Розумна світлотехніка для автомобіля. Як працює?

179

В сутінках або вночі, в тумані і в дощ, на шосе і в місті зовсім різні умови водіння. Чому не підлаштовувати під них фари? Поговоримо про автомобільні фари і їх прогрес.

Система розумного світла автомобіля

На сучасних автомобілях з’явилася система розумного світла. Вона здатна не тільки висвітлювати дорогу попереду машини, але може заглядати за поворот, додатково висвітлювати пішоходів вздовж узбіччя, і при цьому не сліпить зустрічних водіїв.

Система розумного світла забезпечує п’ять різних типів світлових пучків. Асиметричний розподіл світла в заміському режимі (їзда зі швидкістю до 90 км/год по дорогах, багатим поворотами і підйомами різної крутизни) дозволяє висвітлити проїжджу частину яскравіше і під більш широким кутом. Для водія довжина видимої ділянки збільшується на 10 м, що дозволяє краще орієнтуватися і вчасно реагувати на що відбувається попереду.

Як тільки швидкість перевалює за 90 км/год, включається двоступеневий режим «траса». Спочатку зростає потужність ксенонових ламп (з 35 до 38 Вт), а потім, при швидкості понад 110 км/год розширюється кут освітлення. Результат – потужний світловий потік по всій ширині дороги, вбиває темряву попереду на 120 м. Водій може оцінити дорожню обстановку на 50 м далі, ніж із звичайними фарами.


Розумний світ покликаний полегшити їзду в тумані. Якщо швидкість автомобіля падає нижче 70 км/год, а водій включає задній протитуманний ліхтар, система сприймає ці факти як наказ діяти. Ліва ксенонова фара повертається назовні на 8° і нахиляється. Таким чином, дорога «під ногами» видно як на долоні. Ця функція працює аж до 100 км/ч.

Логічним продовженням служить розумний «кутовий» світло – якщо водій встає на перехресті з включеним «поворотником», протитуманна фара з цього боку автоматично запалюється, покращуючи огляд вбік. Функція активна і у випадку, якщо водій повертає кермо на великий кут, а швидкість не перевищує 40 км/ч.

Освітлювальний модуль «Хелла» заснований на принципі смещающегося прожектора. У звичайній биксеноновой фарі електропривод в частки секунди зрушує лінзу з положення «ближнє світло» в «дальній». У фарі встановлена призма складної форми, яка замінює смещаемую лінзу.

В різних умовах призма підставляє ту чи іншу грань під світловий потік, забезпечуючи кілька режимів: широкоформатний міський; приміський з урахуванням рельєфу; далекобійний трасовий; для поганих погодних умов. Важливе уточнення – фара перебудовується для роботи як у ліво-, так і в правосторонньому русі.

Щоб змінювалися режими автоматично, використаний контрольний блок, що збирає дані від датчиків швидкості руху, освітлення, печі, дощу і положення керма. Розробники навіть пов’язали роботу фар з навігатором. При їзді з його використанням фари заздалегідь дізнаються, який режим їм переходити в наступну хвилину.

Світлодіодна оптика для авто

Світлодіоди використовують в задніх ліхтарях, завдяки кращому швидкодії. Вони запалюються швидше, ніж звичайні лампи розжарювання, а це може врятувати життя і скоротити гальмівний шлях позаду автомобіля, що йде. Але і в фарах головного світла застосовуються світлодіоди і на думку інженерів, багатосекційні світлодіодні фари повинні витіснити ксенонові.

светодиоды в фаре автомобиля

Рекомендую до прочитання: переваги і недоліки світлодіодних фар.
Достоїнств у діодів багато. По-перше, вони займають набагато менше місця. По-друге, термін їх служби перевищує 10 000 годин – стільки в середньому живе сам автомобіль. По-третє, швидкість спрацьовування діодів набагато вище, ніж галогенних або ксенонових фар. По-четверте, вони споживають менше електрики. Нарешті, якщо діоди об’єднані в групи, кожну легко контролювати окремо.

Наприклад, із зростанням швидкості виникає необхідність у більш потужному світлі. Але далекобійність фари обмежена умовою: зустрічних засліплювати не можна! Світлодіоди дозволяють знайти компроміс.

За вітровим склом встановлюють камеру, стежить за попереду йдуть машинами. Камера з’єднана з комп’ютером, який контролює дистанцію між автомобілем і іншими об’єктами і вибирає оптимальну дальність світла. «Скорострільність» діодів дозволяє в частки секунди збільшувати або зменшувати освітлену зону, не допускати засліплення водіїв і забезпечувати максимальну світлову віддачу.

Наступний крок розвитку автомобільного світла – лазерні фари. Лазерні фари економічніше не тільки «ксенону», але і в два рази – звичайних світлодіодів: на кожен витрачений ватт енергії вони генерують не 100 люменів, а 170. При цьому вони компактніше, але дорожче.