Думка: чи є перспективи у китайського автопрому на заході?

35

Навряд чи хтось буде заперечувати очевидне: китайський автопром розвивається стрімкими кроками. Ще якісь десять років тому продавалися сумнівної якості і краси копії японських і не тільки автомобілів. Але з кожним днем ситуація радикально змінюється.

Сьогодні багато китайських машин вже здаються дуже привабливими для покупки. Пройде ще буквально 5-10 років, і автомобілі з китаю зможуть конкурувати з “японцями” і “європейцями”. Або не зможуть? і чи вийде у них завоювати ринки європи і сша? спробуємо поворожити на кавовій гущі, пише автобізнес .

Актуальні сьогодні китайські автомобілі, що продаються у нас, виглядають привабливо. В їх зовнішності ще можна знайти спірні нотки, але в цілому візуально ці машини нічим не поступаються аналогам з інших країн. А деякі і зовсім виглядають круто, чого вже гріха таїти.

Відкриваєш двері і заглядаєш в салон – все виглядає здорово. Ну а при знайомстві з прайсом і зовсім розумієш, що за ці гроші ти купиш або “корейця” в базовій комплектації, або… Залишається поглянути на технічні характеристики – і взагалі розум можна втратити.

lynk&co 05

Якщо ви початківець автомобіліст, який не їздив до цього ні на чому або експлуатував 20-річну машину, “китаєць”, безумовно сподобається, навіть не відчуєте підступу. І перед сусідами не буде соромно – не саморобку з aliexpress адже купили.

Але якщо ви перепробували багато автомобілів, то швидко зрозумієте, що в просторому салоні – незручні сидіння і дивна посадка, двигун і трансмісія не завжди живуть душа в душу, а логіка “підтуплює” меню зі 120 пунктами налаштувань підриває мозок.

Робити красиво, справляти враження китайці виразно навчилися. Тепер їм належить найняти ще пару відділів висококваліфікованих фахівців: ергономістів, підвісочників і т.д., які навчать все це більш-менш правильно їхати. Так, я погоджуся, що до нюансів ергономіки можна звикнути, точна керованість не всім потрібна і т.д. Але одна справа, коли машина так собі управляється, інше – якщо її повадки місцями небезпечні. На щастя, давно придумана esp.

Потрібно зробити важливе застереження: все сказане вище стосується тільки частини китайських автомобілів. Навіть серед них є гідні сучасні моделі, в яких можна чіплятися до нюансів, але саме як машини вони вже налаштовані досить добре. Коли інші китайські виробники зможуть грамотно налаштувати свої автомобілі і усунуть ергономічні прорахунки, їх продукція встане як мінімум на рівень “корейців”.

І не забуваємо, що в китаї куди більше брендів, а що собою являє їх продукція – ми поки можемо лише здогадуватися.

продати машину-півсправи

Сьогодні ситуація з китайськими автомобілями така, що після їх покупки ви повинні проявляти максимальну обережність, повісити на панель дванадцять іконок і уважно дивитися на всі боки відразу. Адже якщо потрапите в дтп, навіть легке, вам не позаздриш. Вже краще каско і відразу в “тотал”, ніж чекати невідомо скільки кузовні елементи. Та й не тільки кузовні – навіть зі звичайними запчастинами можуть виникнути проблеми, тому розбиті дороги теж краще об’їжджати – не дай бог важіль погнете.

Обслуговування та ремонт-складові експлуатації будь-якого автомобіля, в тому числі нового. І виробничі дефекти трапляються, і непередбачені ситуації. І чим швидше вирішуються виниклі у клієнта проблеми, тим він задоволеніший. Але коли розбите каменем бічне скло доведеться чекати два тижні, навряд чи ви будете задоволені і купите таку машину ще раз.

