Білий і чорний дим з вихлопної труби

1692

Дим з вихлопної труби служить діагностичним ознакою і вказує на виниклі несправності в двигуні. Поговоримо на що впливає чорний і білий дим з вихлопної труби автомобіля.

Білий дим з вихлопної труби

Білий дим з вихлопної труби — нормальне явище для режиму прогрівання холодного двигуна. Тільки це не дим, а пар. Вода у вигляді пари — ознака високої вологості в системі вихлопу. У ненагретой випускний системі волога з повітря частково конденсується і стає видимою, причому на зрізі вихлопної труби зазвичай з’являється вода. У міру прогрівання системи конденсат і пар зникають.

Однак при температурі нижче 10оС білий пар утворюється і на добре прогрітому двигуні, а при морозі в -20—25оС набуває густий білий колір. Так, чим холодніша навколишнє середовище, тим більш щільним виходить дим з випускної труби. Крім того, на колір і насиченість пара впливає вологість повітря: чим вона більше, тим пар гущі.


Поява білого диму на прогрітому двигуні пов’язано з попаданням в циліндри охолоджуючої рідини. Вода, що міститься в охолоджуючої рідини, не встигає повністю випаруватися при згорянні палива і утворює досить густий білий дим. Його відтінок залежить від складу охолоджуючої рідини, погоди і освітлення на вулиці. Інший раз він виглядає сизим, нагадуючи “масляний” дим. Відрізнити водяна пара легко: він відразу розсіюється, а після масляного диму в повітрі надовго залишається синюватий туман.

Неважко уточнити, що з вихлопної труби дійсно викидається вода, а не масло. Для цього на добре прогрітому двигуні короткочасно закривають отвір вихлопної труби аркушем паперу. Краплі води з листа поступово зникнуть і не залишать явних жирних слідів.
Антифриз може потрапляти в циліндр при пошкодженні прокладки або при утворенні тріщин в головці чи блоці циліндрів. Деколи ці дефекти при роботі двигуна викликають потрапляння вихлопних газів в систему охолодження, що і служить основою для розпізнавання причини димлення.

Всі проблеми, пов’язані з білим димом з вихлопної труби, потребують не лише усунення прямих причин. Оскільки дефекти, як правило, викликано перегрівом двигуна, то слід перевірити і усунути несправності в системі охолодження — можливо, що не працює термостат, датчик включення вентилятора, сам вентилятор, негерметичний радіатор, його пробка, шланги або з’єднання.

Якщо білий дим і супутні йому помічені дефекти, то експлуатувати автомобіль не можна. По-перше, дефекти швидко прогресують. А по-друге, робота мотора на водомасляні емульсії різко прискорює знос деталей, і через кілька сотень кілометрів без капітального ремонту буває вже не обійтися.

Чорний дим з вихлопної труби. Причини

Чорний дим з вихлопної труби свідчить про переобогащении паливоповітряної суміші (багато згоряє палива) і, отже, про несправності системи живлення, системи запалювання або системи управління уприскуванням. Такий дим зазвичай добре проглядається на світлому фоні і являє собою частинки сажі — продукти неповного згоряння палива.

черный дым из дизельных двигателей

Причини чорного диму з вихлопної труби авто:
  • Засмічений повітряний фільтр (коли треба міняти повітряний фільтр)
  • Проблеми в роботі карбюратора
  • Неправильно відрегульовані зазори в свічках запалювання або свічки засмічені
  • Засмічена вихлопна система
  • Неправильно відрегульовані зазори клапанів (регулювання клапанів двигуна)
  • Підтікають форсунки (очистка і промивка форсунок інжектора)

Чорний дим часто супроводжується великою витратою палива, поганим запуском, нестійкою роботою двигуна, високу токсичність вихлопних газів, а нерідко і втратою потужності.

У бензинових двигунів чорний дим з’являється при несправності і відмови датчиків системи упорскування, а також при негерметичності форсунок (“переливають”). Про причини чорного диму дизельних моторів читайте у статті “Чорний дим з вихлопної труби дизеля”.