Сучасні турбіни для автомобіля

597

Роль турбіни полягає в збільшенні щільності повітря, що надходить у двигун, забезпечуючи можливість спалювати більше палива. Поговоримо про турбінах двигуна, розглянемо пристрій і принцип роботи.

Пристрій і принцип роботи турбіни

Турбіна складається з двох основних елементів – турбіна і компресор. Випускний газ проходячи через турбіну розкручує крильчатку, це такий вентилятор, розташований в корпусі самої турбіни. Обертання крильчатки передається до іншої частини турбіни – компресора. Він забезпечує нагнітання повітря в двигун, це здійснюється за принципом що і робота турбіни, тільки в напрямку до двигуна.

Чим більший тиск – тим більше повітря поступає в двигун. Не можна нескінченно збільшувати тиск в двигуні і якщо турбіна “переробляє” виникає зайве тепло, зворотний тиск, корпус турбіни може тріснути, підшипники скорочують термін служби, може потекти масло і навіть пошкодити двигун. Тому тиск збільшують не зловживаючи, типові значення це від 8 до 12-14 psi.

Заміна стандартної турбіни

Типова модифікація турбіни полягає у встановленні більш продуктивного компресора і більшою крильчатки турбіни. Зворотний ефект від цього полягає в зменшенні впливі випускних газів на турбіну, що сприяє зниженню її швидкості і як наслідок зниження тиску на початку циклу розкручування. Зазвичай обидва корпуси, як компресора так і турбіни, можна замінити на великі і відкрити можливість для пропуску більшої кількості газу.


Слід пам’ятати, що для кожного автомобіля, “потрібну” турбіну ретельно підбирав виробник. Це означає правильну відповідність між діаметрами виходу і входу (турбіни і компресора), як правило, виробник встановлює однакові розміри. Виробники автомобілів підбирають турбіну, щоб була хороша тяга з низів, при цьому природно, втрачається деякий момент при високих обертах.

Модифікація турбін може викликати ефект зворотного тиску, коли потік повітря починає рухатись у зворотному напрямку, що зазвичай призводить до пошкодження крильчатки.

Сучасні турбіни

Сучасні турбіни використовують кераміку. Кераміка має меншу щільність, ніж сталь, таким чином зменшується інерція, і турбіна швидше розкручується. Більшість сучасних турбін використовують сплав на основі нікелю. Корисні властивості кераміки для турбін виражаються в поліпшенні віддачі до 45%, і час на розкрутку турбіни зменшується приблизно на 20%, в порівнянні із звичайною турбіною.

Однак керамічні турбіни більше схильні до впливу всяких нехороших частин надходять з випускного колектора. Такі турбіни більше чутливі до ударних навантажень.

Турбіни з роздвоєним пульсом

Вони мають роздільні шляхи ведуть до турбіни, це підтримує пульс від випускних газів в більш ізольованому стані, відповідно різні циліндри надають менше поганого впливу один на одного, тому віддача поліпшується. Так звані турбінні з роздвоєним пульсом (або з подвійним входом) доступні від багатьох тюнінгових компаній, серійно зустрічаються на двигуні Toyota 3S-GTE.

Із змінною геометрією турбіни

Один з прикладів змінної геометрії це сопло турбіни. Там кілька лопаток розташовані по колу корпусу турбіни, з’єднані з механізмом, що регулює кути. Зазор між лопатками може змінюватися, таким чином змінюється розкручування турбіни.

Для роботи потрібен спеціальний керуючий механізм, який забезпечує оптимальну продуктивність турбіни у всьому діапазоні роботи. На жаль такі турбіни досить дорогі і не дуже надійні.