Ще одна неочевидна проблема – частота оновлення модельного ряду китайськими виробниками. Термін” життя ” автомобіля не обмежується кількома гарантійними роками. І якщо складнощі з запчастинами і “кузовщиною” виникають навіть для актуальних моделей, то через 5-10 років, коли їх змінить кілька нових поколінь, знайти деталі на старі буде і зовсім нездійсненною місією.

Автомобілі з піднебесної в мізках мас перестали вважатися дешевими, ненадійними, небезпечними і швидко іржавіють. Але споживачі чули про можливі проблеми з наявністю запчастин, що багатьох відштовхує від покупки “китайця”. А покупка вживаного китайського автомобіля здається ще більш сумнівною витівкою. Ситуація докорінно зміниться тільки тоді, коли у вільному доступі з’являться всі необхідні деталі, як оригінальні, так і замінники. Але кому це сьогодні треба, враховуючи невеликі обсяги продажів самих автомобілів? виходить замкнуте коло.

Природно, китайські автовиробники виношують плани виходу на європейський і північноамериканський ринки. Про те, що ось буквально в наступному році вони відкриють мережу салонів і почнуть завойовувати серця споживачів, йдеться вже кілька років, але поки ніяких помітних зрушень не спостерігається.

Так, окремі партії автомобілів реалізуються в європі, але назвати ці обсяги як-небудь серйозними ніяк не можна. Однією з причин “гальмування” стала пандемія covid-19 – точно не до китайських авто було європейцям в минулому році. Друга причина-імідж китайської продукції, яка в очах західного суспільства все ще асоціюється з ширвжитком. А у випадку з сша є ще один цікавий момент: китай продає в штати більше продукції, ніж закуповує у них, що жодного разу не радує патріотичних американців. Крім того, деякі бренди, зокрема lynk&co (geely), бажають будувати прямі продажі, а в тих же сша сильно дилерське лобі.

Ви можете задати резонне питання: а кому взагалі потрібні китайці з їх автомобілями в європі і сша, де маса своїх автогігантів? навіщо пускати їх на західні ринки? на жаль, все далеко не так просто в сучасному світі, адже сьогодні саме китайський автомобільний ринок є найбільшим. Просто взяти і не пустити бренди з піднебесної в європу не можна, адже може і “ответочка” прилетіти.

І ось якщо китайці, швидше за все, як-небудь переживуть відсутність volkswagen на своєму ринку, то сам volkswagen, м’яко кажучи, буде спантеличений. Для розуміння масштабів: в росії в 2020 році vw реалізував трохи більше 100.000 автомобілів, в європі – 1.152.353 машини, а в китаї – 2.609.266 авто! і це при негативній динаміці-роком раніше на китайському ринку було продано більше трьох мільйонів volkswagen. Взагалі, чверть продаваних в китаї нових автомобілів- “європейці”, 23,5% – “японці”.

Звичайно, і китай просто так не закриє двері німцям, адже у них в піднебесній заводи, робочі місця, податки.

Частка американських брендів трохи менше 10%, але і це більше мільйона проданих машин. Але все-таки саме сша найпростіше не пустити китайські авто на свій ринок, тим більше що традиції торгових воєн з кнр в штатах сильні.

запасний вхід

Але якщо парадні двері перед китайцями ніхто не закриває, чому вони в них не входять? адже, здавалося б, бери і продавай. Але схоже, що самі китайські автовиробники мають куди менше бажання вийти на західні ринки з традиційними автомобілями під своїми марками, ніж озвучувалося раніше.

Дилерські мережі або власні автосалони, поставки запчастин, формування іміджу і сприйняття брендів – все це коштує чималих грошей. І як не крути, але про завоювання скільки-небудь значної частки ринку китайськими брендами говорити не доводиться.

Тому поки здається, що китайські компанії зайняли вичікувальні позиції: “пробують” нові для себе ринки і заробляють на них гроші за допомогою вже відомих брендів. Для geely це volvo, для концерну saic-британський mg. 15% daimler також належить китайцям: 10% акцій у geely, ще 5% у baic group.

mg zs ev

Парою абзаців вище я навмисно написав “з традиційними автомобілями”. На жаль, вже скоро нас чекає “світле електричне майбутнє”, і в китаї це добре розуміють.

