Автомобільний шолом для автоспорту. Основні відмінності

137

Для багатьох автоспортивних змагань, таких як крос, картинг, кільцеві гонки і ралі, автомобільний шолом є одним з найважливіших деталей екіпірування пілота. Поговоримо які бувають і для чого застосовуються.

Будова автомобільного шолома

Сучасні шоломи ріднить багатошаровість. Зовнішній, найбільш міцний шар захищає голову пілота від контакту з елементами салону автомобіля і служить каркасом для кріплення другого шару. Поширеним матеріалом для зовнішнього шару стала суміш карбону з фибергласом. Кевлар важкий для шолома, а чистий карбон доріг і складний для формування. Але шоломи для пілотів Формули 1 роблять з чистого карбону.

В шоломах середньої цінової категорії зовнішній шар незвичайний. Його щільність при товщині 4-5 мм змінюється від більш високої зовні до меншої всередині. Зроблено це для поглинання енергії при ударі – контакт голови з надтвердої «шкаралупою» оболонки загрожує тяжкими наслідками. Але ця міра не врятувала б гонщика від важкого струсу мозку, не будь другого шару – демпфуючого. Його товщина на порядок вище першого і становить 40-50 мм.


Нарешті, третій шар – він ближче всього до голови пілота – складається з хімічного волокна «номекс». Його основне призначення – забезпечити гігієну і «антипригарні властивості – матеріал чудово вбирає піт і практично не горить.

Відкриті і закриті шоломи для автоспорту

Шоломи розрізняються в залежності від видів змагань. Закритий шолом призначений для формульних класів. В картингу його також застосовують, але із-за високої ціни лише у професійних класах. Для масового картингу і за ціною, і за ступенем захисту підходять мотоциклетні шоломи – їх роблять, обходячись без високих технологій (читай – вуглепластика і «номекса»).

Для гонок у відкритому кокпіті вкрай важлива аеродинаміка шолома, щоб під натиском набігаючого повітря він не задирав голову вгору або, навпаки, не пригортав, напружуючи шийні хребці і відволікаючи увагу від пілотування. Всі дорогі моделі проходять випробування в аеродинамічній трубі – ідеально вивірені і збалансовані. Мало того, пілот з урахуванням особливостей боліда може сам відкоригувати аеродинаміку шолома: встановити додаткові пластикові спойлери або на потиличну частину, або на рівні підборіддя.

«Закритий» шолом передбачає, що особа пілота повністю захищена від зовнішнього впливу. Перед очима знаходиться забрало – прозоре, тоноване або зі спеціальним напиленням. Той чи інший колір тонованих стекол поглинає «заважають» частоти спектра при різному освітленні.

открытый гоночный шлем для авто спорта

Корисне доповнення до скла – набір плівок, які кріплять до забралу, практично не знижують його прозорість. Мета їх – захищати скло від бруду і абразивного впливу. По мірі погіршення видимості пілот просто зриває зовнішній шар, і забрало знову стає прозорим. Зазвичай плівки застосовують на мокрих трасах, однак і в суху погоду від них є користь – підвищують строк служби скла.

Є ще внутрішні плівки. Вони – проти запотівання скла, правда, не завжди потрібні: у деяких моделей спеціальні подвійні скла, спочатку нездатні запотіти. Перешкоджає запотіванню ще і внутрішня вентиляція. Така вентиляція необхідна, щоб підтримувати прийнятний мікроклімат всередині «шкаралупи». Багато моделей дозволяють регулювати інтенсивність циркуляції повітряних потоків усередині захисної оболонки, відкриваючи або закриваючи додаткові отвори на поверхні шолома. Адже закриті використовують не тільки у формульних болідах, але і в кузовних класах.

Ралійні шоломи від кільцевих відрізняє переговорний пристрій для спілкування пілота і штурмана. Найчастіше у шоломів з поперечкою, що захищає підборіддя, проріз більше, ніж у аналогічних кільцевих: у ралі, де мелькають перед очима пейзажі нагадують калейдоскоп, потрібно більший кут огляду. Козирок, закріплений над прорізом, захищає від прямих сонячних променів.

Творці шоломів стурбовані додатковим комфортом і правильною організацією внутрішнього простору. Щоб зробити його максимально ергономічним, окремі елементи виконують легкознімними. Змінюючи спеціальні подушечки, можна підігнати під шолом голову кожного пілота. У виробів високого класу для формули 1 і ралі – повністю знімний внутрішній шар.

Від такого роду нюансів залежить клас шолома. Хороший ідеально сидить на голові, не відволікаючи пілота від управління. Шоломи рівнем нижче зовні не відрізняються від них, але вимагають більш ретельної підгонки. Як і скрізь, за все хороше треба платити. Захистити свою голову коштує чимало – від 10 000 рублів. Тому необхідно чітко уявляти, який шолом вам потрібен.