Будова колеса і автомобільної шини

638

В даній статті розглянемо будову колеса і автомобільної шини, розповімо з чого складається колесо автомобіля і чим різниться радіальна шина від діагональної.

Будова колеса автомобіля

Колеса приймають крутний момент від двигуна і за рахунок зчеплення з дорогою забезпечують рух автомобіля. Також вони сприймають і згладжують удари від нерівностей поверхні дороги. Від них залежать можливість розгону і гальмування, керованість і стійкість, плавність ходу та безпеку автомобіля.

Колесо автомобіля складаються з:

  • диска з ободом;
  • шини.

Які існують автомобільні диски – дізнаєтеся з цієї статті.

Будова автомобільної шини

Шина може бути камерної або безкамерної. В камерній знаходиться гумова камера, яка заповнюється повітрям. А сама шина без камери називається покришкою. Покришка складається з каркаса (корду) і протектора, а також боковин і бортів.

Каркас шини є головною частиною покришки, її силовий основою. Він виконується з декількох шарів спеціальної тканини – корду. Корд сприймає тиск стисненого повітря зсередини і навантаження від дороги зовні. Матеріалом ниток корду можуть служити: бавовна, нейлон, металевий дріт, скловолокно та інші матеріали (з чого роблять шини для авто?).


Непогано зарекомендував себе брекер з нитками корду, свитыми з тонких сталевих зволікань. Порівняно з текстильним, даний корд має у багато разів менше розтягнення. Але у нього є мінуси: він менш терпимо до навантажень на низькочастотному покритті і, якщо при проколі шини, в брекер потрапляє вода, особливо з хімічними реагентами, то швидко руйнується від корозії.

Протектор – це товстий шар гуми з певним малюнком, він розташований на зовнішній поверхні покришки і безпосередньо стикається з поверхнею дороги. Малюнок протектора може бути дорожнім, універсальним і спеціальним.

У безкамерній шині відсутня і не передбачена гумова камера для повітря. Порожнину, укладена між покришкою та ободом повинна бути герметичною, т. к. безпосередньо вона заповнюється повітрям. Тому диск для безкамерної шини відрізняється від звичайного диску наявністю ущільнюючих буртиков на ободі. При купівлі дисків на це слід звертати увагу. Якщо використовуєте шини з камерою, то підійдуть будь-які диски, буртики не завадять.

Шини бувають з діагональним і радіальним розташуванням ниток корду.

диагональные и радиальные шины автомобиля

У діагональних шинах нитки корду розташовані перехресно, кут їх нахилу становить 35 – 38°. Тобто вони з’єднують боковини покришки по діагоналі.

В радіальних шинах нитки корду розташовані під прямим кутом по відношенню до бортів. Основними достоїнствами радіальних шин є: хороше зчеплення з дорогою, малий опір коченню і великий термін служби. Радіальні шини є більш сучасними, ніж діагональні, і саме вони, в більшості випадків, використовуються на автомобілях. З ними машина стійкіша, економічніше і динамічніше.

Щоб протектор шини добре тримав дорогу, він повинен пристосовуватися до її нерівностей – бути достатньо гнучким в радіальному напрямку. Чому корд каркаса майже не перешкоджає. Але деформація боковини шини не бажана – вона погіршують управління. Для вирішення цього завдання використовують додаткове силове кільце з кілька шарі корду. Це так званий брекер, який не допускає сильних деформацій в бічному напрямку. Щоб брекер володів необхідною жорсткістю, нитки корду в ньому укладені не радіально, а діагонально.

Маркування шин

При купівлі шин уважно вивчайте їх маркування. Наприклад, на боковині шини можна побачити напис 175/70 R14. Це означає:

  • 175 –ширина шини в міліметрах,
  • 70 – співвідношення висоти шини до її ширини в процентах,
  • R – радіальна шина (з радіальним розташуванням ниток корду),
  • 14 – посадочний діаметр шини в дюймах (дюйм дорівнює 2,54 сантиметра).

Помилкою багатьох автолюбителів є помилка, що буква R у маркуванні шини вказує на певний радіус. Ця буква взагалі з числом 14 ніяк не пов’язана, вона вказує лише те, що дана шина радіальної конструкції, на відміну від застарілих діагональних. А число 14 – посадочний діаметр по ободу колеса. 14 дюймів = 356 мм