Перевірка компресії двигуна. Результати вимірювання

191

Нещодавно двигун працював нормально, але впала потужність, збільшилися витрати палива і витрата масла, а на холостому ходу з’явилася вібрація. У подібних випадках для визначення причини несправності вдаються до вимірювання компресії. Розповімо як правильно перевірити компресію двигуна і на що впливають на результати вимірювань.

Що таке компресія двигуна?

Компресією називають величину максимального тиску в циліндрі, створюваного при холостий прокручування двигуна стартером (наприклад, при відключенні свічки запалювання). Компресію двигуна не варто плутати зі ступенем стиснення, т. к. це різні поняття.

Щоб зміряти компресію, необхідно замість свічки встановити компрессометр. Цей прилад являє собою манометр, з’єднаний шлангом з штуцером і зворотним клапаном. При обертанні колінчастого вала двигуна в шланг нагнітається повітря до тих пір, поки тиск в шлангу не зрівняється з максимальним тиском в циліндрі. Його значення зафіксує манометр.

Як правильно перевірити компресію двигуна?

При вимірах компресії треба дотримувати наступні правила:

  • двигун повинен бути “теплим”. Подача палива повинна бути відключена. Можна, наприклад, відключити бензонасос, форсунки або використовувати інші способи, що перешкоджають попаданню великої кількості палива в циліндри;
  • необхідно вивернути всі свічки. Вибірковий демонтаж свічок, що практикується на деяких СТО, є неприпустимим, так як збільшує опір обертанню і довільно знижує обороти при прокрутці двигуна стартером;
  • акумуляторна батарея повинна бути повністю заряджена, а стартер – справний.

Компресію вимірюють як з відкритою, так і закритою дросельною заслінкою. При цьому кожний із способів дає свої результати і дозволяє визначати свої дефекти. Так, коли заслінка закрита, циліндри, очевидно, надійде мало повітря, тому компресія буде низькою і складе близько 0,6-0,8 МПа. Витоку повітря в цьому випадку можна порівняти з його надходженням в циліндр. Внаслідок цього компресія стає особливо чутливою до витоків – навіть при малих неплотностях її значення падає в кілька разів.


При вимірюванні компресії з відкритою заслінкою картина буде іншою. Велика кількість вступника повітря і зростання тиску в циліндрі, звичайно, сприяють збільшенню витоків. Однак вони свідомо менше подачі повітря. Внаслідок цього компресія падає не так значно (приблизно до 0,8-0,9). Тому,замір компресії з відкритою заслінкою краще підходить для визначення більш “грубі” дефектів двигуна, таких як: поломки поршнів, закоксовування кілець, прогари клапанів, задираки поверхні циліндрів.

В обох способах вимірювання бажано враховувати динаміку наростання тиску – це допоможе встановити справжній характер несправності з більшою ймовірністю. Так, якщо на першому такті величина тиску, вимірювана компрессометром, низька (0,3-0,4), а при наступних тактах різко зростає, – це опосередковано свідчить про знос поршневих кілець. У такому разі заливка в циліндр невеликої кількості масла відразу збільшить не тільки тиск на першому такті, але і компресію.

Чим перевіряють компресію двигуна?

компрессометр - прибор для проверки компрессииНайпоширенішим приладом дня цих цілей є згаданий вище компрессометр. На відміну від нехитрих вітчизняних конструкцій іноземні фірми випускають цілі набори з комплектом перехідників (адаптерів), що дозволяють проводити вимірювання на автомобілі любих марок і моделей.

Швидко і ефективно вимірюють компресію сучасні мотор тестери. Ці прилади фіксують фактично не тиск, а амплітуду пульсації електричного струму, споживаного стартером під час прокручування – адже чим вище тиск у циліндрі, тим більше витрати потужності стартера на обертання коленвала. Тим самим вдається одночасно зміряти компресію у всіх циліндрах всього за кілька обертів, не вдаючись до вивертання свічок, що особливо важливо для багатоциліндрових двигунів.

Недолік мотор-тестера – одержувані результати виражаються у відносних одиницях, наприклад, у відсотках до циліндра, що працює краще. Лише найдорожчі мотортестери здатні вимірювати абсолютну величину компресії в кожному циліндрі, але це можливо тільки на основі великої кількості статистичних даних по конкретній моделі двигуна і їх зіставлення з дійсним тиском в циліндрі.

Результати вимірювання компресії та їх результат

Основне правило, яке варто пам’ятати: у більшості випадків результати вимірів компресії є відносними. Це означає, що в першу чергу необхідно спиратися на різницю у значеннях компресії у різних циліндрів, а не на саму абсолютну величину.

Несправність Ознаки несправності Компресії, МПа
повністю
відкрита
заслінка
закрита
заслінка
Повністю справний двигун Відсутні 1,0-1,2 0,6-0,8
Тріщина в перемичці поршня Синій дим вихлопу, великий тиск в картері 0,6-0,8 0,3-0,4
Прогар поршня То ж, циліндр не працює на малих обертах 0,5-0,5 0-0,1
Залягання кілець в канавках поршня Те ж 0,2-0,4 0-0,2
Задир поршня і циліндра То ж, можлива нестійка робота циліндра на холостому ходу 0,2-0,8 0,1-0,5
Деформація клапана Циліндр не працює на малих обертах 0,3-0,7 0-0,2
Прогар клапана Те ж 0,1-0,4 0
Зависання клапана Те ж 0,4-0,8 0,2-0,4
Дефект профілю кулачка розподільного валу (для конструкцій з гидротолкателями) Те ж 0,7-0,8 0,1-0,3
Підвищення кількості нагару в камері згоряння в поєднанні з зношеними маслос’емних ковпачками і кільцями Підвищена витрата масла з синім димом вихлопу 1,2-1,5 0,9-1,2
Природний знос деталей поршневої групи Те ж 0,6-0,9 0,4-0,6