Словник автомобільних абревіатур і скорочень

873

У даній статті представлений словник автомобільних абревіатур і скорочень, їх розшифровки. За допомогою цього словника, зможете розшифрувати абревіатури як ABS, ESP і GDI – і зрозуміти їх зміст.

Розшифровка автомобільних абревіатур

4WD (4 Wheel Drive) – це автомобіль з чотирма ведучими колесами. Позначаються автомобілі, у яких привід всіх чотирьох коліс включається вручну водієм. Докладніше в статті “Система повного приводу 4х4? Різновиди 4WD”.

4WS (4 Steering Wheel) – автомобіль з чотирма керованими колесами.

ABC (Active Body Control) – активний контроль кузова. Система активної підвіски кузова автомобіля.

ABS (Antiblockier System) – Антиблокувальна система гальм. Запобігає блокуванню коліс при гальмуванні автомобіля, що зберігає його курсову стійкість і керованість. Зараз застосовується на більшості сучасних авто. ABS дозволяє нетренованій водієві не допускати блокування коліс. Докладніше в статті “Антиблокувальна гальмівна система ABS”.

AIR BAG – подушка безпеки. Надувна подушка безпеки, яка при аварії заповнюється газом і охороняє водія або пасажира від пошкоджень.

AMT (Automated Manual Transmission) – автоматизована механічна трансмісія. Механічна коробка передач з автоматичним перемиканням передач за допомогою пневматичних або електричних виконавчих механізмів з автоматичним управлінням зчепленням.

ARC – активний контроль крену. Система, яка зменшує крен кузова автомобіля на поворотах. Замінює стабілізатори поперечної стійкості. Змінює жорсткість пневматичних або гидропневматических пружних елементів. Управління здійснюється від комп’ютера, що одержує сигнали від датчиків повороту керма, бічних прискорень та ін.

AWD (All Wheel Drive) – це автомобіль зі всіма провідними колесами. Так позначаються повнопривідні автомобілі, які мають або постійний привід на всі колеса, або, що підключається автоматично.

BA (Brake Assist) EBA (Electronic Brake Assist) – система допомоги водієві при екстреному гальмуванні. Електронна система, яка реагує на різке натискання гальмівної педалі водієм і забезпечує більш ефективне гальмування в екстрених ситуаціях). Докладніше в статті “Система Brake Assist скорочують гальмівний шлях”.

BBW (Brake By Wire) – «гальмування по дротах». Гальмівна система, у якої немає механічного зв’язку між педаллю гальма і виконавчими механізмами. Гальмівна педаль обладнана датчиками, а керує процесом гальмування комп’ютер.

Bifuel – автомобіль пристосований для роботи на двох видах палива. Зазвичай газ і бензин.

Biturbo – турбонаддув з двома турбонагнітачами.

CAN bus – мультиплексна лінія. Високошвидкісна лінія передачі даних.

COMMON-RAIL – система живлення дизеля з «загальної рейкою». Система живлення дизелів, в якій насос високого тиску подає паливо до загального акумулятор – рейку, а подача палива в циліндри двигуна здійснюється за допомогою форсунок з електронним управлінням. Докладніше в статті “Система вприскування Common Rail. Принцип роботи”.

CTPS – контактний датчик тиску в шині. Датчик, встановлений у пневматичній шині, сигнал від якого, використовується для інформування водія про тиск у кожної, конкретної шині автомобіля.

CVT (Continuously Variable Transmission) – безступінчата трансмісія з варіатором. В автоматичних коробках передач застосовуються кліноременним варіатори з розсуються шківами. Докладніше в статті “Що таке варіатор? Принцип роботи варіатора”.

DSG (Direct Shift Gearbox) – коробка передач безпосереднього перемикання. Автоматична коробка передач з паралельними веденими валами, в якій перемикання передач відбувається без розриву потужності. Розроблена концерном VW. Докладніше в статті “Принцип роботи коробки передач DSG”.

DOHC (Double Overhead Camshaft) – ГРМ з двома валами в головці циліндрів. Привід таких газорозподільних механізмів здійснюється від колінчастого вала двигуна з допомогою ланцюгової або пасової передачі. Докладніше в статті “Двигуни DOHC”.

DSC (Dynamic Stability Control) – система динамічного контролю стійкості. Система з електронним управлінням, запобігає заносу і перекидання автомобіля, шляхом зміни тяги на окремих колесах або застосуванням гальмування окремих коліс.

EBD (Electronic Brake Distribution) – У німецькому варіанті – EBV (Elektronishe Bremskraftverteilung). Електронна система розподілу гальмівних сил. Забезпечує найбільш оптимальне гальмівне зусилля на осях, змінюючи його в залежності від конкретних дорожніх умов (швидкість, характер покриття, завантаження автомобіля тощо). Головним чином, для запобігання блокування коліс задньої осі. Докладніше в статті “Системи EBD, BAS, VSC. Принцип роботи”.

ECM (Electronic Control Module) – електронний контрольний модуль. Електронний блок управління двигуном, комп’ютер управління.

ECS – Електронна система керування жорсткістю амортизаторів.

ECU (Electronic Control Unit) – блок електронного управління роботою двигуна.

EDC (Electronic Damper Control) – це електронна система регулювання жорсткості амортизаторів. Інакше її можна назвати системою, яка піклується про комфорт. “Електроніка” зіставляє параметри завантаження, швидкості автомобіля і оцінює стан дорожнього полотна. При русі по хорошим трасах EDC “наказує” амортизаторам стати м’якше, а при поворотах на високій швидкості і проїзді хвилеподібних ділянок додає їм жорсткості і забезпечує максимальне зчеплення з дорогою.