Якщо подивитися статистику продажів mg, то їх зростання забезпечується виключно за рахунок “електричок”, volvo також активно переходить на електричну сторону, оголосивши про повну відмову від двс до 2030 року. Інтерес до daimler з боку власника geely лі шуфу багато в чому полягав у виробництві нового електричного smart.

Норвегія-сама “електромобілізована” країна європи. Частка продажів “електричок” у вересні поточного року в ній досягла 77,5%. Сьогодні там домінує tesla-model y і model 3,-хоча в минулому році через перебої з поставками в лідерах була продукція vag. Зметикувавши, що до чого, китайці також почали поставки своїх електрокарів на норвезький ринок.

Першопрохідцем стала xpeng, потім підтяглися byd і nio. Причому останній стартап вийшов на норвезький ринок зовсім недавно, але вже взявся за будівництво зарядної інфраструктури, а також оголосив про плани з відкриття станцій швидкої заміни батарей.

Перші партії китайських електромобілів були розпродані досить швидко. Але нічого дивного в цьому немає, адже кросовер xpeng g3Продавали за 33.700 євро, в той час як прайси на model y починаються з 50.000.

xpeng g3

Ціни на byd tang і nio es8 стартували з без малого 60.000 євро, але якщо tang своїми габаритами ще близький до tesla y, то більш ніж п’ятиметровий es8 вже конкурент model x, яка значно дорожче. А виглядає кросовер nio куди привабливіше.

Природно, спроби вийти на європейський ринок з електромобілями здійснюють не тільки ці три компанії. Так чи інакше пробують себе great wall, geely, dongfeng, aiways та інші. Стратегія завоювання входу через “електрички” виглядає цілком перспективною. Незважаючи на те що європейські виробники останнім часом випустили чимало електрокарів, конкуренція в цій ніші все одно набагато менше, ніж серед автомобілів з двс.

nio es8

А на самих двс в європі вже скоро може бути поставлений хрест через норми євро-7, які повинні вступити в силу в 2025 році. Виконання їх строгих вимог бачиться реальним, але технологічні ускладнення здатні зробити автомобілі з двс невиправдано дорогими. Втім, перед введенням євро-6 багато експертів передрікали смерть дизельних двигунів, хоча, як ми всі знаємо, вони живуть і понині.

Але навіть якщо двигуни внутрішнього згоряння виживуть у боротьбі з вимогами екологів, тиск на них буде продовжуватися і далі. Це призведе до того, що все більшій кількості людей доведеться купувати електромобілі, хочеться їм того чи ні. І перед ними постане (і вже встає) вибір: звичний європейський бренд або дешевший і не менш технологічний “китаєць”. А якщо немає різниці, навіщо платити більше? головне-потім не зіткнутися з відсутністю запчастин, адже, як ми пам’ятаємо, продати машину – півсправи.

замість вердикту

У китайських автовиробників з’являється реальний шанс відкусити свою частку європейського ринку-в цьому їм може сприяти тренд на електрифікацію автомобілів. У сфері “електричок” китайці сильні, а їх машини помітно дешевше західних аналогів. Але потрібно грамотний маркетинг і чіткі стратегії просування, ніж автогіганти з піднебесної поки не блищать. Спробуйте згадати хоча б одну яскраву рекламну кампанію китайських автомобілів – у вас нічого не вийде. Ну і плюс організація повноцінних поставок запчастин, а при виході на значні обсяги продажів – ще й локалізація виробництва.

Загалом, шанси у китайського автопрому в європі є. А ось перспективи на північноамериканському ринку виглядають туманними. Просто зважаючи на менталітет американців і особливостей взаємин штатів і піднебесної.