Різновиди автоматичних коробок передач

480

Умови експлуатації автомобіля диктують необхідність значного зміни крутного моменту на ведучих колесах. При цьому бажано автоматичне збільшення моменту у разі зменшення швидкості і навпаки.

Така залежність моменту від швидкості призводить до необхідності мати постійну потужність для будь-якої частоти обертання мотора. Це забезпечує найбільш повне завантаження двигуна у випадку значних змін умов руху. Залежність крутного моменту від частоти обертання двигуна призводить до максимального спрощення трансмісії.

Планетарна коробка передач


Застосовувані в “автоматах” планетарні коробки передач отримали свою назву за шестерні-сателіти, що обертаються навколо центральної шестерні, подібно до планет. Їх використання в автоматичній коробці передач обумовлено простотою зміни передавального відношення: достатньо лише пригальмувати той чи інший обертовий елемент або з’єднати між собою за допомогою спеціальної фрикційної муфти. Ці процеси легко піддаються автоматизації.

Безступінчатий варіатор

Бесступенчатый вариатор

Прорив принесла технологія: набірний “ремінь”, що складається з сталевої стрічки і сталевих трапецеїдальних сегментів, нанизаних на неї. Система отримала назву CVT (безступінчато варіанти трансмісія). Вона завойовує позиції у важких класах автомобілів з потужними двигунами.

Їзда з CVT дає незвичайні відчуття: додаєш газ, стрілка тахометра застигає на позначці 4000 об/хв і рівне, без ривків і провалів, прискорення вдавлює в спинку сидіння, поки інша стрілка – спідометра – не наблизиться до цифри 200! Конструкція варіатора дозволила легко здійснити ручний режим управління: досить ввести в пам’ять комп’ютера кілька фіксованих значень передатного відношення, і його можна буде перемикати вручну важелем або кнопками.

Що стосується ресурсу, при розумному користуванні він досягає сотень тисяч кілометрів, та й поміняти “ремінь” технічно нескладно, але дорого.

Що в підсумку: АКПП з гідротрансформатором важкий, відбирає потужність і ненажерливий; варіатор легше, теж погіршує динаміку, але майже не збільшує апетит; механіка з автоматичним управлінням кілька вяловата, зате економить бензин.