EDL (Electronic Differential Lock) – система електронного блокування диференціала. В німецькому варіанті EDS – електронне блокування диференціала. Являє собою додаток до функцій антиблокувальної системи (АБС), завдяки якому підвищується потенціал безпеки автомобіля, поліпшуються його тягові характеристики при русі в несприятливих дорожніх умовах, а також полегшуються процеси рушання з місця, інтенсивного розгону, руху на підйом і експлуатації авто в складних погодних умовах.

EGR – система рециркуляції відпрацьованих газів. Система з електронним управлінням, в якій з метою зниження шкідливих викидів в атмосферу, частина вихлопних газів, на певних режимах роботи двигуна, подається назад в циліндри ДВС.

EHB (Electro-Hydraulic Brake) – електрогідравлічні гальма. Гальмівна система, в якій гідравлічна система виконує силові функції, а управління гальмуванням здійснюється з допомогою електричних сигналів.

ESP (Electronic Stability Programm) – противозаносна система. Найбільш складна система з залученням можливостей антиблокувальною, антипробуксовочной з контролем тяги та електронної систем управління дросельною заслінкою. Докладніше в статті “Системи ABS, ESP і TSC. Принцип роботи”.

ETC (Electronic Throttle Control) – дросельна заслінка з електронним контролем. Дросельна заслінка, яка не має механічного зв’язку з педаллю акселератора. Зазвичай управляється за допомогою електродвигуна і має датчики положення.

FWD (Front Wheel Drive) – привід на передні колеса. Передньопривідний автомобіль.

GDI (Gasoline Direct Injection) – безпосереднє уприскування бензину. Система живлення ДВЗ, в якій впорскується бензин з допомогою двухрежимных форсунок в циліндри двигуна. Докладніше в статті “Mitsubishi GDI – Безпосереднє уприскування бензину”.

GPS – глобальна навігаційна система. Використовується в навігаційних системах сучасних автомобілів.

HDC (Hill Descent Control) – система з електронним управлінням, уповільнююча швидкість руху автомобіля на спуску. Застосовується на автомобілях підвищеної прохідності.

HEV (Hybrid Electric Vehicle) – гібридна транспортний засіб. Автомобілі, в яких крім ДВС, використовуються
електродвигуни. Існують паралельні і послідовні “гібриди”, про що можна дізнатися з цієї статті.

HID – газорозрядна лампа. Сучасні газорозрядні джерела світла високої напруги, “ксенонові лампи”, які забезпечують найкраще освітлення дороги і велику довговічність. Більш детальніше про ксенон у статті “Питання про ксенонові фари і лампи”.

HPU (Hybrid Power Unit) – гібридна силова установка.

LEV (Low Emission Vehicle) – транспортний засіб зі зниженими викидами шкідливих речовин в атмосферу.

MPV (Multi Purpose Vehicle) – багатоцільовий автомобіль. Мінівен, бус.

OBD (On-Board Diagnostic) – бортова діагностична система. Система електронного блоку управління ЕБУ, що служить для діагностики несправностей автомобіля. Запам’ятовує і дає можливість вважати коди несправностей двигуна, трансмісії і ін.

PCM (Power Control Module) – силовий контрольний модуль. Електронний блок управління системами двигуна і трансмісії.

PDC – система контролю паркування. Система, з використанням ультразвукових датчиків, що визначає відстань автомобіля до інших об’єктів і допомагає водієві при парковці автомобіля.

Run-Flat – шина, яка працює при проколі. Сучасні безпечні шини, дають можливість водієві проїхати на шині, з якої вийшов стиснене повітря, деяку відстань. Докладніше в статті: “Нові безпечні шини Run Flat не боятися проколу”.

RWD (Rear Wheel Drive) – автомобіль з приводом на задні колеса

SBW (Steering By Wire) – “управління по дротах”. Рульове управління, в якому поворот рульового колеса оцінюється за допомогою електричних датчиків, а поворот коліс здійснюється з допомогою комп’ютера.

SUV (Sport Utility Vehicle) – автомобіль підвищеної прохідності.

TCS (Traction Control System) – система контролю тяги. Електронне керування розподілом крутильного моменту в трансмісії.

Tiptronic – Автоматична коробка передач з можливістю секвентального (послідовного) псевдоручного перемикання передач. Докладніше в статті: “Пристрій і принцип роботи коробки Тіптроник”.

TWI (Tread Wear Indicator) – індикатор зносу шини. Виконується у вигляді виступу в канавочном шарі шини. Положення індикатора наноситься на боковині шини у вигляді стрілки і написи TWI.

Valvetronic – бензиновий двигун внутрішнього згоряння без дросельної заслінки. Двигун розроблений BMW. Зміна подачі паливно-повітряної суміші в циліндри досягається зміною ступеня відкриття впускного клапана за допомогою спеціального механізму. Докладніше в статті “Фази газорозподілу в поршневих двигунах”.

VIVT – змінювані фази газорозподілу. Механізм для зміни часу відкриття і закриття клапанів ДВС, що дозволяє поліпшити характеристики ДВЗ на різних режимах роботи.

ГУР (Гідропідсилювач Керма) – Система, що полегшує поворот керма. Особливо допомагає ГУР при повороті коліс на нерухомому автомобілі і з низькопрофільною гумою, оскільки в цьому випадку “пляма контакту гуми з дорогою максимально, а кочення немає. Докладніше в статті: “Пристрій гідропідсилювача і електропідсилювача керма”.

ЭУР (Електропідсилювач Керма) – Те ж, що і ГУР, але замість насоса, перекачивающего рідина, роль помічника виконує електромотор. У разі перегріву ЭУР відключається на 3-4 секунди, потім знову включається.