сотень тисяч рублів, і правильні майстри ставляться до такого обладнання дуже дбайливо.

У такому ж стані має бути і балансувальний верстат. Крім цього, у хорошому шиномонтажі є запас балансувальних вантажівок різної ваги. Як самоклеючі, з якісним клейовим шаром, так і з кріпильною дужкою, для штампованих сталевих дисків. Від якості балансування залежить не тільки комфортне водіння, але й зношування ступичних підшипників. Коментар експерта

У “міжсезоння” брудний верстат – справді нонсенс, і автолюбитель має насторожитися. У той самий час у “сезон” персоналу сервісу значно складніше стежити за чистотою. Але, наприклад, гідравлічний домкрат, що підтікає – пряма можливість несанкціонованого опускання автомобіля і таке просто неприпустимо. З кріпленням підвищеної таємності (“секретками”) потрібно поводитися особливо акуратно. При знятті колеса секретка знімається першою, а при встановленні ставиться останньою

Порушення технологій шиномонтажу

Якщо привалкові поверхні не були очищені та оброблені мастилом, то після зимової експлуатації штамповані сталеві диски можуть прикипіти до маточок. Спроба їх зняття за допомогою ударів кувалди по внутрішній боковині шини, швидше за все, призведе до розриву корду та грижів. Якщо не відразу, то за кілька сотень кілометрів пробігу.

При сезонному перевзутті коліс кожне з них має бути промарковане. Справа в тому, що зношування шин по осях нерівномірне, і при наступному монтажі вони ставляться певним чином. Також спрямовані шини встановлюються згідно зі стрілками напрямки обертання, ненаправлені або асиметричні – зверненим назовні написом Outside.

Сам процес демонтажу та монтажу коліс також може стати фатальним для шин та дисків. Під час відриву шини від диска використовується напівкругла гідравлічна лопатка. Якщо місце зіткнення бортового кільця шини з диском попередньо не промазане спеціальною шиномонтажною пастою (недешевим мильним розчином!), може статися надрив або навіть розрив шини. Особливо, якщо вона у віці та гумова суміш пересохла. Але найчастіше відбувається розшарування гуми, поверхня стає з вадами, і щільного прилягання шини до диска не чекайте. Таку шину доведеться постійно підкачувати.

Бортове кільце також легко пошкодити при знятті шини з диска – найчастіше, якщо вона низькопрофільна і жорстка. Причиною тому служить знову ж таки невикористання спеціальної пасти для ковзання (вона, до речі, містить і герметик) та застосування монтування з гострими краями.   

Зворотний процес також загрожує проблемами. Під час роботи з легкосплавними дисками п’ята лапи монтажного верстата має бути захищена спеціальними пластиковими накладками. Найчастіше ними нехтують, виставляючи зазор монтажної лапи «на око». Як результат – подряпані, а то й зовсім прим’яті краї дисків.

Кінцеве стикування шини з диском здійснюється за допомогою повітря. Звичайна бавовна – ще не гарантія того, що шина села щільна. Гарантію дасть лише тиск 3-3,5 атм. Звичайно, потім воно виставляється відповідно до вимог виробника автомобіля. 

Порушення технології балансування шин

Будь-який демонтаж/монтаж повинен супроводжуватись балансуванням зібраного колеса. А при пробігу в кілька тисяч кілометрів – навіть у тому випадку, якщо воно й не розбиралося. Тонкостей тут чимало. Від налаштування балансувального верстата – він повинен бути прикручений до рівної бетонної основи – і ступеня його зношування до введення в пам’ять ЕБУ пристрою правильних розмірів шини та диска.

А ще є такий нюанс, як кріплення балансувальних вантажівок. Або відповідність кольорових міток на шині найлегшої частини диска. Якщо знехтувати наявними мітками, то кількість вантажів на колесі буде більшою, ніж потрібно, навіть при правильному балансуванні. Це не критично, але не зовсім правильно. Коментар експерта

Дійсно, тонкощів у процесі балансування достатньо. Чим точніше при балансуванні моделюється характер роботи колеса на автомобілі, тим вища якість балансування. Тільки слід пам’ятати, що повністю змоделювати роботу колеса в реальних умовах дуже дороге задоволення.

