Блокування міжколісних диференціалів

618

Кожен, хто захоплюється їздою по бездоріжжю, чув про блокування і знає про їх користь. Розглянемо основні види блокувань міжколісних диференціалів.

Блокування ARB Air Locker

ARB Air Locker відноситься до примусово включаються блокуванням і в нормальному стані являє звичайний класичний диференціал. При включенні (блокування) такого диференціала півосі блокованою мосту замикаються між собою жорстко – тому блокування такого типу зазвичай називаються жорсткими, або 100%-ми блокуваннями.

Система ARB має головне достоїнство: володіючи м’якістю роботи звичайного диференціала на твердих поверхнях, тим не менш досягається повне блокування в потрібний момент.


Недоліками ARB є висока вартість, складність монтажу і вміння нею користуватися. Якщо забути вимкнути блокування на дорозі з твердим покриттям, можна поламати трансмісію або втратити керування. Крім того, жорсткі блокування пред’являють до автомобіля високі вимоги – при установці на лифтованные машини коліс збільшеного розміру можуть рватися півосі, карданні шарніри та інші деталі трансмісії.

ARB не сама проста по конструкції система. Вона включає дуже багато компонентів, що знижує надійність. Наприклад, компресор може згоріти, а при виході з ладу генератора акумулятор довго не протягне, а отже, не буде функціонувати мотор компресора, цілком можливий обрив електропроводу.

Без диференціальний міст

Строго кажучи, блокування такого типу – встановлюється замість коробки диференціала барабан, на який монтується ведена шестерня головної передачі і вставляються півосі, тобто права і ліва піввісь постійно зчеплені між собою. Диференціал, таким чином, відсутня.

Така система не має права на життя в передньому мосту – управляти автомобілем неможливо, але на задніх ведучих мостах, наприклад, такий механізм застосовується частіше, ніж звичайний міжколісний диференціал. Недоліки – швидкий знос гуми на дорогах з твердим покриттям, високі навантаження на трансмісію, погана керованість. Переваги – простота і надійність.

Автоматичне блокування Detroit Locker

Найвідоміший тип автоматичного блокування. Він установлюється замість заводського корпусу диференціала, що збільшує міцність вузла в цілому. Для включення Detroit Locker не потрібно ні дротів, ні пневмомагистралей, не потрібно натискати кнопки або включати важелі – все відбувається само собою. Мінімальна кількість внутрішніх деталей обумовлює високу надійність вузла.

блокировка Detroit Locker

Всі модифікації Detroit Locker представляють кулачкову блокування, що нагадує конструкцію, що встановлюється на “Газ-66”. Відрізняється простотою, надійністю в застосуванні і посередніми характеристиками на твердих покриттях, що позначається на керованості, особливо при застосуванні на передньому мосту, що прискорює знос гуми. Певний дискомфорт викликають клацання і металеві удари, чутні при роботі даної блокування.

Блокування Gov-Lock

В нормальному стані являє класичний розімкнутий диференціал. Як тільки швидкість обертання одного колеса осі відносно іншого досягає певної величини – приблизно 2 обороту в секунду, – відцентровий замикач фіксує кулачкову муфту, яка затискає пакет фрикціонів, причому тим сильніше, чим швидше крутиться колесо, що буксує. Таким чином, Gov-Lock має прогресивною характеристикою блокування – від нуля до стовідсоткової.

У цьому пристрої є пристосування, що автоматично отключающее блокування при досягненні транспортним засобом швидкості 40 км/год. На керованість авто Gov-Lock практично не чинить негативного впливу.

Є недоліки: велика кількість дрібних деталей викликає високу ймовірність поломок, що і відбувається на практиці – ламається шестірня замикача та блокування перестає працювати. Крім цього, Gov-Lock не завжди ефективно працює.

Якщо машина застрягла в м’якому грунті, то дана блокування може зробити “ведмежу послугу”, адже для її включення потрібно сильно розкрутити буксуючі колеса, що призведе до моментального самозакапыванию джипа, а включився в кінці локер тільки посилить ситуацію, остаточно посадивши позашляховик.

Диференціал підвищеного тертя (LSD)

Найбільш зустрічається тип диференціала підвищеного тертя – це “дисковий”. Така блокування застосовується на більшості позашляховиків. Вона володіє м’якістю спрацьовування і практично не завдає шкоди трансмісії.

Слід пам’ятати, що LSD мають невеликий коефіцієнт блокування (близько 30%), а внаслідок цього недостатньо ефективні у важких умовах. Такі блокування не спрацьовують при вивішуванні одного з коліс, коли допомога бурі і потрібно. Існують пакети фрикційних дисків, що забезпечують більший коефіцієнт блокування, але він все одно не забезпечують 100% блокування. Крім того, з його зростанням зростає і навантаження на трансмісію при їзді по твердому покриттю.

Мінусом диференціалів підвищеного тертя є обмежений ресурс. Фрикційні диски мають тенденцію стиратися, причому, чим частіше буксують колеса, тим сильніше зношуються диски. Якщо такий встановлений диференціал заднього мосту автомобіля, не призначеного для постійного руху з повним приводом (тільки Part time), то взимку в умовах міста йому доводиться багато працювати, так як задня вісь буде достатньо часто пробуксовувати.

В цілому, ресурс даної блокування становить від 50 до 150 000 км. Він не відмовляє відразу, а “вмирає” поступово, знижуючи коефіцієнт блокування. Потрібно пам’ятати, що диференціали підвищеного тертя вимагають використання спеціальних присадок до масла, яке в нього заливається.