Гідропідсилювач керма. Обслуговування і несправності

172

Гідропідсилювач рульового управління (ГУР) встановлюється на легкових автомобілях. Розглянемо роботу гідропідсилювача керма, дамо поради по обслуговуванню і таблицю основних несправностей.

Завдання гідропідсилювача автомобіля

Завдання ГУР – зробити повертання рульового колеса легким при маневруванні з малою швидкістю і більш відчутним по зусиллю на рульовому колесі при русі з більшою швидкістю.

У більшості гідропідсилювачів незалежно від швидкості руху автомобіля коефіцієнт посилення залишається постійним. Проте все більше число автомобілів оснащується системами зі змінним коефіцієнтом посилення, у яких ступінь посилення вже змінюється в залежності від швидкості руху автомобіля. Вони забезпечують точну і швидку реакцію при русі автомобіля на поворотах і необхідне зусилля при маневруванні автомобіля з малою швидкістю.

Одним із шляхів досягнення цього є використання рейки рульового механізму із змінним передавальним відношенням. З цією метою по довжині рейки змінюється крок і діаметр зубів, а на шестірні крок зубів залишається постійним.

Коли колеса автомобіля стоять прямо, передавальне число рульового механізму дорівнює одиниці і коефіцієнт підсилення найменший, але по мірі наближення рульового колеса до його крайнім положенням, передаточне число зростає і посилення, необхідне для повертання коліс, зменшується.

Докладніше в статті: “Пристрій гідропідсилювача і електропідсилювача керма”.

Технічне обслуговування ГУР

ГУР володіє високою надійністю і не потребує складного обслуговування при експлуатації автомобіля. Навіть у разі відмови насоса підсилювача, рух на автомобілі можна продовжувати, хоча для повертання рульового колеса в цьому випадку буде потрібно прикладати значно більше зусиль.


Причиною повної відмови гідропідсилювача найчастіше є обрив приводного ременя насоса. Регулярно перевіряйте стан ременя – він може бути зношений або слабо натягнутий. Однією з ознак слабкого натягу ременя є поява віддачі (зворотного поштовху) на рульовому колесі. Зазвичай це помітніше при рушанні автомобіля з місця, коли колеса повернені до відмови.

Підтримуйте на належному рівні кількість рідини в бачку підсилювача. При необхідності доливайте рідину ГУР тільки зазначеної в керівництві по обслуговуванню. Врахуйте, що рідина, призначену для автоматичних коробок передач, можна використовувати не для всіх гідропідсилювачів рульового управління. Невідповідна рідина може зіпсувати все сальники в системі. Наприклад, використання синтетики в системі, заточеною під мінералку, швидко знищить всі гумові елементи.

Так як рідина використовується як мастильний матеріал, дуже важливо, щоб її рівень не опускався нижче норми, інакше насос може вийти з ладу. А потемніння рідини не означає, що вона втратила корисні властивості і її треба терміново міняти.
Заміна рідини ГУР потрібно рідко. Більшість авто виробників не регламентують інтервал заміни – вона залито на весь термін служби. Але якщо хочете злити рідину, необхідно відкрити кришку розширювального бачка, від’єднати один з трубопроводів системи і кілька разів повернути рульове колесо з боку в бік для видавлювання рідини з гідросистеми. Спеціальний отвір для зливу рідини зазвичай відсутня.

Заправка нової рідини здійснюється через розширювальний бачок. Як правило, при цьому в гідросистемі утворюються повітряні пробки, порушують її працездатність. Їх слід видалити. Простіше зробити це наступним чином. Запустіть двигун, відкрийте кришку розширювального бачка і прокачайте систему, повертаючи кермо кілька разів з одного крайнього положення в інше. У міру прокачування гідросистеми рівень рідини в бачку буде знижуватися.

Повторюйте процедуру до тих пір, поки він не стабілізується. Після цього долийте рідину до необхідного рівня.

Найбільш частою несправністю гідропідсилювачів є текти рідини. У деяких старих гідросистем допускалося невелике просочування рідини через підшипники, оскільки їх практично неможливо зробити повністю герметичними. Регулярно оглядайте вузли системи з усіх сторін для своєчасного виявлення можливих протікань з трубопроводів і штуцерів.

З’ясуйте, не труться чи трубки і шланги про деталі кузова. Проводячи перевірку, повертайте кермо з одного крайнього положення в інше. У разі несправності насоса його можна відремонтувати, скориставшись ремонтним комплектом нових сальников.

На практиці, у разі виходу ГУРа з ладу його міняють на новий або відремонтований. Новий коштує дорого, так що варто пошукати відповідний ГУР з числа неоригінальних. Дуже добре зарекомендували себе китайські аналоги – співвідношення ціни та якості і них прийнятне.

Несправності ГУР і методи усунення


Несправність

Причина

Усунення
Віддача (зворотні поштовхи) на рульовому колесі Слабо натягнутий або зношений приводний ремінь насоса Замінити ремінь або відрегулювати його положення
Рульове колесо повертається з великим зусиллям Слабо натягнутий або зношений приводний ремінь насоса. Низький
рівень рідини в заправному бачку. Мале число оборотів холостого
ходу двигуна. Брудний фільтр заправного бачка
Низький робочий тиск насоса гідропідсилювача. Є повітря
в гідропідсилювачі.
Відрегулювати натяг ременя. Долити рідину. Відрегулювати
обороти холостого ходу.
Замінити фільтр. Відремонтувати або замінити насос. Перевірити
герметичність ущільнень і видалити повітря
Обертання рульового колеса в середньому положенні вимагає великого
зусилля
Несправність насоса гідропідсилювача
Механічна несправність
Перевірити насос та відремонтувати або замінити його. Перевірити
систему рульового управління
Обертання рульового колеса в одну зі сторін вимагає великого
зусилля
Несправність насоса Перевірити та відремонтувати або замінити насос його сальники.
Швидке повертання рульового колеса вимагає великого зусилля Слабо натягнутий приводний ремінь насоса. Занадто мале число
оборотів холостого ходу. В гідропідсилювачі є повітря.
Несправність насоса гідропідсилювача
Механічна несправність
Відрегулювати натяг ременя. Відрегулювати роботу двигуна.
Знайти місце підсосу повітря і видалити повітря. Відремонтувати
або замінити насос. Перевірити механізми рульового управління
Нечітка робота рульового управління Низький рівень рідини в заправному бачку, текти рідини.
Є повітря в гідросистемі. Знос деталей рульового керування.
Порушена геометрія рульового приводу. Несправність шин
Додати рідину, виявити і усунути текти. Перевірити герметичність
ущільнень і видалити повітря. Перевірити стан вузлів і усунути
виявлені несправності.
Перевірити і при необхідності замінити шини.
Шум при роботі Низький рівень рідини в заправному бачку. Скидання рідини
через запобіжний клапан (свистячий звук при крайньому положенні
рульового колеса)
Додати рідину, перевірити відсутність течі. Встановити причину
і видалити повітря. Перевірити та відремонтувати або замінити насос.
Перевірити робочий тиск насоса.
Вібрація Є повітря в гідросистемі Механічне пошкодження або
поганий стан шин.
Встановити причину і видалити повітря. Виявити несправні шини
і відремонтувати