Що стосується кріплення верстатів, то, наприклад, у посібнику Hofmann Geodyna 6300 вказується, що він може бути встановлений на будь-якому рівній і міцній підставі. Кріплення верстата рекомендується, але не обов’язкове.

Помилки при встановленні тиску в шинах

Неправильно виставлений тиск у шинах призведе не тільки до порушення керованості автомобіля, але й до прискореного та нерівномірного зносу. На перекачаних у плямі контакту постраждає центральна частина протектора, на недокачаних – плечові зони.

Питання майстра у тому, яке робити тиск у шинах, який завжди коректний. Власник може не знати цього. На центральній стійці автомобіля, з боку водія, є спеціальна табличка з параметрами тиску в шинах. Залежно від їх типорозміру та завантаженості автомобіля. Ці дані зазначені і в «Посібнику з експлуатації». Коментар експерта

Питання працівника сервісної зони у тому, який робочий тиск слід встановити у шині, які завжди слід розцінювати, як ознака його некомпетентності. Інформаційна табличка, що містить інформацію про тиск повітря в шинах, насамперед адресується власнику автомобіля. А він може підказати, з яким саме навантаженням експлуатується його автомобіль.

Помилки під час виконання ремонтних робіт

Багато автолюбителів вважають, що оптимальний спосіб закладення проколу в протекторі – спеціальний каучуковий джгут. Швидко, недорого і начебто надійно. Насправді такий захід, швидше, тимчасовий – джгут за кілька місяців висихає і починає пропускати повітря. А якщо процедуру ще й неправильно виконано, заліковане таким чином колесо довго не минає.

Справа в тому, що очищення місця проколу здійснюється за допомогою спеціального круглого напилка. Надмірна старанність недосвідченого шиномонтажника може призвести до розриву кордових ниток. Силовий каркас шини буде порушений, а це може призвести до розриву шини при навантаженнях. 

Правильний ремонт буде включати проведення вулканізаційних робіт (термічних або хімічних), при яких латки з «сирої» гуми або спеціальних композитів приварюються або приклеюються до внутрішньої поверхні шини. Невеликі «грижі» та бічні порізи ремонтуються за допомогою кордових пластирів та латок, але міра це теж тимчасова.

Але є пошкодження шин, які не піддаються лікуванню. Прорізана на кілька сантиметрів боковина або протектор означає, що шина піде в брухт. Корд у такій покришці пошкоджений та відновленню не підлягає. Також не підлягають ремонту, згідно з рекомендаціями виробників, та шини ранфлету.  Коментар експерта

Варто враховувати дві речі: матеріали якого виробника використовуються для ремонту шин у даному сервісі та які обмеження на можливості ремонту вони накладають. Скажімо, джгути в рамках технології Tip-Top позиціонуються як тимчасовий засіб (доїхати на пошкодженій шині до ремонтної майстерні), а джгути компанії ТЕСН можуть використовуватися як засіб постійного ремонту.

Здається, з вибором шиномонтажу та можливими проблемами тепер все ясно. Але як бути, якщо вам все ж таки довелося зіткнутися з неякісними послугами, а то й з пошкодженням вашого майна? На жаль, однозначної відповіді немає. Порядний власник невеликої майстерні, можливо, і прийме ваші претензії, компенсувавши збитки, але така ситуація швидше за теоретична. З великими сервісами дещо простіше, якщо роботи здійснювалися на підставі замовлення-вбрання та офіційно. У разі чого можна звертатися до суду.

І все ж, щоб уникнути подібних ситуацій, варто мати справу із перевіреними шинними сервісами. Знайдені за відгуками, рекомендаціями друзів, приблизно так, як ви шукаєте свого сімейного лікаря. Принаймні, кінцевий результат не завдасть вам зайвих неприємностей та хвилювань.