Що таке система вприскування палива?

249

Впорскування палива – це система дозованої подачі палива в циліндри двигуна. Розповімо про електронні системи подачі палива, як вони працюють і з яких датчиків складаються.

Як працює система вприскування палива?

На малюнку схематично показаний принцип роботи розподіленого уприскування.

Подача повітря (2) регулюється дросельною заслінкою (3) і перед поділом на 4 потоку накопичується в ресівері (4). Ресівер необхідний для правильного вимірювання масової витрати повітря (т. до вимірюється загальний масовий витрата або тиск у ресивері.

Останній повинен бути достатнього обсягу для виключення повітряного “голодування” циліндрів при великому споживанні повітря і згладжування пульсацій на пуску. Форсунки (5) встановлюються в канал в безпосередній близькості від впускних клапанів.

Подробиці в статті “Як працює система вприскування інжектора?”.

Датчики системи уприскування палива

Для функціонування електронної системи управління двигуном не обов’язково наявність всіх датчиків. Комплектації залежать від системи уприскування, від норм токсичності. У програмі є прапори комплектації, які інформують ЩОДО наявності або відсутності будь-яких датчиків. Наприклад, в системах Євро-2 відсутні датчик нерівної дороги.

Датчик кисню (ДК) – розраховує вміст О2 у відпрацьованих газах. Використовується тільки в системах з каталізатором під норми токсичності Євро-2 і Євро-3 (Євро-3 використовується два датчика кисню – до каталізатора і після нього). Датчик фази потрібен для більш точного розрахунку часу уприскування в системах з фазированным уприскуванням.

Докладніше в статті: “Датчик кисню. Принцип роботи”.

Датчик положення коленвала (ДПКВ) – зчитує частоту обертання коленвала і його положення. Служить для загальної синхронізації системи, розрахунку оборотів двигуна і положення коленвала в певні моменти часу. ДПКВ – полярний датчик. При неправильному включенні двигун заводиться не буде. При аварії датчика робота системи неможлива. Це єдиний “життєво важливий” в системі датчик, при якому рух автомобіля неможливо. Аварії усіх інших датчиків дозволяють своїм ходом дістатися до автосервісу.

Датчик масової витрати повітря (ДМРВ) – визначає масовий витрата повітря, що надходить у двигун. Служить для розрахунку циклового наповнення циліндрів. Вимірюється масовий витрата повітря, який потім перераховується програмою в цилиндровое цикловое наповнення. При аварії датчика його показання ігноруються, розрахунок йде за аварійним таблиць.

Докладніше в статті: “ДМРВ – датчик масової витрати повітря”.

Датчик температури охолоджуючої рідини (ДТОЖ) – стежить за температурою охолоджувальної рідини. Служить для визначення корекції подачі палива і запалювання по температурі і управління електровентилятором. При аварії датчика його показання ігноруються, температура береться з таблиці в залежності від часу роботи двигуна. Сигнал ДТОЖ подається тільки на електронний блок управління, для індикації на панелі використовується інший датчик.

Датчик положення дросельної заслінки (ДПДЗ) – визначає положення дроселя (натиснута педаль “газу” чи ні). Служить для розрахунку фактора навантаження на двигун і його зміни в залежності від кута відкриття дросельної заслінки, оборотів двигуна і циклового наповнення.

Докладніше в статті: “Що таке ДПДЗ?”

Датчик детонації – служить контролем для детонації двигуна. При виявленні останньої, блок управління двигуном включає алгоритм гасіння детонації, оперативно коригує кут випередження запалювання. В перших системах упорскування застосовувався резонансний датчик детонації, що прийшов з системи GM. Зараз повсюдно використовуються широкосмугові датчики.

Докладніше в статті: “Що таке датчик детонації?”

