Гідропідсилювач рульового управління (ГУР) встановлюється на легкових автомобілях. Розглянемо роботу гідропідсилювача керма, дамо поради по обслуговуванню і таблицю основних несправностей.
Завдання гідропідсилювача автомобіля
Завдання ГУР – зробити повертання рульового колеса легким при маневруванні з малою швидкістю і більш відчутним по зусиллю на рульовому колесі при русі з більшою швидкістю.
У більшості гідропідсилювачів незалежно від швидкості руху автомобіля коефіцієнт посилення залишається постійним. Проте все більше число автомобілів оснащується системами зі змінним коефіцієнтом посилення, у яких ступінь посилення вже змінюється в залежності від швидкості руху автомобіля. Вони забезпечують точну і швидку реакцію при русі автомобіля на поворотах і необхідне зусилля при маневруванні автомобіля з малою швидкістю.
Одним із шляхів досягнення цього є використання рейки рульового механізму із змінним передавальним відношенням. З цією метою по довжині рейки змінюється крок і діаметр зубів, а на шестірні крок зубів залишається постійним.
Коли колеса автомобіля стоять прямо, передавальне число рульового механізму дорівнює одиниці і коефіцієнт підсилення найменший, але по мірі наближення рульового колеса до його крайнім положенням, передаточне число зростає і посилення, необхідне для повертання коліс, зменшується.
Докладніше в статті: “Пристрій гідропідсилювача і електропідсилювача керма”.
Технічне обслуговування ГУР
ГУР володіє високою надійністю і не потребує складного обслуговування при експлуатації автомобіля. Навіть у разі відмови насоса підсилювача, рух на автомобілі можна продовжувати, хоча для повертання рульового колеса в цьому випадку буде потрібно прикладати значно більше зусиль.
Причиною повної відмови гідропідсилювача найчастіше є обрив приводного ременя насоса. Регулярно перевіряйте стан ременя – він може бути зношений або слабо натягнутий. Однією з ознак слабкого натягу ременя є поява віддачі (зворотного поштовху) на рульовому колесі. Зазвичай це помітніше при рушанні автомобіля з місця, коли колеса повернені до відмови.
Підтримуйте на належному рівні кількість рідини в бачку підсилювача. При необхідності доливайте рідину ГУР тільки зазначеної в керівництві по обслуговуванню. Врахуйте, що рідина, призначену для автоматичних коробок передач, можна використовувати не для всіх гідропідсилювачів рульового управління. Невідповідна рідина може зіпсувати все сальники в системі. Наприклад, використання синтетики в системі, заточеною під мінералку, швидко знищить всі гумові елементи.
Так як рідина використовується як мастильний матеріал, дуже важливо, щоб її рівень не опускався нижче норми, інакше насос може вийти з ладу. А потемніння рідини не означає, що вона втратила корисні властивості і її треба терміново міняти.
Заміна рідини ГУР потрібно рідко. Більшість авто виробників не регламентують інтервал заміни – вона залито на весь термін служби. Але якщо хочете злити рідину, необхідно відкрити кришку розширювального бачка, від’єднати один з трубопроводів системи і кілька разів повернути рульове колесо з боку в бік для видавлювання рідини з гідросистеми. Спеціальний отвір для зливу рідини зазвичай відсутня.
Заправка нової рідини здійснюється через розширювальний бачок. Як правило, при цьому в гідросистемі утворюються повітряні пробки, порушують її працездатність. Їх слід видалити. Простіше зробити це наступним чином. Запустіть двигун, відкрийте кришку розширювального бачка і прокачайте систему, повертаючи кермо кілька разів з одного крайнього положення в інше. У міру прокачування гідросистеми рівень рідини в бачку буде знижуватися.
Повторюйте процедуру до тих пір, поки він не стабілізується. Після цього долийте рідину до необхідного рівня.
Найбільш частою несправністю гідропідсилювачів є текти рідини. У деяких старих гідросистем допускалося невелике просочування рідини через підшипники, оскільки їх практично неможливо зробити повністю герметичними. Регулярно оглядайте вузли системи з усіх сторін для своєчасного виявлення можливих протікань з трубопроводів і штуцерів.
З’ясуйте, не труться чи трубки і шланги про деталі кузова. Проводячи перевірку, повертайте кермо з одного крайнього положення в інше. У разі несправності насоса його можна відремонтувати, скориставшись ремонтним комплектом нових сальников.
На практиці, у разі виходу ГУРа з ладу його міняють на новий або відремонтований. Новий коштує дорого, так що варто пошукати відповідний ГУР з числа неоригінальних. Дуже добре зарекомендували себе китайські аналоги – співвідношення ціни та якості і них прийнятне.
Несправності ГУР і методи усунення
Несправність |
Причина |
Усунення |
Віддача (зворотні поштовхи) на рульовому колесі | Слабо натягнутий або зношений приводний ремінь насоса | Замінити ремінь або відрегулювати його положення |
Рульове колесо повертається з великим зусиллям | Слабо натягнутий або зношений приводний ремінь насоса. Низький рівень рідини в заправному бачку. Мале число оборотів холостого ходу двигуна. Брудний фільтр заправного бачка Низький робочий тиск насоса гідропідсилювача. Є повітря в гідропідсилювачі. |
Відрегулювати натяг ременя. Долити рідину. Відрегулювати обороти холостого ходу. Замінити фільтр. Відремонтувати або замінити насос. Перевірити герметичність ущільнень і видалити повітря |
Обертання рульового колеса в середньому положенні вимагає великого зусилля |
Несправність насоса гідропідсилювача Механічна несправність |
Перевірити насос та відремонтувати або замінити його. Перевірити систему рульового управління |
Обертання рульового колеса в одну зі сторін вимагає великого зусилля |
Несправність насоса | Перевірити та відремонтувати або замінити насос його сальники. |
Швидке повертання рульового колеса вимагає великого зусилля | Слабо натягнутий приводний ремінь насоса. Занадто мале число оборотів холостого ходу. В гідропідсилювачі є повітря. Несправність насоса гідропідсилювача Механічна несправність |
Відрегулювати натяг ременя. Відрегулювати роботу двигуна. Знайти місце підсосу повітря і видалити повітря. Відремонтувати або замінити насос. Перевірити механізми рульового управління |
Нечітка робота рульового управління | Низький рівень рідини в заправному бачку, текти рідини. Є повітря в гідросистемі. Знос деталей рульового керування. Порушена геометрія рульового приводу. Несправність шин |
Додати рідину, виявити і усунути текти. Перевірити герметичність ущільнень і видалити повітря. Перевірити стан вузлів і усунути виявлені несправності. Перевірити і при необхідності замінити шини. |
Шум при роботі | Низький рівень рідини в заправному бачку. Скидання рідини через запобіжний клапан (свистячий звук при крайньому положенні рульового колеса) |
Додати рідину, перевірити відсутність течі. Встановити причину і видалити повітря. Перевірити та відремонтувати або замінити насос. Перевірити робочий тиск насоса. |
Вібрація | Є повітря в гідросистемі Механічне пошкодження або поганий стан шин. |
Встановити причину і видалити повітря. Виявити несправні шини і відремонтувати |