Словник автомобільних термінів

990

Даний словник корисний початківцям автолюбителям і водії з досвідом. В ньому знайдете інформацію про основних вузлів автомобіля і їх стисле визначення.

Автомобільний словник


АВТОМОБІЛЬ – транспортна машина, що приводиться в рух власним двигуном (внутрішнього згорання, електричним). Обертання від двигуна передається коробці передач і колесам. Розрізняють автомобілі пасажирські (легкові та автобуси) та вантажні

АКУМУЛЯТОР – пристрій для накопичення енергії з метою її подальшого використання. Акумулятор перетворює електричну енергію в
хімічну і в міру потреби забезпечує зворотне перетворення; використовують як автономне джерело електроенергії на автомобілях. Докладніше в статті “”.

АКСЕЛЕРАТОР (педаль “газу”) – регулятор кількості горючої суміші, що поступає в циліндри двигуна внутрішнього згоряння. Призначений для зміни частоти обертання двигуна.

АМОРТИЗАТОР – пристрій для пом’якшення ударів в підвісці автомобілів. В амортизаторі використовують пружини, торсіони, гумові елементи, а також рідини та гази. Докладніше в статті “Амортизатори автомобіля – для чого потрібні?”.

БАМПЕР – енергопоглинаюче пристрій автомобіля (на випадок легкого удару), розташованого спереду і ззаду. Докладніше в статті “Що таке бампер авто? Його основне призначення”.

ПОВІТРЯНИЙ ФІЛЬТР служить для очищення від пилу (обробки) повітря, що використовується в двигунах. Докладніше в статті “Повітряний фільтр. Навіщо потрібен?”.

ГЕНЕРАТОР – пристрій, що виробляє електричну енергію або створюють електромагнітні коливання і імпульси. Докладніше в статті “Автомобільний генератор. Як він працює?”.

ГОЛОВНА ПЕРЕДАЧА – зубчастий механізм трансмісії автомобілів, службовець для передачі і збільшення крутного моменту від карданного вала до провідним колесам, а отже, і для збільшення тягового зусилля. Докладніше в статті “Головна передача і диференціал автомобіля”.

ДЕТОНАЦІЯ – спостерігається у двигунах внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням і виникає в результаті утворення і накопичення в паливному заряді органічних перекисів. Якщо при цьому досягається певна критична концентрація, то відбувається детонація, що характеризується незвичайно високою швидкістю поширення полум’я і виникнення ударних хвиль. Детонація проявляється в металевих “стуках”, димному вихлопі і перегрів двигуна і веде до пригорання кілець, поршнів і клапанів, руйнування підшипників, втрати потужності двигуна.

ДИФЕРЕНЦІАЛ забезпечує обертання ведучих коліс з різними відносними швидкостями при проходженні кривих ділянок шляху. Докладніше в статті “Що таке диференціал авто?”.

ЖИКЛЕР – калібрований отвір для дозування подачі палива або повітря. В технічній літературі жиклерами називають деталі карбюратора з каліброваними отворами. Розрізняють жиклери: паливний, повітряний, головний, компенсаційний, холостого ходу. Жиклери оцінюють їх пропускною здатністю (продуктивністю), тобто кількістю рідини, яка може пройти через калібрований отвір в одиницю часу; пропускна здатність виражається в см3/хв.

КАРБЮРАТОР – прилад для приготування горючої суміші палива і повітря для живлення карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння. Паливо в карбюраторі розпорошується, перемішуючись із повітрям, після чого подається в циліндри. Докладніше в циклі статей про пристрій і обслуговування карбюратора.

КАРДАННИЙ МЕХАНІЗМ – шарнірний механізм, що забезпечує обертання двох валів під змінним кутом завдяки рухомому з’єднанню ланок (жорсткий) або пружним властивостям спеціальних елементів (пружний). Послідовне з’єднання двох карданних механізмів називається карданною передачею. Докладніше в статті “Карданна передача авто. Пристрій”.

КАРТЕР – нерухома деталь двигуна, зазвичай коробчатого перерізу для робочих деталей опори і захисту їх від забруднень. Нижня частина картера (піддон) – резервуар для мастила.

КОЛІНЧАСТИЙ ВАЛ – обертове ланка кривошипного механізму; застосовується в поршневих двигунах. В поршневих двигунах число колін колінчастого валу звичайно дорівнює числу циліндрів; розташування колін залежить від робочого циклу, умов врівноваження машин і розташування циліндрів.

КОРОБКА ПЕРЕДАЧ – многозвенный механізм, в якому ступеневу зміна передавального відношення здійснюється при перемиканні зубчастих передач, розміщених в окремому корпусі. Докладніше в статті: “Пристрій механічної коробки передач”.

КОЛЕКТОР – назва деяких технічних пристроїв (наприклад, випускний і впускний колектор двигуна внутрішнього згорання).

ЛЮФТ – зазор між частинами машини, будь-якого пристрою.