Датчик швидкості (ДС) – визначення швидкість руху автомобіля. Використовується при розрахунках блокування/поновлення паливоподачі при русі. Цей сигнал так само подається на приладову панель для розрахунку пробігу. 6000 сигналів з ДС приблизно відповідають 1 км. пробігу автомобіля.

Докладніше в статті: “Що таке ДС – датчик швидкості?”

Датчик фази (ДФ) – визначає положення распредвала. Служить для точної синхронізації часу уприскування в системах з фазированным (послідовним) уприскуванням. При аварії або відсутність датчика система переходить на попарно – паралельну (групову) систему подачі палива.

Докладніше в статті: “Що таке ДФ – датчик фази?”

Датчик нерівної дороги – служить для оцінки рівня вібрацій двигуна. Це необхідно для правильної роботи системи виявлення пропусків займання, щоб визначити причину нерівномірності (застосовується у зв’язку з введенням норм токсичності Євро-3).

Докладніше в статті: “Що таке датчик нерівної дороги?”

Виконавчі механізми системи упорскування

За результатами опитування датчиків системи упорскування, програма електронного блоку управління здійснює управління виконавчими механізмами (ЇМ).

впрыск топлива в двигателе

Форсунка – електромагнітний клапан з нормованою продуктивністю. Служить для вприскування обчисленого для даного режиму руху кількості палива.

Бензонасос – призначений для нагнітання палива в паливну рампу. Тиск в паливній рампі підтримується вакуумно-механічним регулятором тиску. В деяких системах регулятор тиску палива поєднаний з бензонасосом.

Докладніше в статті: “Що таке бензонасос? Принцип роботи”.

Модуль запалювання – електронний пристрій управління іскроутворенням. Містить в собі два незалежних канали для запалювання суміші в циліндрах. В останніх модифікаціях низьковольтні елементи модуля запалювання поміщені в електронний блок керування, а для одержання високої напруги використовуються або виносна двоканальна котушка запалювання, або котушки запалювання безпосередньо на свічці.

Регулятор холостого ходу – служить для підтримки заданих оборотів холостого ходу. Являє собою кроковий двигун, що регулює обвідний канал повітря в корпусі дросельної заслінки, для забезпечення двигуна повітрям, необхідним для підтримки холостого ходу при закритій дросельній заслінці.

Вентилятор системи охолодження – управляється електронним блоком керування за сигналами датчика температури охолоджуючої рідини. Різниця між включенням/виключенням як правило 4-5°С.

Сигнал витрати палива – видається на маршрутний комп’ютер – 16000 імпульсів на 1 розрахунковий літр витраченого палива. Ці дані приблизні, тому що вони розраховуються на основі сумарного часу відкриття форсунок з урахуванням деякого емпіричного коефіцієнта, який необхідний для компенсації похибок вимірювання, викликаних роботою форсунок в нелінійному ділянці діапазону, асинхронної паливоподачею та іншими факторами.

Адсорбер – є елементом замкнутої ланцюга рециркуляції парів бензину. Нормами Євро-2 не передбачено контакт вентиляції бензобака з атмосферою, пари бензину повинні збиратися (адсорбуватися) і при продувці надсилатися в циліндри на допалювання.

Докладніше в статті: “Що таке адсорбер?”

Електронний блок управління

Електронний блок управління – спеціалізований мікрокомп’ютер, що обробляє дані, що надходять з датчиків і за певним алгоритмом керуючий виконавчими механізмами.

Сама програма зберігається в мікросхемі ПЗУ, англійська назва мікросхеми – CHIP. Вміст “чіпа” – зазвичай ділиться на дві функціональні частини – власне програма, що здійснює обробку даних і математичні розрахунки і блок калібрувань. Калібрування – набір (масив) фіксованих даних (змінних) для роботи програми управління.

Слід мати на увазі, що для правильної роботи системи вприскування необхідно наявність справних датчиків і виконавчих механізмів. Про те, як працює система вприскування написано в статті “принцип роботи інжекторного двигуна”.