Бідна чи багата суміш бензину і повітря

789

У цій статті розповімо, що таке бідна чи багата суміш бензину і повітря. Які пропорції оптимальні для роботи двигуна.

Сумішоутворення в двигунах

У двигунах внутрішнього згоряння горюча суміш необхідного складу готується з палива і повітря в спеціальному пристрої – карбюраторі, а потім подається в необхідній кількості безпосередньо в циліндри двигуна.

Суміш, в якій на 1 кг бензину припадає 15 кг повітря (зі стандартним вмістом кисню), прийнято називати нормальною Якщо бути точним, суміш у співвідношенні бензину і повітря в співвідношенні 1:14,7 називають стехиометрической. Якщо на ній працює двигун, його потужність досить висока при непоганий економічності.


Зменшимо надходження повітря до 12,5 – 13 кг. Суміш збагатиться (бензином) – стане потужностний, тому що, згоряючи в циліндрах найбільш швидко, створює максимальний тиск на поршні, а значить високу потужність. Правда, економічність погіршується на 15-20%. Якщо при згорянні 1 кг бензину витрачається від 13 до 15 кг повітря суміш називають збагаченої, якщо менше 13 кг повітря – багатою.

Подальше збагачення 5-6 кг повітря на 1 кг палива призводить до того, що здатність до займання суміші погіршується настільки, що двигун може зупинитися. Якщо співвідношення бензину й повітря стане 1:5, то суміш не горить.

Якщо прагнути до економічності, повітря до суміші слід трохи додати – до 15-17 кг на 1 кг бензину. Таку суміш називають збідненої. Витрата бензину стає мінімальним, правда втрата потужності до 8-10% у порівнянні з “потужностний”. Якщо повітря понад 17 кг – суміш такого складу називають бідною. Суміш при співвідношенні бензину і повітря 1:21 і більше не запалюється.

Не можна збіднювати суміш безмежно: коли повітря більше 20 кг на 1 кг бензину, займання від іскри стане ненадійним і може припинитися. Поки він працює на бідній суміші, годі чекати достатньої потужності і, як не дивно, економічності. Адже тягові характеристики машини погіршуються настільки, що водій змушений її “підхльостувати”, переходячи на знижену передачу там, де легко їхав на вищій.


На дуже багатій суміші, потужність мотора істотно знижується, а витрата бензину збільшується. Значить, багата чи, гірше, перезбагачена суміш – це надлишок бензину або нестача повітря.

Для чого збіднюють суміш?

Суміш збіднювати потрібно в будь-якому випадку – це економічність і токсичність при однаковій потужності. Топливовоздушная суміш запалюється від іскри в деякому діапазоні концентрацій. Направленим рухом повітря (залежить від форми колектора, клапанних каналів, камери згоряння поршня) в циліндрі і факелом уприскуваного палива можна досягти локальної “багатою” суміші в районі свічки запалювання на всіх режимах роботи, що дозволить їй надійно займатися. При цьому сумарно суміш в циліндрі буде “бідної”.

На деяких режимах (х. х., низька навантаження) немає необхідності у великій дозі палива. Відповідно, немає необхідності у великій кількості повітря. Для таких режимів можуть зменшити кількість повітря, наприклад, не відкриваючи один з двох впускних клапанів або сильно спотворюючи фази їх відкриття/закриття, створюючи додатковий опір на випуску.

На режимах великих навантажень відкривається все, що можна і врыскиваемое паливо закруживается повітрям в циліндрі таким чином, що суміш у свічки буде локально багатою і, головне, буде забезпечено “плавне” послідовне займання і згорання порцій палива в цьому вихорі “цлиндровых пристрастей”. Тобто, суміш гранично збіднюється, але лише вихори повітря допомагають її нормально спалювати.