МАНОМЕТР – прилад для вимірювання тиску рідин і газів.

МАСЛЯНИЙ ФІЛЬТР – пристрій для очищення масла від забруднюючих його механічних частинок, смол та інших домішок. Масляний фільтр встановлюються в системах змащування двигунів внутрішнього згоряння.

МОМЕНТ ЗАТЯГУВАННЯ – можна визначити безпосередньо в кгс·см з допомогою динамометричного ключа з діапазоном вимірювання до 147 Н·см (15 кгс·см).

ПІДВІСКА – система механізмів і деталей з’єднання коліс з корпусом машини, призначена для зниження динамічних навантажень і забезпечення рівномірного розподілу їх на опорні елементи при русі. Автомобільна підвіска по конструкції буває залежною і незалежною. Докладніше в статті “Для чого потрібна підвіска автомобіля?”.

ПІДШИПНИК – опора для цапфи вала або осі обертається. Розрізняють підшипники кочення (внутрішнє і зовнішнє кільця, між якими розташовані тіла кочення (кульки або ролики) і ковзання (втулка-вкладиш, вставлена в корпус машини).

ЗАПОБІЖНИК – найпростіший пристрій для захисту електричних ланцюгів і споживачів електричної енергії від перевантажень і струмів короткого замикання. Запобіжник складається з однієї або декількох плавких вставок, ізолюючого корпусу і висновків для приєднання плавкої вставки до електричної ланцюга.

ПРОТЕКТОР – товстий шар гуми на зовнішній частині пневматичної шини з канавками і виступами, збільшують зчеплення шини з поверхнею дороги.

РАДІАТОР – пристрій для відведення тепла від рідини, що циркулює в системі охолодження двигуна.

РОЗВАЛ КОЛІС , що полегшує поворот коліс розвантажує зовнішні підшипники. Докладніше в статті “Що таке розвал і сходження коліс?”.

РОЗПОДІЛЬНИК ЗАПАЛЮВАННЯ – прилад системи запалювання карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння, призначений для подачі електричного струму високої напруги до свічок запалювання.

РОЗПОДІЛЬНИЙ ВАЛ має кулачки, які при обертанні вала взаємодіють з штовхачами і забезпечують виконання машиною (двигуном) операцій (процесів) з заданим циклом.

РЕДУКТОР – зубчаста (черв’ячна) або гідравлічна передача, призначена для зміни кутових швидкостей та обертаючих моментів.

РЕЛЕ – пристрій для автоматичної комутації електричних ланцюгів за сигналом ззовні. Розрізняють реле теплові, механічні, електричні, оптичні, акустичні. Реле використовуються в системах автоматичного керування, контролю, сигналізації, захисту, комутації.

САЛЬНИК – ущільнення, застосовуване в з’єднаннях машин з метою герметизації зазорів між обертовими і нерухомими
деталями. Докладніше в статті “Як вибрати сальники для машини?”.

СВІЧКА ЗАПАЛЮВАННЯ – пристрій для запалення робочої суміші в циліндрах двигуна внутрішнього згоряння іскрою, що утворюється між її електродами.Докладніше в статті “Як працюють свічки запалювання?”.

СТАРТЕР – основний агрегат двигуна, раскручивающий його вал до частоти обертання, необхідної для його запуску.

МАТОЧИНА – центральна, зазвичай потовщена частина колеса. Має отвір для осі або вала, з’єднана з ободом колеса спицями або диском.

ЗЧЕПЛЕННЯ – механізм для передачі крутного моменту від двигуна внутрішнього згоряння до коробки передач. Зчеплення забезпечує короткочасне роз’єднання вала двигуна і вала трансмісії, безударное перемикання передач і плавне рушання автомобіля з місця. Докладніше в статті: “Пристрій зчеплення авто”.

ТАХОМЕТР – прилад для вимірювання частоти обертання колінчастого вала двигуна. Докладніше в статті “Автомобільний тахометр – що це таке?”.

ГАЛЬМОВИЙ ШЛЯХ – відстань, прохідне транспортним засобом від моменту привода в дію гальмівного пристрою до повної зупинки. Повний гальмівний шлях включає в себе також відстань, прохідне за час від моменту сприйняття водієм необхідність гальмування до приведення в дію органів керування гальмами.

ТРАМБЛЕР – переривач-розподільник запалювання, прилад системи запалювання карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння, призначений для подачі електричного струму високої напруги до свічок запалювання.

ТРАНСМІСІЯ – пристрій або система для передачі обертання від двигуна до робочих механізмів (на колеса автомобіля).

ШИНА – гумова оболонка з протектором, надівається на обід колеса автомобіля; забезпечує зчеплення коліс з дорогою, пом’якшує удари і поштовхи.

ЕКОНОМАЙЗЕР – пристосування в карбюраторі для збагачення горючої суміші при повному відкритті дросельної заслінки або положеннях, близьких до цього. Докладніше в статті “Теорія роботи карбюратора. Основні деталі”.