Автомобільний кондиціонер вимагає постійного відходу і обслуговування. Поговоримо про пристрій автомобільного кондиціонера, як працює і його можливі ознаки несправності.
Принцип роботи автомобільного кондиціонера
Автомобільний кондиціонер працює за принципом, що і звичайний холодильник, хоча влаштований трохи по-іншому. Він являє герметичну систему, заповнену фреоном і спеціальним холодильним маслом, розчинним у рідкому фреоні і не боїться низьких температур. Масло потрібно для змащення компресора і всієї системи.
Незважаючи на деякі відмінності між авто кондиціонерами різних виробників, їх принципова схема однакова. Розглянемо найпоширеніший варіант.
При натисканні на кнопку включення кондиціонера спрацьовує електромагнітна муфта, і сталевий притискний диск 3, видавши характерне клацання, прімагнічиваєтся до шківа 2. Шків приводиться в рух ременем і, коли кондиціонер вимкнений, крутиться вхолосту. Тепер заробив компресор 1. Він стискає газоподібний фреон, від чого той сильно нагрівається, і жене його по трубопроводу в конденсор 4 (в народі його часто називають радіатором кондиціонера, в чому є частка істини, так як в конденсорі сильно нагріте і стислий фреон охолоджується.
У цьому йому допомагає вентилятор 5, який включається на першу швидкість одночасно з компресором. Якщо автомобіль їде — ще краще, конденсор додатково охолоджується набігаючим потоком повітря. Охолодити, стислий фреон починає конденсуватися і виходить з конденсора вже рідким. Після цього рідкий фреон проходить через ресивер-осушувач 6. Тут від нього фільтруються продукти зносу компресора і інша грязь.
Де-то в районі ресивера-осушувача, часто на ньому самому, є оглядове вічко 9. Через нього можна візуально оцінити, наскільки система повна. На жаль, він є далеко не на всіх автомобілях.
Очистившись в ресивері-осушувачі, фреон тече у бік салону автомобіля, щоб виконати свою основну роботу. Кульмінація настає, коли рідкий фреон проходить через терморегулюючий вентиль (ТРВ) 10. ТРВ встановлюють на трубопроводі, по якому рідкий фреон надходить у випарник. Якщо випарник повністю заповнений рідким фреоном, то з нього виходить насичену пару, температура якої дорівнює температурі кипіння. Регулюючий орган ТРВ закривається. Якщо з випарника виходить пар, нагрів якого перевищує установку ТРВ, то регулюючий орган ТРВ відкривається настільки, щоб площа прохідного перерізу відповідала припустимою величиною. По суті ТРВ є автоматично регулюється дроселем. Не вдаючись у термодинаміку, можна порівняти ТРВ із соплом аерозольного балончика.
Проходячи через ТРВ і потрапляючи у випарник, фреон переходить у газоподібний стан (кипить) і при цьому сильно охолоджується. Випарник 12 — це той же радіатор, тільки маленький. Крижаний фреон охолоджує випарник, а вентилятор 13 здуває з випарника холод в салон автомобіля. Пройшовши через випарник, все ще досить холодний фреон потрапляє знову в компресор. Коло замикається.
Частина системи від компресора до ТРВ називається напірною магістраллю. Її завжди можна визначити по тонких трубках, які теплі або гарячі. Частина ж від випарника до компресора називається зворотним магістраллю, або магістраллю низького тиску. Вона робиться з товстих трубок і на дотик крижана. Якщо в напірній магістралі під час роботи компресора тиск коливається від 7 до 15 атмосфер, то в зворотній магістралі тиск не перевищує одного – двох атмосфер. Коли кондиціонер вимкнений, тиск в обох магістралях зрівнюється і становить близько п’яти атмосфер.
За правильною роботою системи стежать декілька датчиків. Кількість їх варіюється. На ресивері-осушувачі 6 стоїть датчик 7 включення другої швидкості вентилятора. Коли охолодження конденсора 4 недостатньо (стоїте в пробці), тиск в напірній магістралі починає стрімко зростати, а фреон в конденсорі перестає конденсуватися. Датчик реагує на стрибок тиску і включає вентилятор 5 на повну потужність. Датчик 8 вимикає компресор, якщо тиск в напірній магістралі досягає позамежних величин. Датчик 11 вимикає компресор, якщо температура випарника стає дуже низькою.
Обслуговування автомобільного кондиціонера
В автомобільному кондиціонері механічного зносу схильний компресор. Інші елементи (крім вентиляторів) нерухомі. Але частіше першим виходить з ладу не він, а конденсор — теплообмінник, встановлений перед радіатором двигуна. Він перебуває під тиском (до 20 атм.) і постійно відчуває вплив летить з дороги солі і бруду. Корозія, вібрація, механічні напруги призводять до утворення в ньому мікротріщин і витоку хладагента.
Продовжити термін його служби та інших деталей кондиціонера, допоможе підтримання підкапотного простору в чистоті. Особливо ретельно потрібно промивати конденсор від накопичених соляних відкладень навесні. Крім того, забруднення конденсора часто є єдиною причиною поганої роботи кондиціонера.
В процесі миття підкапотного простору корисно перевірити надійність механічного кріплення трубок – фреонопроводів. Якщо якась трубка вібрує, її обов’язково потрібно закріпити.
Підготовка кондиціонера до літнього сезону звичайно не потрібно. Можна порекомендувати перевірити його працездатність заздалегідь, до настання теплих днів, і при підозрі на недостатню ефективність або несправність заїхати в сервіс на діагностику і заправку кондиціонера.
Ознаки несправності автомобільного кондиціонера
Ознаками несправності кондиціонера є шуми, що з’являються при його включенні або в процесі роботи. Так, якщо кондиціонер шумить при працюючому двигуні і не зникає при його відключенні, швидше за все, несправний підшипник шківа. З такою поломкою краще звернутися в авто сервіс.
Однак ситуація ще серйозніше, якщо кондиціонер починає шуміти при включенні і замовкати при відключенні. На жаль, це означає необхідність заміни компресора, так як у старого з’явилися люфти при переміщенні деталей.
Серйозного ремонту можна уникнути, якщо звернутися в майстерню при перших ознаках несправності кондиціонера. Виправити ситуацію можна, лише провівши повну промивку системи.